Artistul român Ciprian Mureşan, apreciat într-o cronică din The New York Times

Ciprian Mureşan, care expune în prezent la Galeria David Nolan din New York, este prezentat drept "unul dintre cei câţiva tineri artişti români remarcabili", într-un articol din cotidianul The New York Times.

363 afișări

Ciprian Mureşan, născut în 1977, este apreciat drept "unul din cei câţiva tineri artişti români remarcabili", printre care se numără şi Mircea Cantor şi Şerban Savu, care se aflau în pragul adolescenţei la izbucnirea Revoluţiei din 1989 şi au ajuns la maturitate în timpul perioadei confuze şi dezamăgitoare ce a urmat.

"Nu este de mirare că utopismul apare în arta lui Mureşan doar în forme ambigue", spune jurnalistul Holland Cotter, laureat al premiului Pulitzer, de la The New York Times.

În expoziţia de la Galeria David Nolan, ce poate fi vizitată până pe 12 august, artistul prezintă un desen al său printre paginile unui volum "Avuţia naţiunilor" de Adam Smith. Desenul a fost inspirat de un roman SF rus din 1979 - "The Doomed City", de Arkadi şi Boris Strugaţki, în care o planetă populată de pământeni din epoci ale unor mari idealuri (anii '40 în Germania, anii '60 în SUA) a decăzut într-un stadiu de barbarism armat. Mureşan a pus desene similare în romane de James Joyce şi Virginia Woolf, trasând o linie de inspiraţie darwiniană peste literatura modernă.

Şi arta modernă este abordată. Într-un material video de anul acesta al artistului, sunt prezentaţi călugări în robe stând în bănci şi lucrând. Nu transcriu însă texte religioase, ci fac copii după ilustraţii de carte: o pictură abstractă de Kazimir Malevich, "un grilaj" de Piet Mondrian, o fotografie de Joseph Beuys. Toţi aceşti trei artişti sunt celebri pentru utopismul lor, arta lor are statutul de scriere sfântă. Este de prisos de menţionat că modul în care Mureşan îi abordează nu este unul reverenţios.

Călugării înfăţişaţi sunt prieteni artişti ai autorului. Cele mai multe dintre imaginile pe care le copiază provin dintr-un catalog al artistei americane conceptualiste Elaine Sturtevant, care s-a remarcat prin recrearea lucrărilor unor alţi artişti.

Mureşan prezintă toată această "grămadă de meta-artă" serios şi cu fineţe şi, în cele din urmă, nu este departe de un omagiu autentic.

Artistul a realizat de curând o serie de 120 de desene după instalaţia lui Martin Kippenberger - "The Happy End of Franz Kafka's 'Amerika'" - în care SUA sunt reprezentate ca o uriaşă agenţie de plasare a forţei de muncă, un loc al oportunităţii, dar şi al competiţiei acerbe. Mureşan a folosit aceste desene pentru a crea o animaţie video. Kippenberger, o figură "proteică şi anarhică", a murit în 1997. El este un erou pentru mulţi artişti mai tineri, şi probabil şi pentru Mureşan, mai spune jurnalistul de la The New York Times.