O punte de legătură între universul cuantic şi cel vizibil, desemnată descoperirea anului 2010 - Mediafax

Crearea primei punţi de legătură între universul cuantic (microcosmos) şi cel vizibil, o reuşită a fizicienilor americani, a fost desemnată descoperirea ştiinţifică a anului 2010, a anunţat joi, revista Science, în palmaresul ei anual.

627 afişări
Imaginea articolului O punte de legătură între universul cuantic şi cel vizibil, desemnată descoperirea anului 2010

O punte de legătură între universul cuantic şi cel vizibil, desemnată descoperirea anului 2010 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Această descoperire a fost prezentată în premieră în lunamartie, într-un articol publicat în revista Nature. Cercetătoriiamericani au demonstrat pentru prima oară că efectelemecanicii cuantice se pot aplica şi în cazul unor obiectevizibile, afirmă editorii revistei Science, într-unarticol postat, joi, pe site-ul acestei publicaţii.

Spre deosebire de universul vizibil, universul cuantic, ceconţine atomi şi particule, este guvernat de reguli imprevizibile.Astfel, potrivit legilor formulate de Newton, în universul vizibil,un măr va cădea întotdeauna pe sol din arborele care l-aprodus.

Fizicienii Andrew Cleland şi John Martinis de la UniversitateaCalifornia au relevat în premieră faptul că universul vizibil sepoate afla şi el sub influenţa mecanicii cuantice, deschizândastfel calea către punerea la punct a unor aplicaţiirevoluţionare.

Savanţii americani au reuşit să obţină un efect cuantic care s-amanifestat într-o bucată de metal, suficient de mare pentru a puteafi văzută cu ochiul liber, alcătuită dintr-un strat de nitrat dealuminiu aplicat între două straturi de aluminiu pur.

În timpul acestui experiment, cercetătorii americani au reuşit,cu ajutorul unui microcircuit electric supraconductor, ce nu oferănicio rezistenţă la temperaturi foarte joase, să creeze o"instalaţie" care are capacitatea de a oscila şi de a nu oscila înacelaşi timp, acest fenomen fiind "o stare suprapusă" auniversului cuantic în universul vizibil.

Această "primă maşină cuantică" cu o lungime de 30 de microni(un micron este a mia parte dintr-un milimetru) este formată dinmateriale semiconductoare ce permit obţinerea unor stări suprapuse- comune în universul cuantic - fără recurge la temperaturi extremde joase, imposibil de obţinut în practică.

Aceste stări suprapuse sunt în aparenţă stăricontradictorii care se produc în mod simultan. Înuniversul cuantic axa de rotaţie a unei molecule poate fi orientatăîn două direcţii diferite în acelaşi timp.

Printre celelalte descoperiri ştiinţifice majore ale anului2010, editorii revistei Science au menţionat crearea primei celulevii echipate cu un genom sintetic şi secvenţierea completă agenomului Omului de Neanderthal, dispărut în urmă cu 30.000 deani.

Revista americană a menţionat şi testele medicale careau relevat o reducere cu 44% a riscului de infectare cu HIV- virusul care declanşează maladia SIDA -, prinadministrarea de antiretrovirale bărbaţilor homosexualiseronegativi, şi cu 39% a riscului de infectare cu HIV în cazulfemeilor care folosesc un anumit gel vaginal.

Revista Science a publicat în acest an şi o retrospectivă adescoperirilor ştiinţifice majore din ultimul deceniu. Revistamenţionează astfel reprogramarea celulelor tegumentare în celulesuşă pluripotente, multiplicarea dovezilor care atestă prezenţaapei în trecutul planetei Marte şi creşterea spectaculoasă anumărului planetelor descoperite în alte sisteme solare decât alnostru.

În 2009, prima poziţie în topul anual alcătuit de revistaScience a revenit analizelor care le-au permis cercetătorilor săconcluzioneze că un schelet - hominidul Ardi - descoperit în anii'90 în Etiopia aparţine celui mai străvechi strămoş comun al omuluişi al maimuţelor.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »