Oamenii de ştiinţă au creat primii "embrioni sintetici" din lume

• Cercetătorii au creat primii "embrioni sintetici" din lume, într-o realizare revoluţionară care a ocolit nevoia de spermatozoizi, ovule şi fertilizare.
  • Cercetătorii folosesc celule stem de la şoareci pentru a forma structuri asemănătoare embrionilor, cu tract intestinal, început de creier şi o inimă care bate.
Imaginea articolului Oamenii de ştiinţă au creat primii "embrioni sintetici" din lume

Sursa foto: Twitter

Oamenii de ştiinţă de la Institutul Weizmann din Israel au descoperit că celulele stem de la şoareci pot fi transformate în structuri embrionare timpurii, cu un tract intestinal, un început de creier şi o inimă care bate.

Cunoscute sub numele de embrioni sintetici, deoarece sunt create fără ovule fertilizate, se aşteaptă ca structurile vii să conducă, pe termen scurt, la o înţelegere mai profundă a modului în care se formează organele şi ţesuturile în timpul dezvoltării embrionilor naturali.

Cercetătorii cred însă că această activitate ar putea reduce, de asemenea, experimentele pe animale şi, în cele din urmă, ar putea deschide calea către noi surse de celule şi ţesuturi pentru transplanturi umane. De exemplu, celulele de piele de la un pacient cu leucemie ar putea fi transformate în celule stem din măduva osoasă pentru a trata boala acestuia, potrivit The Guardian.

În mod remarcabil, arătăm că celulele stem embrionare generează embrioni sintetici întregi, ceea ce înseamnă că acestea includ placenta şi sacul vitelin care înconjoară embrionul", a declarat profesorul Jacob Hanna, care a condus acest efort. „Suntem cu adevărat entuziasmaţi de această lucrare şi de implicaţiile sale". Lucrarea este publicată în Cell.

Anul trecut, aceeaşi echipă a descris modul în care a construit un uter mecanic care a permis embrionilor naturali de şoarece să crească în afara uterului timp de câteva zile. În cea mai recentă lucrare, acelaşi dispozitiv a fost folosit pentru a hrăni celulele stem de şoarece timp de mai bine de o săptămână, aproape jumătate din timpul de gestaţie al unui şoarece.

Unele dintre celule au fost pre-tratate cu substanţe chimice, care au activat programele genetice pentru a se dezvolta în placentă sau în sacul vitelin, în timp ce altele s-au dezvoltat fără intervenţie în organe şi alte ţesuturi.

În timp ce majoritatea celulelor stem nu au reuşit să formeze structuri asemănătoare cu cele embrionare, aproximativ 0,5% s-au combinat în mici bile care au dezvoltat ţesuturi şi organe distincte. În comparaţie cu embrionii naturali de şoarece, embrionii sintetici au fost identici în proporţie de 95% în ceea ce priveşte structura lor internă şi profilurile genetice ale celulelor. Din câte şi-au dat seama cercetătorii, organele care s-au format erau funcţionale.

Hanna a precizat că embrionii sintetici nu sunt embrioni "reali" şi nu au potenţialul de a se dezvolta în animale vii, sau cel puţin nu o făcuseră atunci când fuseseră transplantaţi în uterul şoarecilor femele. El a fondat o companie numită Renewal Bio care îşi propune să crească embrioni sintetici umani pentru a furniza ţesuturi şi celule pentru afecţiuni medicale.

În Israel şi în multe alte ţări, cum ar fi SUA şi Marea Britanie, este legal şi avem aprobarea etică pentru a face acest lucru cu celule stem pluripotente induse de om. Acest lucru oferă o alternativă etică şi tehnică la utilizarea embrionilor", a declarat Hanna.

Dr. James Briscoe, liderul principal al grupului de la Institutul Francis Crick din Londra, care nu a fost implicat în cercetare, a declarat că este important să se discute despre cum să se reglementeze cel mai bine activitatea înainte ca embrionii sintetici umani să fie dezvoltaţi.

Embrionii umani sintetici nu reprezintă o perspectivă imediată. Ştim mai puţin despre embrionii umani decât despre cei de şoarece, iar ineficienţa embrionilor sintetici de şoarece sugerează că transpunerea rezultatelor la om necesită o dezvoltare ulterioară", a declarat Briscoe.

Dar, a adăugat el: „Acum este un moment bun pentru a lua în considerare cel mai bun cadru legal şi etic pentru a reglementa cercetarea şi utilizarea embrionilor sintetici umani şi pentru a actualiza reglementările actuale”.

Profesorul Paul Tesar, genetician la Universitatea Case Western Reserve, a declarat că, cu cât oamenii de ştiinţă împing embrionii derivaţi din celule stem tot mai departe pe calea dezvoltării, cu atât mai mult embrionii sintetici şi cei naturali încep să se contopească.

Întotdeauna va exista o zonă gri", a spus el. „Dar, ca oameni de ştiinţă şi ca societate, trebuie să ne unim pentru a decide unde este linia de demarcaţie şi pentru a defini ce este acceptabil din punct de vedere etic”.

Crearea de embrioni umani "sintetici" nu se încadrează în cadrul legal al Legii britanice privind fertilizarea umană şi embriologia, dar ar fi ilegal să fie folosiţi pentru a stabili o sarcină la o femeie, deoarece nu sunt clasificaţi drept "embrioni permişi".