Prima pagină » Știrile zilei » A fost semnat ordinul de refacere a Planșeului Unirii. Când încep lucrările?

A fost semnat ordinul de refacere a Planșeului Unirii. Când încep lucrările?

Încep lucrările de refacere a Planșeului Unirii, anunță, luni, Primăria Sectorului 4. Lucrările vor fi împărțite în patru etape și vor începe efectiv în 10 iunie.
Sursa foto: Andreea Alexandru/Mediafax Foto
Laura Buciu
02 iun. 2025, 16:09, Economic

După ce a fost emisă autorizația de construire pentru refacerea din temelii a Planșeului Unirii, Primăria Sectorului 4 anunță, luni, începerea lucrărilor.

„Conform autorizației de construire anterior menționate, lucrările de refacere din temelii a Planșeului de beton, vechi de aproape 100 de ani, vor consta în regenerarea spațiilor publice din zona Piața Unirii, refacerea structurii cuvei râului Dâmbovița, refacerea din temelii a Planșeului Unirii (denumit pod), refacerea rețelelor edilitare, semnalizare și marcaje rutiere, sistematizări pe verticală, executarea unor drumuri temporare, executarea unor instalații de irigații și intervenții temporare asura fântânilor arteziene. Lucrările vor fi fi împărțite în 4 etape, respectiv în 4 zone distincte, astfel încât disconfortul pe care acestea îl vor crea în traficul rutier și pietonal să fie redus cât de mult se poate. Astfel, zona 1 va însemna porțiunea din parcul aflat în fața magazinului Unirea, zona 2 – porțiunea din fața Hanului lui Manuc, zona 3 – porțiunea din zona fântânilor arteziene, iar zona 4 – vizează porțiunea dinspre Pasajul Unirii, acolo unde râul Dâmbovița iese de sub placa de beton ce constituie planșeul în sine”, se arată într0un comunicat de presă transmis luni de Primăria Sector 4.

Ordinul de începere a lucrărilor a fost deja semnat de Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, iar începând cu data de 10 iunie acestea vor debuta oficial

În acestă primă etapă de lucru, constructorii vor interveni în zonele 1 și 2, așa cum sunt delimitate în documentația aprobată de Primăria Capitalei. Astfel, în zona parcului din fața magaziunului Unirea, în așa numita „Etapa 1”, se va face „organizarea de santier” în care se vor regăsi utilaje și materiale de construcție, și, totodată, vor începe lucrările efective. Imediat după începerea vacanței de vară, constructorii vor demara lucrări și în „Etapa 2”, din fața Hanului lui Manuc.

„După delimitarea zonei de lucru, se va trece la transplantarea copacilor aflați în parc. O parte dintre ei vor fi relocați în parcuri din Sectorul 4. Alții vor fi defrișați, urmând să plantăm alți copaci, în compensare, conform Avizulul Primăriei Capitalei. Cert este că, la finalul lucrărilor, cu siguranță, vom avea în fața magazinului Unirea tot un parc. Unul mai curat și mai îngrijit. Cât privește refacerea planșeului, în ambele etape de lucru, constructorii vor începe cu desfacerea planșeului existent, cu înlăturarea grinzilor existente, a stâlpilor vechi și cu înlocuirea acestora cu elemente noi. Practic, vom avea o structură complet nouă, cu o durată de viață de 100 de ani”, a declarat Daniel Băluță într-o conferință de presă.

În aceeași etapă, urmează să fie dezafectată fântâna arteziană centrală, alăturată parcului care, la finalul acestui proiect, va fi readusă în locație și remontată la loc

Primarul Sectorului 4 a făcut referire și la restricțiile de trafic ce urmează a fi instituite, așa cum au fost ele stabilite în cadrul avizului de specialite emis de către Comisia Tehnică de Circulație a Primăriei Capitalei.

„Etapa 1 a lucrărilor nu va interfera cu traficul rutier, ci doar cu cel prietonal, în sensul în care pietonii nu vor mai putea traversa parcul, ci doar vor putea să-l înconjoare. În etapa a doua însă, vom avea câteva restricții de cirulație, ce va presupune închiderea Splaiului Independenței, pe sensul de mers Podul Izvor – Piața Unirii, inclusiv inchiderea intersecției dintre Splaiul Independenței și strada Halelor, adică interzicerea virajului la stânga spre bulevardul Unirii. Pe acestă arteră închisă, va fi permisă circulația doar pentru vehiculele autorizate de Palatul de Justiție, pentru autospecialele ISU și pentru riverani. După închiderea acestei artere, traficul rutier din direcția bulevardul Eroilor – bulevardul Corneliu Coposu va fi deviat pe bulevardul Libertății și apoi pe bulevardul Unirii, inclusiv liniile de transport public. Pe bulevardul Unirii, pe sensul de mers dinspre Piața Constituției către Piața Unirii, se vor înființa două stații STB provizorii, iar banda dedicată transportului public va fi separată de traficul general. Totodată, circulația rutieră dinspre Calea Victoriei va fi deviată prin bulevardul Națiunile Unite către bulevardul Libertății și apoi spre bulevardul Unirii. Tot în această etapă, pentru preluarea traficului dinspre bulevardul Corneliu Coposu, respectiv bulevardul Ion C. Brătianu, se va amenaja, în parcul Unirii, un drum cu sens unic, având 3 benzi de circulație și troatuare pentru pietoni”, a explicat primarul.

Potrivit acestuia, în paralel cu refacerea din temelii a Planșeului Unirii, se vor derula în zonă alte două proiecte importante de infrastructură 

Vonsolidarea Pasajului Unirii și joncțiunea liniei de tramvai între Piața Sf. Vineri și Piața Unirii sunt cele două mari proiecte de infrastructură ce se vor desfălura în paralel.

„Cel mai probabil, în cazul acestor ultime două proiecte, vom putea începe lucrările efective la începtulul verii anului următor, atunci când vom închide și Pasajul Unirii. Vom lucra în paralel, întrucât, în acest moment, planșeul pasajului nu poate susține greutatea infrastructurii de tramvai. În toate cele trei situații, vom lucra în două schimburi, adică vom fi prezenți în șantier de la 6 dimineața și până seara la 22”, a mai spus Daniel Băluță.

Lucrările de refacere din temelii a Planșeului Unirii sunt finanțate din fonduri europene

Suma totală este de aproximtiv 800 de milioane de lei, bani puși la dispoziție de către Guvernul României, prin Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei.

Necesitatea intervenției în regim ce urgență în ceea ce privește acest obiectiv de investiții a apărut după ce specialiștii au experizat placa de beton, veche de aproape 100 de ani și au încadrat-o în starea tehnică IV-nesatisfăcător din V posibile (la cinci, se închide circulația). Structura, ce are dimensiuni semnificative (lăţime de 32 de metri şi lungime de 360 de metri) și care dirijează în subteran cursul râului Dâmbovița, are grinzile fisurate, cu armături corodate și rupte pe alocuri, dar și infiltrații, defecte de execuție și mucegai.