Achiziţii de piese de schimb la preţuri cu 90% mai mari, găsite de Curtea de Conturi la CNU

Mai multe nereguli au fost descoperite de Curtea de Conturi în activitatea Companiei Naţionale a Uraniului (CNU), fiind constatate, între altele, achiziţii de piese de schimb la preţuri cu 90% mai mari, dar şi acceptarea de plăţi supraevaluate pentru piese turnate din inox.

1519 afișări
Imaginea articolului Achiziţii de piese de schimb la preţuri cu 90% mai mari, găsite de Curtea de Conturi la CNU

Achiziţii de piese de schimb la preţuri cu 90% mai mari, găsite de Curtea de Conturi la CNU (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit raportului Curţii de Conturi a României pentru anul 2013, la Compania Naţională a Uraniului SA s-au constituit eronat şi virat la bugetul statului obligaţii aferente contravalorii concentratelor tehnice de uraniu, transmise fără plată, din domeniul privat al statului în patrimoniul companiei, la un nivel inferior valorii cu care s-a făcut descărcarea din gestiune, fapt ce a condus la diminuarea veniturilor cuvenite bugetului de stat cu suma de 51.263.000 lei, contrar prevederilor HG nr. 1009/2009 privind rafinarea stocului de uraniu în concentrate, constituit în perioada 1993-2008.

Totodată, în raport se arată că CNU nu a calculat şi virat la bugetul Fondului pentru mediu suma de 3.558.000 lei, reprezentând contribuţia de 2% din valoarea substanţelor periculoase pentru mediu introduse pe piaţa naţională (prin vânzare către SN Nuclearelectrica SA), în perioada 2012 - 2013, contrar prevederilor OUG nr. 196/ 2005 privind Fondul pentru mediu.

Mai mult, au fost achiziţionate piese turnate la preţuri supraevaluate, prin luarea în calcul, la stabilirea valorii estimate a achiziţiei, a unui preţ mai mare la materia primă (inox) decât cel aferent tipului de inox din care s-au fabricat bunurile, fapt ce a condus la majorarea nejustificată a valorii achiziţiei cu suma de 3.237.000 lei.

În raport se menţionează că CNU SA a contestat decizia Curţii de Conturi, invocând că a achiziţionat piesele turnate în baza unui contract încheiat, cu respectarea prevederilor legislaţiei privind achiziţiile, dar contestaţia formulată a fost respinsă de comisia de soluţionare a contestaţiilor.

Curtea de Conturi a mai constatat că la CNU s-au achiziţionat piese de schimb la preţuri supraevaluate, prin luarea în calcul, la stabilirea valorii estimate a achiziţiei, a unui preţ unitar supraevaluat faţă de preţul pentru aceleaşi piese achiziţionate de la acelaşi furnizor, în anul 2010, ceea ce a determinat majorarea nejustificată a cheltuielilor de exploatare cu suma estimată la 264.000 lei, diminuarea profitului impozabil cu aceeaşi sumă, diminuarea impozitului pe profit cu suma estimată la 42.000 lei, precum şi în efectuarea de plăţi nedatorate în sumă de 264.000 de lei.

"În temeiul art. 27 din OUG nr. 34/2006, entitatea avea obligaţia de a estima valoarea contractului de achiziţie, pe baza calculării şi însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea contractului, în măsura în care acestea pot fi anticipate la momentul estimării", se arată în raport.

Curtea de Conturi constată că faţă de preţurile unitare la care CN a Uraniului SA a contractat piesele de schimb, în anul 2010, de la acelaşi furnizor, în anul 2012, în baza Acordului-cadru încheiat cu aceeaşi societate, preţul unitar acceptat a fost mai mare cu 90 la sută.

"Au fost efectuate plăţi nedatorate, în sumă estimată la 1.003 mii lei (fără TVA), pentru achiziţia unor piese turnate din oţel inox, în alte condiţii decât cele stabilite prin documentaţia de atribuire a acordului-cadru, în sensul nerespectării greutăţii piesei contractate, fiind livrate piese cu greutăţi mult mai mari decât cele stabilite prin documentaţia de atribuire a acordului-cadru", se mai arată în raport.

Totodată, s-a constatat că CNU a mai efectuat plăţi nedatorate, în sumă estimată la 366.000 lei, pentru achiziţia de produse chimice (acid azotic tehnic, carbonat de sodiu anhidru tehnic) la preţuri majorate, în alte condiţii decât cele stabilite în contract, legat de indicele preţurilor de consum pentru produse nealimentare, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

Curtea de Conturi a constatat că la Sucursala Feldioara a CNU au fost înregistrate şi declarate ca deductibile fiscal cheltuieli în sumă de 31.000 lei, reprezentând contravaloarea combustibilului consumat de vehiculele rutiere motorizate, utilizate în alte scopuri decât cele aferente activităţii economice, fapt ce a condus la diminuarea profitului impozabil şi, implicit, a impozitului pe profit datorat, dar şi că au fost efectuate plăţi nedatorate, estimate la suma de 17.000 de lei, pentru serviciile de stingere a incendiilor, achiziţionate la un preţ ajustat cu un procent mai mare decât valoarea indicelui preţului de consum total.

La Sucursala Suceava a CNU nu a fost calculat şi virat impozitul pe clădiri datorat bugetelor locale, în valoare estimată de 159.000 de lei şi, totodată, au fost efectuate şi înregistrate cheltuieli, în sumă estimată de 173.000 de lei, pentru servicii de reparaţii şi întreţinere autovehicule, fără a avea la bază documente justificative.

În urma verificărilor, Curtea de Conturi a recomandat ca la Compania Naţională a Uraniului SA să se calculeze şi să achite contribuţia faţă de bugetul de stat, pentru cantitatea de uraniu scoasă din stocul de siguranţă şi consum, dar să fie extinse verificările asupra contractelor de achiziţii de bunuri (inclusiv piese de schimb), derulate în perioada 2012-2013, în vederea identificării şi a altor cazuri de bunuri achiziţionate la preţuri supraevaluate, a stabilirii întinderii prejudiciului produs ca urmare a plăţilor efectuate pentru astfel de achiziţii, înregistrarea în contabilitate a sumelor stabilite, recuperarea acestora în condiţiile legii, iar în cazul pieselor turnate din inox, achiziţionate în perioada 2008-2013 să se identifice greutăţile pentru fiecare piesă în parte (respectiv a greutăţii piesei stabilite în documentaţia de atribuire, a greutăţii piesei din desenele tehnice, a greutăţii piesei din Declaraţia de conformitate, precum şi a greutăţii piesei din Notele de recepţie), a stabilirii diferenţelor de greutate neexecutate pentru fiecare piesă în parte şi a contravalorii acestora, înregistrarea în contabilitate a sumelor stabilite, dar şi recuperarea acestora în condiţiile legii.

Pentru achiziţia de produse chimice din în perioada 2011-2013 urmează să se extindă verificările în vederea identificării şi a altor cazuri de produse achiziţionate la preţuri majorate, în alte condiţii decât cele stabilite prin contract sau peste nivelul indicelui preţurilor de consum, comunicat lunar de Institutul Naţional de Statistică, a stabilirii întinderii prejudiciului produs ca urmare a plăţilor efectuate pentru astfel de achiziţii, înregistrarea în contabilitate a sumelor stabilite şi recuperarea acestora în condiţiile legii.

Totodată, Curtea de Conturi cere calcularea şi plata contribuţiei de 2% din valoarea substanţelor periculoase pentru mediu, introduse pe piaţa naţională, la bugetul Fondului pentru mediu.

În ceea ce priveşte Sucursala Suceava, Curtea de Conturi a solicitat plata impozitului pe clădiri cuvenit bugetelor locale, inclusiv a accesoriilor aferente, pentru toate clădirile aparţinând sucursalei, dar şi extinderea verificării cheltuielilor pentru reparaţii şi întreţineri efectuate la autovehiculele aparţinând sucursalei, acceptate la plată precum şi stabilirea întinderii valorii prejudiciului reprezentând cheltuieli efectuate fără bază legală şi recuperarea integrală a acestuia.

La Sucursala Feldioara se propune stabilirea şi recuperarea, în condiţiile legii, a prejudiciului creat prin plăţi nejustificate pentru servicii de stingere a incendiilor, evidenţierea cheltuielilor nedeductibile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice, recalcularea impozitului pe profit şi a TVA aferente perioadelor respective, depunerea de declaraţii rectificative şi efectuarea regularizărilor cu bugetul statului.

"Pentru remedierea abaterilor de la legalitate şi regularitate constatate au fost emise decizii, prin care au fost dispuse măsuri pentru intrare în legalitate, stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea acestuia, potrivit legii", se arată în raport.

Compania Naţională a Uraniului SA este persoană juridică organizată sub formă de societate comercială pe acţiuni, cu un capital social în întregime subscris şi vărsat în numele statului român, de Ministerul Economiei, în calitate de acţionar unic, drepturile şi obligaţiile aferente acţiunilor CNU SA fiind exercitate de Ministerul Economiei, prin reprezentanţii săi în Adunarea Generală a Acţionarilor.

Compania Naţională a Uraniului SA îşi desfăşoară activitatea prin sucursalele fără personalitate juridică Feldioara şi Suceava şi punctele de lucru Ştei, Oraviţa, Crucea, Ciudanoviţa, Primatar, Argestru, Stulpicani, Ostra şi, Nucet.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici