Industria elvețiană a ceasurilor a exportat anul trecut produse în valoare de 26 de miliarde de franci elvețieni. Acum se confruntă cu o dublă lovitură: cererea scăzută din China și incertitudinea comercială cu SUA, informează Reuters.
Trump a anunțat în aprilie că va impune Elveției un tarif de 31%, mult peste rata de 20% propusă pentru UE. Apoi a suspendat măsura pentru 90 de zile, menținând o taxă de 10%, și a prelungit termenul până la 1 august.
„Este evident că acest lucru a frânat foarte mult”, spune Ken May, managerul unui magazin Hublot din Lucerna. Colegii săi confirmă: străzile sunt mai goale, iar clienții care vin sunt mai atenți cu banii.
Grendelstrasse din Lucerna, strada principală a ceasurilor de lux, găzduiește magazine de la Rolex la Patek Philippe. Ceasurile costă de la câteva sute de franci la peste 500.000 de franci. La Patek Philippe, cei mai bogați clienți pot cumpăra ceasuri de aproape 4 milioane de franci.
„Totul este puțin mai lent decât anul trecut”, recunoaște Michael Haas, managerul unui magazin Breitling. „Suntem într-o afacere de lux și acesta este primul domeniu în care oamenii fac economii când lucrurile devin dificile”.
Francul elvețian supraevaluat din cauza incertitudinii comerciale a făcut ceasurile și mai scumpe pentru turiștii străini. Exporturile unitare au scăzut cu aproape 5% în primele cinci luni ale anului.
Industria se pregătește pentru cele mai scăzute volume de export de la pandemie.
„Trebuie să deschidem alte piețe”, spune Yves Bugmann, președintele Federației Industriei Ceasornicarilor Elvețieni.