- Home
- Politic
- BUCUREŞTI, (06.06.2018, 15:08)
- Departamentul Politic
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
CCR le dă voie Comisiilor speciale pentru legile securităţii şi Cod administrativ să funcţioneze, dar le ia dreptul de iniţiativă
Curtea Constituţională a României (CCR) a admis, miercuri, sesizarea de neconstituţionalitate formulată de PNL cu privire la înfiinţarea Comisiei speciale pentru legile din domeniul securităţii. Astfel, CCR a a decis în privinţa Comisiei speciale privind legile securităţii că forul de specialitate nu "poate avea rol de iniţiator al propunerilor legislative" în domeniu.
886 afișări
CCR a decis că este neconstituţională înfiinţarea Comisiei speciale pentru legile securităţii
Curtea Constituţională a decis în cazul sesizării PNL asupra neconstituţionalităţii Comisiei speciale pentru legile securităţii. Astfel, dispoziţiile art.1 lit.e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr.19/2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune privind legile siguranţei naţionale, conform cărora "Comisia poate avea rol de iniţiator al propunerilor legislative în domeniul (…)” încalcă prevederile art.74 alin.(1) din Constituţie, care indică expres şi limitativ titularii dreptului de iniţiativă legislativă, şi anume Guvernul, deputaţii, senatorii şi, cu îndeplinirea unor condiţii speciale, un număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Democrația reală înseamnă că tu, cetățeanul, ai putere decizională. Monopolul partidelor din România trebuie spart
-
Avertisment al serviciilor secrete europene: Rusia pregăteşte activ atentate cu bombă sub acoperire, atacuri incendiare şi distrugeri ale infrastructurii pe teritoriul european
-
Protest în Ungaria. Mii de oameni s-au adunat la un miting organizat de rivalul lui Viktor Orban
-
Macron îl îndeamnă pe Netanyahu să ajungă la un acord de armistiţiu cu Hamas
"Nefiind inclusă în această enumerare, o comisie parlamentară nu poate exercita în nume propriu acest drept, deoarece reprezintă o entitate distinctă de cea a membrilor săi parlamentari, doar aceştia din urmă având dreptul de iniţiativă legislativă, în virtutea rolului lor constituţional", se arată în comunicatul de presă al Curţii remis MEDIAFAX.
"A admis sesizarea de neconstituţionalitate formulată de Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi constată că dispoziţiile art.1 lit.e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr.19/2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului privind analizarea şi actualizarea cadrului normativ cu incidenţă în domeniul securităţii naţionale sunt neconstituţionale", potrivit sursei citate.
PNL a depus sesizarea la începutul lunii mai, susţinând că Hotărârea Parlamentului nr.19 din 18 aprilie 2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului privind analizarea şi actualizarea cadrului normativ cu incidenţă în domeniul securităţii naţionale, este neconformă cu prevederile art. 1 alin. (5), art. 31, art. 61, art. 64 alin. (4), art. 68 şi art. 74 alin. (1) şi (4) din Constituţia României.
Liberalii susţin că Hotărârea Parlamentului nr. 19/2018 vizează aspecte ce ţin de organizarea şi funcţionarea unei autorităţi de rang constituţional şi afectează valorile, regulile şi principiile constituţionale stabilite de art. 1 alin. (5) şi art. 64 alin. (4) din Constituţia României.
Înfiinţarea comisiei pentru legile siguranţei naţionale a fost anunţată la sfârşitul lunii ianuarie de liderul PSD, Liviu Dragnea. Preşedintele PSD spunea că este vorba de circa 15 legi care vizează domeniul. La rândul său, preşedintele Klaus Iohannis a susţinut, într-o declaraţie ţinută la Parlament, după participarea la Summitul Parlamentar al Formatului Bucureşti (B9), că este evident că securitatea naţională este o temă atât de importantă încât ea nu poate fi ocupată de o singură instituţie, precizând că şi în Constituţie toate instituţiile mari au un rol în asigurarea securităţii naţionale, începând de la preşedinte, la CSAT, la Parlament, la Guvern şi binenţeles la entităţuile de specialitate - armată, servicii şi aşa mai departe.
Decizie similară şi pentru Codul administrativ
Curtea Constituţională a României (CCR) a admis, miercuri, sesizarea de neconstituţionalitate formulată de USR cu privire la constituirea Comisiei pentru elaborare a Codului administrativ, în sensul că forul de specialitate nu "poate avea rol de iniţiator al propunerilor legislative" în domeniu.
"Curtea a reţinut că dispoziţiile art.1 lit.e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr.20/2018, potrivit cărora ”Comisia poate avea rol de iniţiator al propunerilor legislative în domeniul (…)” contravin prevederilor art.74 alin.(1) din Constituţie, care prevăd expres şi limitativ titularii dreptului de iniţiativă legislativă, şi anume Guvernul, deputaţii, senatorii şi, cu îndeplinirea unor condiţii speciale, un număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Nefiind inclusă în această enumerare, o comisie parlamentară nu poate exercita în nume propriu acest drept, deoarece reprezintă o entitate distinctă de cea a membrilor săi parlamentari, doar aceştia din urmă având dreptul de iniţiativă legislativă, în virtutea rolului lor constituţional", se arată într-un comunicat de presă al Curţii Constituţionale remis MEDIAFAX.
Curtea Constituţională a decis acelaşi lucru şi în cazul sesizării PNL asupra neconstituţionalităţii Comisiei speciale pentru legile securităţii. Astfel, dispoziţiile art.1 lit.e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr.19/2018 pentru constituirea Comisiei speciale comune privind legile siguranţei naţionale, conform cărora "Comisia poate avea rol de iniţiator al propunerilor legislative în domeniul (…)” încalcă prevederile art.74 alin.(1) din Constituţie, care indică expres şi limitativ titularii dreptului de iniţiativă legislativă, şi anume Guvernul, deputaţii, senatorii şi, cu îndeplinirea unor condiţii speciale, un număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
"Nefiind inclusă în această enumerare, o comisie parlamentară nu poate exercita în nume propriu acest drept, deoarece reprezintă o entitate distinctă de cea a membrilor săi parlamentari, doar aceştia din urmă având dreptul de iniţiativă legislativă, în virtutea rolului lor constituţional", precizează CCR în comunicatul de presă.În ambele cazuri, decizile CCR sunt "definitive şi general obligatorii".
Citește pe alephnews.ro: Interviul integral Macron – The Economist. Europa, arme nucleare și restabilirea ordinii mondiale: Cum vede Macron viitorul?
Citește pe www.zf.ro: Avertismentul sumbru şi profetic al lui Macron pentru Europa, o regiune în pericol de moarte: Se întâmplă mult mai rapid decât credem şi poate duce la o moarte mult mai brutală decât ne putem imagina
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Avertismentul sumbru şi profetic al lui Macron pentru Europa, o regiune în pericol de moarte: Se întâmplă mult mai rapid decât credem şi poate duce la o moarte mult mai brutală decât ne putem imagina
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Soția fotbalistului s-a urcat beată la volan și a făcut praf un Ferrari Portofino de 200.000 de euro!
PROSPORT.RO
“Am plâns pentru Vlad Pascu. Este o victimă!”. Elena Merișoreanu a șocat și tulburat România cu cea mai bulversantă declarație
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe