Prima pagină » Social » Ministerul Educației lansează un proiect pentru combaterea analfabetismului funcțional în școli

Ministerul Educației lansează un proiect pentru combaterea analfabetismului funcțional în școli

Ministrul Daniel David a semnat contractul pentru proiectul „Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar", care va viza minimum 15.000 de elevi și 37.500 de cadre didactice din 176 de școli la nivel național.
Ministerul Educației lansează un proiect pentru combaterea analfabetismului funcțional în școli
Sursa foto: Unsplash

Finanțat prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, proiectul Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar (MIAF) reprezintă o inițiativă strategică pentru sistemul de învățământ preuniversitar, având ca obiectiv principal dezvoltarea alfabetizării funcționale a elevilor din ciclurile primar și gimnazial (ISCED 1-2) în cinci domenii cheie: lectură, matematică, științe, educație civică și educație digitală.

„În acest scop, vor fi proiectate și implementate intervenții integrate care includ elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională (standarde, seturi de itemi și teste de evaluare), dezvoltarea competențelor cadrelor didactice și implementarea unui mecanism de intervenție pilot vizând alfabetizarea funcțională a elevilor, având ca perspectivă extinderea acestui mecanism la nivel național”, se arată în comunicatul emis marți de Ministerul Educației.

Grupurile-țintă vizate de proiect

Proiectul vizează următoarele categorii de grup-țintă:

  • minimum 15.000 de elevi din 176 de școli din învățământul primar și gimnazial, selectate la nivel național
  • minimum 37.500 de cadre didactice (personal didactic de predare și personal didactic de conducere, de îndrumare și control), care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale în relație cu alfabetizarea funcțională

Proiectul va fi derulat pe patru ani

Proiectul va fi derulat pe o perioadă de 48 de luni, începând pe 1 octombrie 2025, în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE) și parteneri din cinci județe: casele corpului didactic și inspectoratele școlare din Alba, Argeș, Dolj, Ilfov și Suceava.

Bugetul total al proiectului se ridică la 207.160.606,80 lei, iar finanțarea nerambursabilă din fondurile europene (FEDR/FSE+/FC/FTJ) reprezintă 166.709.127,57 lei.

„„O problemă esențială a sistemului nostru de educație este legată de nivelul ridicat de analfabetism funcțional, care devine un risc de securitate națională, vulnerabilizându-ne, ca țară, la manipulare (prin narațiuni conspiraționiste) și la subdezvoltare – ca societate bazată pe cunoaștere. Acest proiect completează și permite «pilotări experimentale» pentru demersurile instituționale recent introduse și anume programele remediale la nivelul învățământului primar (prin 2 ore/săptămână) și la nivel gimnazial/liceal (din timpul per disciplină la dispoziția cadrului didactic), programe remediale focalizate pe: (1) consolidarea-fixarea competențelor; (2) dezvoltarea competențelor-țintă, nedezvoltate în demersul standard; (3) utilizarea competențelor în viața cotidiană și (4) dezvoltarea competențelor pentru performanță”, a declarat ministrul Educației, Daniel David.