Terra s-a format după coliziunea violentă cu embrionul planetar Theia - VIDEO

Oamenii de ştiinţă de la UCLA au ajuns la concluzia că Pământul s-a format după o coliziune frontală cu un embrion planetar numit Theia, acest eveniment cosmic reprezentând şi momentul în care s-a creat Luna, potrivit The Independent.

Terra s-a format după coliziunea violentă cu embrionul planetar Theia (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/ AFP)

Un embrion planetar numit de cercetători Theia, de o dimensiune probabil similară cu a Pământului sau a planetei Marte, a intrat în coliziune cu Terra acum 4.5 miliarde de ani, când planeta noastră exista de doar 100 de milioane de ani.

Coliziunea Terra - Theia era deja cunoscută, dar noi dovezi din cadrul cercetărilor începute la UCLA că lovitura a fost mai degrabă un asalt frontal, decât o ciocnire laterală. Forţa impactului a rezultat în contopirea celor două planete, Terra şi Theia, în timp ce o parte desfăcută din corpul planetar în urma coliziunii a intrat în halo-ul gravitaţional al planetei rezultate, formând Luna.

Cercetătorii au studiat pietrele lunare din misiunile Apollo şi le-au comparat cu pietrele vulcanice descoperite în Hawaii şi Arizona. Spre surprinderea lor, nicio diferenţă nu a fost găsită între izotopii de oxigen din componenţa pietrele şi s-a decis, astfel, că aveau o compoziţie chimică similară.

"Nu vedem nicio diferenţă între izotopii de oxigen ai Terrei şi ai Lunii; sunt identici.", a spus Edward Young, principalul autor al noului studiu demarat la UCLA, profesor de geochimie şi cosmochimie.

"Theia era în întregime îmbinată cu Pământul şi cu Luna, chiar dispersată între ele. Acest fapt explică de ce nu există nicio diferenţă chimică între rămăşiţele planetare ce provin din Theia pe Terra sau de pe Lună.", adaugă Edward Young. Conform profesorului Young, Theia ar fi crescut în dimensiune şi s-ar fi închegat într-o planetă, dacă acea coliziune nu s-ar fi produs.

Cercetările au fost finanţate de NASA, în colaborare cu Deep Carbon Observatory şi European Research Council advanced grant (ACCRETE) şi au fost publicate în revista Science.

De asemenea, studiile au generat întrebări suplimentare despre originile Pământului. Printre întrebări se numără aceea dacă în momentul coliziunii apa pe Terra a secat - înainte ca asteroizii bogaţi în apă să lovească Pământul la zeci de milioane de ani mai târziu.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Taguri:
TERRA ,
THEIA ,
ŞTIRILE ZILEI
Versiunea: mobil  |  completa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.

ULTIMA ORĂ