O soluţie dezinfectantă care acţionează rapid a fost dezvoltată de o echipă de cercetători germani şi ar putea fi folosită pentru a împiedica răspândirea infecţiilor mortale în spitale, potrivit specialiştilor.

Imaginea articolului Un dezinfectant care acţionează rapid, dezvoltat de cercetători pentru folosirea în spitale

Un dezinfectant care acţionează rapid, dezvoltat de cercetători pentru folosirea în spitale (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

Cercetătorii de la Institutul Robert Koch din Berlin au spus că au dezvoltat o formulă cu acţiune rapidă care omoară microbii de pe instrumentele chirurgicale fără să le strice prin coroziune.

Soluţiile dezinfectante sunt în prima linie de apărare în calea răspândirii infecţiilor din spitale, iar curăţarea adecvată a instrumentelor chirurgicale este vitală.

Formula germană de dezinfectant este eficientă împotriva unei mari varietăţi de agenţi patogeni, incluzându-i pe unii care supravieţuiesc dezinfectanţilor obişnuiţi, precum bacteria Mycobacterium avium, care poate provoca o boală de tipul tuberculozei şi enterovirusurile care pot cauza poliomielită.

Bacteriile care rezistă la dezinfectanţi reprezintă o problemă tot mai mare în spitalele din întreaga lume şi lipsurile în igiena personalului sunt adesea arătate drept cauza răspândirii infecţiilor. Aceste infecţii provoacă anual moartea a circa 25.000 de oameni în Europa şi a aproximativ 19.000 de oameni în SUA.

Cercetătorii germani au găsit mai întâi un detergent alcalin simplu care putea înlătura prionii - proteine care cauzează boli şi care sunt greu de îndepărtat pentru că se pot fixa de suprafeţe în urma folosirii dezinfectanţilor obişnuiţi.

În cercetarea lor, Michael Beekes şi Martin Mielke, de la departamentul de igienă al institutului berlinez, au amestecat soluţia alcalină cu alcool, în diferite cantităţi, şi au testat capacitatea amestecurilor de a înlătura bacteriile, virusurile, ciupercile şi prionii de pe instrumentele chirurgicale. Astfel, ei au descoperit că amestecul cu alcool în proporţie de 20% este cea mai bună soluţie.

Beekes a spus că noul dezinfectant ar putea avea un impact uriaş asupra măsurilor de siguranţă din spitale. "Formulele standard care elimină prionii sunt foarte corozive", a remarcat acesta în studiul publicat în Journal of General Virology. "Soluţia pe care am găsit-o noi nu este doar mai sigură şi mai bună pentru materiale, ci şi mai uşor de preparat, mai ieftină şi extrem de eficientă împotriva unei mari varietăţi de agenţi patogeni", a mai spus Beekes.