Cartoon Network şi Jetix - cele mai violente posturi de desene animate

Posturile Cartoon Network şi Jetix - care, pe 19 septembrie 2009, s-a transformat în Disney Channel - au fost, în 2009, cele mai violente dintre televiziunile de desene animate care retransmit programe pe teritoriul României, potrivit unui studiu realizat de CNA şi UNICEF şi prezentat miercuri.

3122 afișări
Imaginea articolului Cartoon Network şi Jetix - cele mai violente posturi de desene animate

Cartoon Network şi Jetix - cele mai violente posturi de desene animate

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a prezentat studiul "Reprezentarea violenţei televizuale şi protecţia copilului", miercuri, într-o conferinţă de presă. Acest studiu a fost coordonat de Ioan Drăgan, directorul Centrului de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare al Universităţii Bucureşti, cu sprijinul UNICEF - România. La conferinţă au participat şi Eugen Crai, directorul de programe din cadrul Biroului regional UNICEF din România, şi deputatul Cristina Ancuţa Pocora.

Proiectul analizează, prin metoda analizei de conţinut şi a analizei semio-discursive, conţinuturile violente din programele a 11 posturi TV, timp de o săptămână (5 - 11 ianuarie 2009). Au fost analizate 348 de ore şi 15 de minute de programe. Tipurile de violenţă avute în vedere au fost: violenţă reală/ violenţă ficţională, violenţă fizică, verbală, psihologică, economică, sexuală şi socială.

În ceea ce priveşte posturile pentru copii, în cadrul studiului au fost cercetate Cartoon Network, Jetix şi Minimax, timp de o săptămână, câte patru ore pe zi.

Pe întreaga perioadă monitorizată, s-au înregistrat 2.005 acte de violenţă în desenele animate de pe cele trei canale. Media pe fiecare canal a fost de 668 acte de violenţă, cel mai violent canal, din punct de vedere al frecvenţei "pure", fiind Jetix-ul, cu 852 de acte, urmat de Cartoon Network (815 acte) şi de Minimax, cu 338 acte.

În funcţie de frecvenţa medie per emisiune, tot Jetix a fost pe primul loc - cu 14 scene de violenţă, în medie, pe emisiune, în timp ce pe Cartoon Network au fost 9 scene, iar pe Minimax - 6 scene. De asemenea, potrivit studiului, în timp ce pe canalele Cartoon Network şi Jetix nu a existat nicio emisiune fără cel puţin un act de violenţă, pe canalul Minimax au existat astfel de emisiuni.

Potrivit studiului, Jetix a avut cele mai multe scene de violenţă pe oră, respectiv 37, fiind urmat de Cartoon Network, cu 31 de acte, şi de Minimax, cu 20 de acte. Cu alte cuvinte, un copil care se uită la desene animate, pe toate cele trei canale în mod relativ egal, are "şansa" să vadă la fiecare două minute de emisiune un act de violenţă, potrivit studiului.

Pe de altă parte, Cartoon Network este canalul de desene animate care are scenele de violenţă cele mai lungi, pe acest canal fiind şi cea mai mare durată medie a unui act violent (15 secunde) şi cele mai lungi scene de violenţă (cele de 300 de secunde). În schimb, pe Jetix, durata unui act de violenţă este de 11 secunde, iar pe Minimax - 10 secunde.

În funcţie de ponderea violenţei (frecvenţa şi durata violenţei) în cadrul unei emisiuni, cel mai violent canal este tot Cartoon Network, în cadrul căruia, 13,3% din durata unei emisiuni medii este ocupată de violenţă. În schimb, ponderea violenţei în cadrul unei emisiuni Jetix a fost de 11,5%, iar în cadrul unei emisiuni Minimax - 5,4%.

La nivel general, în cazul posturilor de desene animate, predomină violenţa de tip fizic, în 52% dintre cazuri (1.057 de acte). Violenţa verbală este pe locul al doilea (29% dintre cazuri), fiind urmată de violenţa psihologică (13%), cea economică (4%) şi socială (2%).

La Jetix şi Cartoon Network, cea mai frecventă formă de violenţă este cea fizică, cu 59,5% şi 53,6%, în timp ce pe Minimax cea mai frecventă formă de violenţă este cea verbală, cu 39,3% dintre acte, urmată de cea fizică - 33,4%. Cea mai frecventă formă de violenţă fizică este, în cazul posturilor de desene animate, bătaia, cu 227 cazuri, urmată de agresări/ ciocniri (218) şi răniri cu obiecte contondente (13%).

Potrivit lui Răsvan Popescu, preşedintele CNA, problemele s-au mai rezolvat în privinţa canalului Jetix, care pe 19 septembrie 2009, s-a transformat în Disney Channel. În cazul programelor Disney, Răsvan Popescu a precizat că a sesizat o îmbunătăţire a calităţii programelor de desene animate, care nu mai sunt la fel de violente.

Pe de altă parte, Răsvan Popescu a atras atenţia că posturile Cartoon Network, Minimax şi Disney Channel nu se află sub jurisdicţia CNA. "Sunt canale licenţiate în Uniunea Europeană, nu sunt posturi pe care noi le putem sancţiona, amenda. Este o procedură internaţională, care prevede că trebuie să notifici de două ori într-un an postul respectiv, apoi se poate apela şi la Comisia Europeană", a spus Popescu.

El a mai spus că, în cazul programelor de desene animate difuzate de posturile TV licenţiate în România, nu au fost constatate probleme legate de violenţa din programe.

În schimb, Ioan Drăgan, coordonatorul studiului, a precizat că programele de desene animate, destinate în special copiilor, conţin o cantitate de 6-7 ori mai mare de scene de violenţă decât alte programe monitorizate.

El a vorbit şi despre efectele grave pe care le poate produce violenţa din programele TV asupra dezvoltării copiilor. Potrivit studiului, deşi "efectul social al violenţei televizate este un subiect controversat, dovezile ştiinţifice din ultimele decenii conturează trei efecte principale asupra comportamentului indivizilor", respectiv "creşterea agresivităţii", "desensibilizare şi nepăsare" şi "frica".

Pe de altă parte, Gordana Duspara Moriarty, Vice President CEE şi Benelux al companiei Turner, care deţine Cartoon Network, prezentă, pe 23 februarie, la Bucureşti, a declarat pentru MEDIAFAX că programele difuzate de Cartoon Network în România nu sunt violente. Ea a făcut această afirmaţie în replică la o dezbatere care a avut loc în Camera Deputaţilor, în data de 2 februarie, când deputatul PNL Cristina Pocora le-a spus deputaţilor că le va vorbi "despre desene animate", invocând violenţa brutală a desenelor animate difuzate de televiziunile din România.

"Noi funcţionăm sub licenţa Ofcom (organismul de reglementare în audiovizual din Marea Britanie, n.r.). Eu, personal, nu cred că programele noastre de desene animate sunt violente. Spunând că desenele noastre sunt violente înseamnă că, de fapt, acuzi Ofcom că permite desenele animate violente", a declarat pentru MEDIAFAX Gordana Duspara Moriarty.

Ea a precizat că, în general, programele de desene animate care se difuzează în România pe Cartoon Network sunt difuzate şi în alte ţări în care această televiziune pentru copii emite programe. "Programele de desene animate din Marea Britanie conţin chiar mai multă acţiune decât canalele similare din restul ţărilor Europei (...) Pentru Cartoon Network important este umorul, acţiunea, povestea din programele de desene animate", a explicat Gordana Duspara Moriarty.

Afirmaţia a venit în contextul în care deputatul PNL Cristina Pocora le-a spus deputaţilor, în 2 februarie, în sesiunea de plen dedicată declaraţiilor politice, că toţi copiii români au nevoie de desene animate cu personaje-eroi care nu promovează violenţa, precum Mickey Mouse, Minnie şi Pluto.

Într-o declaraţie politică intitulată "Copiii noştri au nevoie de Mickey Mouse", Pocora a declarat: "Poate că unii dintre dumneavoastră zâmbiţi acum crezând că tema este puerilă sau poate că alţii aţi devenit puţin melancolici cu gândul la desenele animate care v-au umplut copilăria de bucurie. Vă vorbesc tuturor însă, pentru că tema desenelor animate difuzate pe canalele din România este mult mai serioasă decât pare. Asta pentru că aceste emisiuni sunt printre primii factori care dezvoltă personalitatea, comportamentul şi, implicit, viitorul copiilor noştri. Alături de părinţi, de prieteni şi de grădiniţă şi şcoală, televizorul are un rol extrem de important în educarea micuţilor. Iar cum desenele animate sunt preferatele puştanilor, este evident că acestea influenţează, uneori brutal chiar, viitorul copiilor noştri", a spus Pocora.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici