Discuţii la Transporturi cu conducerea şi sindicatele ROMATSA

Sindicaliştii ROMATSA şi conducerea companiei se vor întâlni miercuri la ora 16:00 la Ministerul Transporturilor, pentru continuarea discuţiilor privind protestul controlorilor de trafic.

500 afișări
Imaginea articolului Discuţii la Transporturi cu conducerea şi sindicatele ROMATSA

Discuţii la Transporturi cu conducerea şi sindicatele ROMATSA

"Suntem invitaţi astăzi la Ministerul Transporturilor, la ora 16:00, împreună cu partenerii sociali. Ne vom prezenta", a declarat directorul general al ROMATSA, Ion Aurel Stanciu.

El a afirmat că sindicatele au avut până în prezent o poziţie inflexibilă privind solicitările angajaţilor şi că unele dintre acestea "exced prevederilor legale".

Protestul de miercuri a adus neîncări de 250.000 de euro, şi în plus nu pot fi calculate anumite solicitări din partea companiilor aeriene sau pasagerilor, a mai spus Stanciu.

Controlorii de trafic aerian au încheiat greva de avertisment de două ore, iar zborurile de pe Aeropoertul "Henri Coandă" Otopeni amânate au fost reluate, angajaţii Romatsa atenţionând că dacă nu va fi încheiat contractul colectiv de muncă, se va putea ajunge la grevă generală.

Angajaţii Romatsa au asigurat, între orele 11.00 şi 13.00, doar o treime din activitate, în cele două ore în care au fost în grevă de avertisment fiind amânate mai multe zboruri.

Peste 150 de controlori de trafic aerian ai Romatsa, care nu erau de serviciu, au protestat în curtea instituţiei, ei reclamând faptul că nu a fost semnat contractul colectiv de muncă.

Protestatarii au purtat tricouri albe imprimate în partea din faţă cu harta României, în culorile tricolorului, pe care scria "Unde este interesul naţional", iar în partea din spate scria, cu negru, "Distrugerea Romatsa?!". Aceştia au purtat şi insigne pe care scria "Noi suntem Romatsa".

Liderul sindical Gabriel Tudorache a declarat că 17 curse, respectiv 33% dintre cele care trebuiau să decoleze sau să aterizeze la Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Otopeni, au fost oprite în prima oră de protest, iar în a doua oră, aproximativ 52% dintre zboruri au fost afectate de greva de avertisment.

"Nu ne dorim această grevă. Nu ne dorim să dăm peste cap traficul aerian. Nu ne dorim ca pasagerii să aibă de suferit. Dar siguranţa vieţii şi libertăţii salariaţilor Romatsa, cât şi a pasagerilor este mai presus decât două ore de întârziere sau o zi ratată", a spus Tudorache, citând mesajul controlorilor de trafic aerian.

Protestatarii au arătat că regretă disconfortul creat pasagerilor care călătoresc, acuzând conducerea Romatsa că i-a împins la acest gest.

"Conducera Romatsa ne-a împins la un astfel de gest, după opt luni de stres, de nervi, de incertitudini şi falsuri, nimeni nu ne aude. De la 1 iulie, nu mai avem contract colectiv de muncă, iar presiunile şi ameninţările la adresa angajaţilor, a reprezentanţilor sindicali, în principal, continuă. Ce se întâmplă acum depăşeşte orice limită normală. Corupţie, minciună, căpuşare, o bătaie de joc la adresa noastră şi a pasagerilor. Ne scuzaţi, dragi călători, dar vrem să se face dreptate, vrem să fim cu toţii liberi şi în singuranţă. Se pare însă că, din păcate, singura armă care ne-a mai rămas pentru a ne auzi cineva este greva de avertisment. Greva noastră nu se face cu încetarea lucrului, asigurând mult peste o treime din activitatea normală. Participanţii la grevă, controlori de trafic aerian, personal tehnic de meteorologie aeronautică şi de administraţie asigură în continuare funcţionarea tuturor poziţiilor de lucru, a echipamentelor, utilajelor şi instalaţiilor Romatsa. În plus, nu este nimeni constrâns să participe la grevă", a mai spus Tudorache, citind comunicatul angajaţilor.

Totodată, el a subliniat faptul că participanţii la grevă nu întreprind nicio acţiune de natură să împidice continuarea activităţii de către cei care nu participă la grevă sau continuarea activităţii conducerii Romatsa.

"Am solicitat şi suntem disponibili pentru continuarea negocierilor. În această zi am început o discuţie, numai că directorul general ne-a spus că greva noastră de avertisment aduce un prejudiciu de două milioane de euro, ceea ce este ireal, pentru că, pe an, venitul este de 170 de milioane de euro, deci nu pot fi pentru două ore pierderi de două milioane de euro. Mai mult, directorul general ne-a spus că ne dă în judecată pentru că i-am falsificat semnătura într-o adresă transmisă către Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România şi a cerut suspendarea discuţiei. Am apelat la această ultimă soluţie, resectiv greva de avertisment, pentru că poate în al doisprezecelea ceas vom fi ascultaţi, înţeleşi de toţi cei cărora ne-am adresat, de la toate nivelurile statului român, şi care până acum au răspuns doleanţelor noastre cu ameninţări sau, în cel mai bun caz, ne-au închis uşile în nas", a mai spus Tudorache.

Liderul sindical a precizat că, începând de la ora 13.00, traficul aerian a revenit la normal, la toată capacitatea.

Tudorache a atenţionat că, în funcţie de discuţiile ce vor fi purtate, s-ar putea decide continuarea acţiunilor de protest, mergând până la grevă generală.

Teo Postelnicu, de la Biroul de presă al Aeroportului "Henri Coandă", declara pentru MEDIAFAX, la începutul protestului, că 17 zboruri, dintre care 11 aterizări şi şase decolări, sunt afectate miercuri. Cursele afectate erau spre destinaţii din mai multe ţări europene, dar şi câteva zboruri interne.

Potrivit informaţiilor de pe site-ul Aeroportului "Hernri Coandă", între orele 11.00 - 13.00 erau prevăzute, în total, 40 de zboruri, dintre care 22 aterizări şi 18 decolări.

Sindicatul Controlorilor de Trafic Aerian ATCOR a anunţat în 9 iulie greva de avertisment, liderul sindical Gabriel Tudorache spunând că patronatul a refuzat, după aproximativ 80 de zile de negocieri, să mai continue negocierile pentru încheierea contractului colectiv de muncă.

Sindicaliştii au 14 revendicări pe care le solicită în noul contract colectiv de muncă. Între acestea, ei cer pensionarea la 55 de ani şi introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în Romatsa pe măsura pregătirii lui, în speţă la o direcţie operaţională sau de siguranţă.

Pe de altă parte, directorul general al Romatsa, Ion-Aurel Stanciu, a spus că administraţia şi-a exprimat intenţia de a accepta toate revendicările sindicale.

"În data de 26 iunie a fost ultima zi de negociere în vederea încheierii contractului colectiv de muncă, conform Protocolului de negociere, agreat de comun acord. Conducerea Romatsa a comunicat încă de la tratative intenţia fermă de a încheia contract colectiv de muncă pe perioada 2015-2016, în beneficiul întreprinderii şi al tuturor angajaţilor. Tot atunci, conducerea executivă a Romatsa a anunţat în mod expres că renunţă la toate propunerile avansate pe perioada negocierilor şi îşi exprimă intenţia de a accepta toate revendicările sindicale care au format obiectul conflictului colectiv de muncă şi care au fost discutate în cadrul procedurii de conciliere în prezenţa reprezentanţilor Inspectorarului Teritorial de Muncă, cu precizarea că este de acord cu încheierea contractului colectiv de muncă 2015-2016, în forma propusă de Sindicatul ATSR, cu condiţia legală de a fi adus la zi cu realitatea existentă la data negocierii, semnării şi intrării în vigoare a hotărârilor Consiliului de Administraţie al Romatsa", spunea Stanciu.

Tot pe 9 iulie, ROMATSA a anunţat că vrea să atace în instanţă decizia sindicatelor privind greva de avertisment.

Romatsa - Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian are în prezent 1.530 angajaţi. Între 2.500 - 3.000 de aeronave tranzitează, în fiecare zi, teritoriul României.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici