Fregata Regele Ferdinand, lansată la apă în 1986, reparată în 2003 şi preluată de MApN în 2004

Fregata Regele Ferdinand, reprezentând participarea României la monitorizarea embargoului decis de NATO în cazul Libiei, a fost lansată la apă în 1986, a ieşit din serviciul Marinei Britanice în 2002, în 2003 a intrat într-un proces de refacere, în 2004 fiind preluată de Forţele Navale Române.

535 afișări
Imaginea articolului Fregata Regele Ferdinand, lansată la apă în 1986, reparată în 2003 şi preluată de MApN în 2004

Fregata Regele Ferdinand, lansată la apă în 1986, reparată în 2003 şi preluată de MApN în 2004 (Imagine: Stefan Ciocan/Mediafax Foto)

Achiziţia fregatei, numită iniţial HSM Coventry şi disponibilizată de către Marina Regală Britanică, a fost aprobată de Guvernul României în 2002. Programul de modernizare şi reabilitare a acesteia şi a fregatei Regina Maria urma să fie realizat de compania BAE Systems. La data de 03.09.2004, în conformitate cu acordul de achiziţie şi planul de activităţi al Comisiei de Acceptanţă a fregatei Regele Ferdinand, au fost semnate documentele de acceptanţă finală a navei, aceasta trecând sub autoritatea statului român, iar marinarii români s-au instalat la bord.

La 9 septembrie 2004, pe dana Victory Jetty din portul Portsmouth/Marea Britanie, s-a conferit în cadru festiv pavilionul navei. Cu această ocazie navei i s-au acordat numele de Regele Ferdinand şi numărul de bordaj F 221.

La ceremonia de comisionare au fost prezenţi preşedintele de atunci al României Ion Iliescu, ministrul Apărării Naţionale Ioan Mircea Paşcu, şeful SMG generalul dr. Mihail Popescu şi şeful Statului Major al Forţelor Navale, contraamiralul dr. Gheorghe Marin. Partea britanică a fost reprezentată de Lordul Bach of Lutterworth, ministrul pentru înzestrare, viceamiralul James Burnell Nugent, din Royal Navy, Sir Charles Mansfield, preşedintele BAE Systems, reprezentanţi ai Fleet Support Limited şi Rolls Royce.

Nava a părăsit portul Portsmouth la 26 noiembrie 2004, orele 13.30 şi a acostat în portul Constanţa la 10 decembrie 2004, fiind escortată la intrarea în port de două elicoptere şi nave de luptă. A intrat în subordinea Comandamentului Operaţional Naval.

La data de 01.07.2006, în baza Ordinului Ministrului Apărării Naţionale nr. M.S.28 din 20.02.2006 fregata Regele Ferdinand trece din subordinea Comandamentului Operaţional Naval în subordinea Flotilei 56 Fregate.

A fost numită nava comandant a portului militar Constanţa, preluând ştafeta de NAVĂ AMIRAL a Forţelor Navale Române. În 2005 a fost prima navă românească care a participat la Operaţia NATO (art.5) Active Endeavour.

În perioada 14-19.11.2008 a efectuat o vizită oficială în Israel, portul Haifa, prima vizită a unei nave româneşti în această ţară.

La data de 25.11.2008 a primit Emblema de Onoare a Forţelor Navale din partea Şefului Statului Major al Forţelor Navale.

A obţinut acreditările internaţionale nivel I (2007) şi nivel II (2008) privind interoperabilitatea cu navele Alianţei Nord Atlantice, certificare care permite fregatelor tip 22 să participe alături de navele NATO la toate tipurile de misiuni internaţionale.

În martie 2007, la bordul fregatei, specialiştii IAR Ghimbav împreună cu militarii Grupului de elicoptere au executat testarea/omologarea elicopterului IAR 330 PUMA Naval.

În perioada 10-11 noiembrie 2009, în premieră pentru Forţele Navale Române, în cadrul echipajului fregatei Regele Ferdinand a fost încadrat serviciul de luptă aviaţie.

Prin Nota Documentară a Serviciului Istoric al Armatei cu nr. A 3471 din 15 iulie 2010, fregata Regele Ferdinand este recunoscută ca o continuatoare a tradiţiilor distrugătorului Regele Ferdinand, intrat în serviciu la 07.09.1930 (ziua navei).

Potrivit site-ului Forţelor Navale Române, fregata Regele Ferdinand are un deplasament de 4900 tdw, o lungime de 148,2 m, lăţimea de 14,75 m, viteză maximă de 30 Nd pescaj maxim.6,4 m, 8 punţi.

Echipajul numără 18 ofiţeri, 77 de maiştri militari şi 110 militari angajaţi pe bază de contract.

La bordul navei se află: tun super-rapid 76 mm Oto Melara; instalaţii lansare torpile; sistem de comandă asistat de calculator; instalaţii de bruiaj pasiv; sisteme de luptă electronică; 9 sisteme radar; sistem de propulsie, 4 turbine Rolls-Royce; elice cu pas variabil; patru Diesel generatoare a câte l MW la 450 V/60 Hz/3 faze.

Fregata Regele Ferdinand este capabilă să execute lupta în toate cele trei medii: la suprafaţă, aerian şi sub apă. Principalele misiuni ale navei sunt: participarea la operaţiuni comune sau colective; navă de comandă a unei grupări navale; supravegherea situaţiei navale şi controlul traficului maritim în marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă; protecţia căilor de transport şi de comunicaţii maritime; sprijinirea forţelor specializate în combaterea poluării apelor maritime, contrabandei şi transporturilor ilicite de armament şi droguri; participarea la acţiuni naţionale şi internaţionale de căutare şi salvare pe mare sau ajutor umanitar; instruirea navală pe mare.

De la intrarea în serviciul Forţelor Navale Române, în 2004, a executat o serie de misiuni, dintre care cele mai importante sunt următoarele: ACTIVE ENDEAVOUR 2005 / Marea Mediterană - a fost prima prezenţă românească în teatrul maritim de operaţii din Marea Mediterană; CERTEX 2007 / Bulgaria - nava a fost certificată naţional nivel 1 interoperabilitate; Stagiu SNMG-2 2007 / Marea Mediterană; NOBLE MIDAS 2007 / Croaţia - nava a fost certificată internaţional nivel 1 interoperabilitate; Operaţia ACTIVE ENDEAVOUR 2007 / Marea Mediterană; CERTEX 2008 / Bulgaria - nava a fost certificată naţional nivel 2 interoprabilitate; SUMMIT-ul NATO / Bucureşti 2008; NOBLE MIDAS 2008 / Italia - nava a fost certificată internaţional nivel 2 interoperabilitate, acreditare care permite fregatelor tip 22 să participe alături de navele NATO la toate tipurile de misiuni internaţionale; Operaţia ACTIVE ENDEAVOUR 2008 / Marea Mediterană.

Inclusiv în noiembrie 2010, fregata Regele Ferdinand a participat la operaţiunea Active Endevour, în Mediterana, constând inclusiv în acţiuni de monitorizare a traficului naval şi aerian.

Comandantul navei este comandorul Mihai Panait, născut la 27 martie 1968, în localitatea Ţiţeşti, jud. Argeş şi este absolvent al Academiei Navale Mircea cel Bătrân - promoţia 1991.

În perioada 1999-2001 a urmat cursurile Academiei de Înalte Studii Militare, iar în 2009 a absolvit Colegiul Naval de Comandă, Newport, SUA.

A absolvit următoarele cursuri de carieră şi nivel: curs postuniversitar de conducere a unităţilor de marină/1999, curs de arme sub apă în cadrul Academiei Navale/2004, curs pentru echipa de comandă la Den Helder în Olanda/2005, curs Joint SMFA, Bucureşti/2006.

Şi-a început cariera la bordul navelor din cadrul Divizionului Dragoare, iar în anul 1997 a fost numit specialist cu artileria şi rachetele navale în biroul operaţii la Brigada 61 Nave Dragoare. După absolvirea Academiei de Înalte Studii Militare, în anul 2001 a devenit comandantul Puitorului de Mine şi Plase 271. În 2004 a ocupat funcţia de şef de stat major al Divizionului 146 Nave Minare-Deminare, iar din 2007 pe cea de locţiitor al comandantului aceleiaşi unităţi. În anul 2008 a fost încadrat ca Şef birou sprijin arme, protecţia forţei şi EOD la locţiitorul pentru operaţii din cadrul Componentei Operaţionale Navale.

De la 01.08.2009 este comandantul fregatei Regele Ferdinand.

Pentru activitatea desfăşurată, în anul 2007 a primit Emblema de Onoare a Statului Major General, iar în anul 2009, în cadrul Colegiului Naval de Comandă - Newport/SUA, i-a fost decernat premiul James H. Forrestal pentru Excellence in Strategy and Force Planning.

Din 2008 este cetăţean de onoare al statului Rhode Island-Newport-SUA.

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, marţi, că CSAT a hotărât că România va participa la aplicarea embargoului privind traficul de armament impus Libiei, cu fregata Ferdinand şi cu doi ofiţeri de stat major, adică în total cu 207 militari. Şeful statului a mai precizat că este nevoie de 4,5 milioane de euro pentru ca fregata Regele Ferdinand să opereze în Marea Mediterană timp de trei luni, resursa financiară urmând să fie alocată de Guvern în următoarea şedinţă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici