Arta plastică românească, în centrul Lisabonei, prin inaugurarea noului sediu al filialei ICR

Arta, literatura şi cultura românească se vor afla, începând de joi, în centrul Lisabonei, prin inaugurarea noului sediu al Institutului Cultural Român (ICR), Daniel Nicolescu, directorul filialei, declarând pentru MEDIAFAX că se va concentra pe promovarea artei plastice româneşti.

143 afișări
Imaginea articolului Arta plastică românească, în centrul Lisabonei, prin inaugurarea noului sediu al filialei ICR

Arta plastică românească, în centrul Lisabonei, prin inaugurarea noului sediu al filialei ICR

După ce ICR Lisabona a funcţionat neîntrerupt, din 2007, în clădirea Institutului Francez din capitala portugheză, reprezentanţa culturală va beneficia de un spaţiu propriu, cu un profil stilistic rafinat, situat în Alfama, cel mai vizitat cartier al oraşului. Noul sediu al filialei ICR beneficiază la parter de un vast spaţiu expoziţional, gândit special pentru prezentarea unor lucrări de artă.

Directorul ICR Lisabona, Daniel Nicolescu, a declarat pentru MEDIAFAX că fostul sediu dispunea de nişte spaţii pentru concerte şi pentru punerea în scenă a unor spectacole de teatru care în actuala clădire nu există. "Filosofia noastră, când am venit în această formulă la Lisabona, a fost să încercăm să stăm cât mai puţin în sediu, să desfăşurăm evenimentele majore pe care le avem de oferit publicului portughez în zone cu celebritatea şi prestigiul bine aşezat", a completat acesta.

Pe de altă parte, Daniel Nicolescu a spus că, până în momentul acestei mutări, au fost cucerite toate marile scene ale Lisabonei şi nu numai. "Am ajuns până în Porto, până în sud, în Algarve, spaţii muzeale faimoase, am intrat în Museu Nacional do Azulejo din Lisabona, unde am avut o expoziţie preţ de şase luni, o expoziţie de ceramică a Cristinei Bolborea, expoziţie care acum se află la Coimbra, galeria Millennium, Teatrul Naţional Donna Maria, am atins scene de primă mărime ale ţării, spaţii expoziţionale foarte importante", a mai spus directorul ICR Lisabona.

Astfel, 95% dintre evenimentele organizate în afara spaţiului ICR au fost realizate fără bani, graţie parteneriatelor pe care reprezentanţa culturală le-a dezvoltat cu organisme ale primăriei din Lisabona, dar şi cu instituţiile propriu-zise. "Totul a fost dezvoltat prin relaţiile personale, nu numai ale ICR, ci şi ale ambasadorului Vasile Popovici, care s-a implicat straşnic în toată activitatea de relaţionare cu instituţiile portugheze de prim-rang, cu atât mai mult cu cât dânsul, prin natura funcţiei, dispunea de pârghiile necesare", a completat Nicolescu.

În pofida acestei expuneri, Daniel Nicolescu a subliniat că a resimţit constant lipsa unui spaţiu expoziţional propriu, care "să adune publicul şi să confere vizibilitate graţie expunerilor temporare de artă plastică românească". "Lucru care, odată cu mutarea în noul sediu, a devenit posibil. A fost, de altfel, una dintre raţiunile pentru care, încă de când am venit aici, am încercat să găsesc un alt sediu, pentru a putea căpăta vizibilitate, o vizibilitate pe care nu o aveam în vechiul sediu", a adăugat directorul ICR Lisabona.

În contextul celui mai vizibil proiect, Daniel Nicolescu a relatat că este vorba despre expoziţia de ceramică a Cristinei Bolborea, care a putut fi vizitată şase luni într-unul dintre cele mai importante instituţii muzeale din Portugalia, Museu Nacional do Azulejo, cu un public total de 70.000 de persoane. "Am avut evenimente răsunătoare pe scena Teatrului Donna Maria, cu Gigi Căciuleanu, la care publicul a reacţionat cu un entuziasm incredibil", a completat Daniel Nicolescu, subliniind că foarte apreciat de publicul lusitan a fost şi Festivalul Filmului Românesc de la Lisabona.

Proiectul, care a debutat anul trecut, în noiembrie, şi s-a desfăşurat într-unul dintre spaţiile importante ale capitalei Portugaliei, Culturgest, a fost realizat în parteneriat cu IndieLisboa, unul dintre cele mai importante festivaluri de film independent din Europa. "Organizatorii IndieLisboa adoră cinematografia română şi ne tratează ca pe nişte idoli", a spus directorul ICR Lisabona. "Cred că nu s-a vorbit despre România în Portugalia de 50 de ani cât s-a vorbit în acea săptămână", a spus Daniel Nicolescu.

"Acum voi încerca să focalizez, în măsura în care voi dispune de fonduri, pe arta plastică românească, pe care eu o apreciez foarte mult şi o consider în rândurile de frunte ale plasticii europene în momentul de faţă. Avem tineri absolut sclipitori şi care, graţie noului nostru sediu, vor putea fi expuşi şi văzuţi. (...) Vreau să merg şi pe artă plastică, pentru că până acum am avut multe expoziţii, dar vizibilitatea nu era tocmai ce îmi doream", a adăugat acesta. El a spus că au existat două evenimente majore dedicate artei plastice, "un soi de replică vizuală la opera lui Saramago" şi unul ce l-a vizat pe Fernando Pessoa.

Expoziţia care l-a avut în centru pe scriitorul José Saramago a fost organizată la galeria Millennium, în centrul Lisabonei, şi s-a intitulat "Eseuri despre orbire", aidoma romanului autorului şi a fost realizată "de un tânăr plastician român, Laurenţiu Midvichi, care este şi autorul coperţii seriei de autor Saramago de la Polirom".

Nicolescu a subliniat că a cunoscut-o pe Pilar del Rio, soţia regretatului romancier Saramago, şi a organizat, în Fundaţia Saramago, o serie de conferinţe şi o expoziţie de book design pornind de la proiectele lui Laurenţiu Midvichi.

Al doilea proiect pe linie de plastică a fost "Desenându-l pe Pessoa sau Măştile poetului", unde s-a cerut unui mare număr de plasticieni români să ralizeze câte un portret imaginar al lui Fernando Pessoa, Nicolescu apreciind că aceasta este maniera sa în care a gândit "apropierea de portughezi".

Despre următoarele nume ale căror opere vor fi expuse la ICR Lisabona, Daniel Nicolescu a spus că i-ar plăcea să aducă o serie de expoziţii ce aparţin unor galerii precum Annart, Art Victoria, dar şi Zorzini Gallery.

De asemenea, sediul ICR din Lisabona dispune de o bibliotecă, cu spaţiu de studiu, unde pot fi consultate dicţionare, volume de beletristică, albume de artă, reprezentanţa culturală continuând să ofere cursuri de limbă română, întrucât portughezii sunt interesaţi de studierea ei.

Aşadar, noul sediu - aflat în vecinătatea Marii Catedrale Patriarhale a Lisabonei (Sé de Lisboa), pe Rua do Barão, nr. 8-10 - va fi inaugurat joi, începând cu ora 18.00. Momentul va fi marcat prin alocuţiuni ale unor oficialităţi din România şi Portugalia: Lilian Zamfiroiu, preşedintele ICR, Ana Paula Laborinho, preşedintele Institutului Camões, Jorge Barreto Xavier, secretar de stat pentru cultură în guvernul Portugaliei, şi Vasile Popovici, ambasadorul României la Lisabona.

În continuarea momentului festiv, Catedrala Lisabonei, simbol al regalităţii lusitane, unul dintre cele mai vechi monumente de artă religioasă din Portugalia, va găzdui, începând cu ora 19.30, un recital susţinut de Răzvan Suma. Publicul va avea ocazia de a asculta celebre partituri ale lui Johann Sebastian Bach (Suitele 1, 3 şi 5 pentru violoncel), asocierea lui Răzvan Suma cu lucrările menţionate fiind una specială. Sub titlul "Vă place Bach?", în 2012, Răzvan Suma a suţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici