INTERVIU: Răsvan Popescu - Piaţa tv din România va creşte în 2009, dar criza se va resimţi

Posturile tv vor resimţi criza economică în 2009, însă piaţa de televiziune din România va înregistra o creştere, fiind ajutată şi de noua Lege a audiovizualului, care a relaxat normele privind publicitatea, spune Răsvan Popescu, preşedintele CNA, într-un interviu acordat MEDIAFAX.

113 afișări
Imaginea articolului INTERVIU: Răsvan Popescu - Piaţa tv din România va creşte în 2009, dar criza se va resimţi

INTERVIU: Răsvan Popescu - Piaţa tv din România va creşte în 2009, dar criza se va resimţi (Imagine: Mediafax Foto)

La un an şi jumătate de când a preluat conducerea CNA, Răsvan Popescu spune că activitatea Consiliului a fost "complicată" şi "agitată".

Astfel, de-a lungul acestui an, Consiliul a aplicat posturilor de televiziune şi radio 139 amenzi, în cuantum de 750.000 lei, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale.

Cele mai multe sancţiuni au mers către OTV, care a cumulat 32 de amenzi, totalizând 250.000 de lei, 20 de somaţii, 3 întreruperi ale emisiei timp de câte trei ore şi o decizie de acordare a dreptului la replică.

Răsvan Popescu estimează că piaţa de televiziune din România va înregistra o creştere, în 2009, însă televiziunile vor resimţi criza economică. În acest sens, spune Popescu, noua Lege a audiovizualului include prevederile noii Directive pentru serviciile media audiovizuale, care, prin relaxarea normelor privind publicitatea, va permite televiziunilor să realizeze venituri suplimentare, ca să poată face faţă crizei economice mondiale şi să poată începe investiţiile în transmisia digitală.

În plus, CNA va începe anul viitor să lucreze la strategia de trecere la televiziunea digitală, care va determina o creştere de patru-cinci ori a numărului de posturi TV în România, a mai spus şeful Consiliului.

Prezentăm integral interviul acordat MEDIAFAX de Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

Reporter: Cum a fost activitatea dumneavoastră în primul an şi jumătate în care aţi condus Consiliul Naţional al Audiovizualului?

Răsvan Popescu: Complicată, agitată, cu mai multe rânduri de alegeri, dar care cred că se poate spune că au fost desfăşurate în condiţii de legalitate rezonabile. Acolo unde s-a încălcat legislaţia, sigur că am intervenit şi am dat o serie de amenzi şi de somaţii, care au fost de natură să readucă în parametrii legali posturile care ieşiseră din ritm, ca să zic aşa. A fost un an în care, poate, am atins cel mai important obiectiv al mandatului meu, respectiv integrarea în legislaţia internă a noii Directive pentru servicii media audiovizuale, în timp record. Aveam doi ani la dispoziţie să facem acest lucru şi iată că suntem singurii care am reuşit integrarea Directivei în legislaţia internă în mai puţin de un an. Am reuşit în acest timp să şi extind Consiliul, în sensul de spaţii pe care le ocupă, să dezvolt instituţia. Suntem acum într-o perioadă de gospodărire, pentru că, în bună măsură, ne extindem în casă nouă (spaţiile deţinute de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii în clădirea din bulevardul Libertăţii, nr. 14, au fost preluate de CNA), astfel încât pot să spun că, la un an şi jumătate de când am preluat mandatul de preşedinte, audiovizualul românesc are o lege nouă şi Consiliul Naţional al Audiovizualului, o casă nouă. Între timp am mai reuşit să obţinem şi nişte birouri pentru inspectorii din ţară. Am reuşit să înmulţim numărul acestor inspectori, astfel încât ne apropiem cu paşi mari de formula ideală, care înseamnă să acoperim absolut toate judeţele României cu birouri teritoriale. Am nevoie de încă patru inspectori, cu toată dotarea aferentă, cu echipamentul de monitorizare, maşină, birou, şi se poate spune că instituţia este de regăsit în orice colţ al ţării.

Am continuat să derulăm, în parteneriat cu Academia Română, programul destinat îmbunătăţirii calităţii limbii române vorbite la posturile de televiziune şi de radio. Pentru a mări eficienţa demersului nostru şi a ţinti originea fenomenului de degradare a limbii române, ne-am dus către şcoală, profesori, acolo unde copiii învaţă să vorbească corect româneşte. Am iniţiat un protocol de colaborare cu Ministerul Educaţiei, care s-a concretizat în tipărirea unei lucrări, "Eşti cool şi dacă vorbeşti corect", cuprinzând exerciţii de gramatică "inspirate" de cele mai grave şi frecvente greşeli de limbă ale ziariştilor din audiovizual. Cartea urmează să fie distribuită în toate şcolile din România şi să fie folosită de profesori la orele de cultivare a limbii române sau la predarea cursului "Educaţia pentru media".

Am desfăşurat, singuri sau în parteneriat cu organizaţii ale societăţii civile, mai multe campanii destinate protecţiei minorilor sau educării publicului: "Nu lăsa copilul educat de televizor", "Realitatea se schimbă când conduci băut", "Campania pentru abordarea unui stil de viaţă sănătos - Puţin din fiecare şi multă mişcare", "Ridică mâna împotriva bătăii copiilor".

Am continuat efortul de a îmbunătăţi expertiza pe care CNA o are în materie de audiovizual cu o nouă cercetare naţională realizată de IMAS la comanda noastră, având ca temă "Impactul publicităţii asupra copiilor", primul studiu de acest gen din România, care demonstrează necesitatea protejării copiilor în faţa mesajelor publicitare agresive.

Conştienţi că singuri şi neajutaţi de autoreglementare nu putem acoperi multitudinea de situaţii care aduc atingere interesului public în domeniul audiovizual, am dezvoltat şi vom continua să o facem politici de parteneriat, încheind mai multe protocoale de colaborare, cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Jurnaliştilor din Romania, International Advertising Association Romania. În plan extern, am încheiat protocoale bilaterale cu Consiliile audiovizualului din Macedonia şi Ungaria, care permit celor două ţări să difuzeze campaniile noastre privind protecţia copiilor. Colaborarea cu colegii maghiari va presupune şi rezolvarea plângerilor cetăţenilor referitoare la programe care se prind atât pe teritoriul Ungariei, cât şi pe cel al României.

CNA a fost parte activă şi la înfiinţarea Forumului Autorităţilor de Reglementare din Audiovizual, care reuneşte ţările membre ale Organizaţiei pentru Cooperare Economică la Marea Neagră. Un asftel de organism este cu atât mai util, cu cât adaptarea la noile tehnologii din domeniul comunicaţiilor presupune strategii transnaţionale şi un permanent schimb de experienţă şi informaţii referitor la reglementări şi standarde comune.

Citeşte mai multe...

Citește mai departe:

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Citește mai departe:

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici