Somnul de noapte, cea mai bună metodă de a îmbunătăţi memoria

Cercetătorii de la Universitatea din Geneva (Elveţia) au realizat un studiu legat de influenţa somnului asupra memoriei, iar rezultatele acestuia arată că odihna din timpul nopţii poate fi cea mai bună metodă de a creşte capacitatea memoriei, potrivit bbc.co.uk.

425 afişări
Imaginea articolului Somnul de noapte, cea mai bună metodă de a îmbunătăţi memoria

Somnul de noapte, cea mai bună metodă de a îmbunătăţi memoria (Imagine: www.weblogs.sun-sentinel.com)

Specialiştii au descoperit că somnul de noapte are un impact puternic asupra felului în care creierul funcţionează în următoarea zi. Somnul consolidează legăturile dintre celulele nervoase ale creierului, un aspect extrem de important în procesul de învăţare şi memorie.

La studiu au participat mai mulţi voluntari, care fie şi-au dezvoltat o nouă deprindere, fie au vizionat anumite imagini pe care mai târziu trebuia să şi le amintească. Sarcina legată de deprindere consta în încercarea de a urmări un punct care se mişca pe un monitor, folosindu-se de un joystick.

Câţiva dintre participanţi au avut voie să se odihnească opt ore, în timp ce altora nu le-a fost permis să doarmă deloc sau au avut la dispoziţie foarte puţin timp pentru a se odihni.

Potrivit sursei citate, a doua zi, specialiştii le-au cerut acestora să repete sarcina sau să îşi amintească imaginile văzute cu o zi în urmă, în timp ce creierele lor erau analizate cu ajutorul imagisticii prin rezonanţă magnetică funcţională (fMRI).

Cei care s-au odihnit opt ore au avut cele mai bune rezultate, iar acest lucru a putut fi observat în activitatea înregistrată în creier.

"Rezultatele noastre arată că perioada de somn ce urmează unei noi experienţe poate ajuta la consolidarea şi îmbunătăţirea efectelor pe care omul le-a dobândit din învăţarea acelui lucru", a declarat coordonatorul studiului, doctorul Sophie Schwartz.

Totuşi, specialiştii sunt de părere că pentru a fi siguri de influenţa benefică a somnului asupra creierului sunt necesare mai multe studii. În acest moment nu se cunoaşte exact numărul de ore de somn necesare pentru un impact optim asupra organismului.

"Acum vrem să ştim care dintre circuitele creierului sunt implicate în efectele învăţării din timpul nopţii şi dacă putem experimenta asemenea efecte. Vrem să aflăm cum afectează somnul dezordonat funcţiile emoţionale şi cognitive şi care sunt factorii biologici responsabili de aceste efecte", a declarat Schwarts.

Doctorul Neil Stanley, specialist la Norfolk şi Norwich University Hospital, a declarat: "Somnul nu este doar o pierdere de vreme, este o perioadă foarte activă şi avem nevoie de el pentru lucruri precum memoria sau învăţarea. În timpul zilei primim informaţii, iar în timpul nopţii le sortăm", a explicat acesta.

Potrivit unui studiu realizat în Anglia pe 4.000 de adulţi, doar unul din cinci oameni reuşeşte să doarmă opt ore pe noapte.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici