CNA a aprobat lansarea TVR News, un parteneriat SRTv - Euronews. Postul va emite din 15 noiembrie

Societatea Română de Televiziune (SRTv) a primit, marţi, aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) de a transforma TVR Info în TVR News, noul post urmând să emită din 15 noiembrie şi să difuzeze în mare parte programe ale Euronews, dar şi conţinut produs de Televiziunea Română.

1126 afişări
Imaginea articolului CNA a aprobat lansarea TVR News, un parteneriat SRTv - Euronews. Postul va emite din 15 noiembrie

CNA a aprobat lansarea TVR News, un parteneriat SRTv - Euronews. Postul va emite din 15 noiembrie (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

CNA a analizat în şedinţa de marţi o solicitare primită de la SRTv de modificare a grilei de program, a structurii şi denumirii TVR Info în TVR News. La şedinţa de marţi a CNA a participat şi o delegaţie a TVR, în frunte cu Claudiu Săftoiu, preşedinte-director general al Televiziunii Române.

Claudiu Săftoiu a spus că televiziunea paneuropeană Euronews doreşte "un parteneriat pe termen lung", pe frecvenţa TVR Info, prin care telespectatorul român va putea să aibă acces la conţinutul Euronews, în acelaşi timp cu programele realizate de Televiziunea Română.

Săftoiu a mai spus că acest parteneriat dintre SRTv şi Euronews este o "oportunitate" şi, dacă CNA îşi va da acceptul, testele pentru TVR News vor începe luni, la ora 19.00, iar postul va emite propriu-zis din 15 noiembrie.

"Este un demers la care ţinem, pe care îl considerăm sustenabil în această perioadă deosebit de dificilă prin care trece Televiziunea Română", a spus Săftoiu, precizând, însă, că perioada grea prin care trece Televiziunea Română nu împiedică managementul televiziunii publice să privească spre viitor. În acest context, Claudiu Săftoiu a precizat că procesul de restructurare a TVR se va finaliza până la sfârşitul lunii decembrie.

În ceea ce priveşte grila de programe a TVR News, Claudiu Săftoiu a spus că, într-o primă etapă, TVR News va difuza 3% conţinut nou, realizat de Departamentul Ştiri al Televiziunii Române (două jurnale de câte 15 minute, de la orele 16.00 şi 16.30, de luni până vineri, care vor fi realizate în stilul Euronews), va retransmite produse informative de la TVR 1 (telematinalul, linia informativă de la 19.00 - 21.00 şi emisiunea "Prim plan"), în restul timpului urmând să transmită programe ale Euronews. Din grila depusă la CNA, aproape 80% din programul TVR News va fi reprezentat de conţinut preluat de la Euronews. În ceea ce priveşte programele sportive, acestea vor fi doar în limba română şi vor cuprinde doar materiale pentru care Televiziunea Română deţine drepturile.

"Conţinutul Euronews va fi subtitrat, în ceea ce priveşte partea de magazine şi reportaje. Jurnalele în direct (preluate de la Euronews, n.r.) vor fi transmise în limba engleză", a explicat Săftoiu, precizând că va exista o opţiune tehnică prin care limba engleză va putea fi schimbată de telespectatori cu o limbă în care conţinutul Euronews este deja disponibil la nivel internaţional.

Totodată, Claudiu Săftoiu a spus că pentru TVR este foarte important parteneriatul cu Euronews, mai ales că acesta presupune "costuri minime" din partea SRTv. El a spus că "efortul" TVR în acest parteneriat este reprezentat de o reorganizare a activităţii Departamentului de Ştiri şi a celui de Film (care va asigura subtitrarea magazinelor şi reportajelor Euronews), 6-7 persoane fiind angajate în acest proiect.

Claudiu Săftoiu a reamintit că Societatea Română de Televiziune este acţionar la Euronews din anul 2004. "Pentru noi este firească asocierea şi parteneriatul direct cu Euronews. Pe parcursul anilor, am avut o constantă colaborare cu Euronews. În perioada TVR Info au fost jurnale zilnice de câte 10 minute transmise direct de la Lyon, cartierul general al Euronews", a spus Săftoiu.

Christian Mititelu, membru al CNA, a recomandat conducerii TVR ca programele în limba română care vor fi difuzate pe TVR News să fie adaptate la stilul Euronews. "Altfel vor fi ca nuca în perete", a spus Mititelu. "Ceea ce considerăm noi, în România, că sunt ştiri nu corespunde cu ce se întâmplă în Europa. De fiecare dată când moare un actor e ceva jenant pentru familia aceluia. E un adevărat circ (...) E o şansă ca să schimbaţi puţin stilul, ritmul şi conţinutul buletinelor de ştiri, dacă vă adaptaţi puţin la ceea ce face Euronews", a mai spus Mititelu.

Claudiu Săftoiu a spus că jurnalul de ştiri care va fi difuzat zilnic pe TVR News va urma tipologia ştirilor de la Euronews. "Este doar un început. Dorim să profităm de această oportunitate (parteneriatul cu Euronews, n.r.)", a spus Săftoiu, precizând că, până în 2014, postul TVR News va ajunge la 50% - producţie românească proprie şi 50% - conţinut preluat de la Euronews.

"Jurnalismul pe care îl practică Televiziunea Română nu ţine de spectacular, exploziv (...) Televiziunea Română, vrem noi să reprezinte o şcoală de jurnalism de televiziune", a spus Săftoiu.

Narcisa Iorga, membru al CNA, i-a spus lui Claudiu Săftoiu că a vorbit în vara acestui an despre închiderea TVR Info şi TVR Cultural, dar pe ecran apare "revizie tehnică". "Am calificat această situaţie ca fiind o minciună la adresa publicului. Aţi găsit o soluţie pentru TVR Info. Ce se întâmplă cu TVR Cultural?", a întrebat Iorga.

"Niciodată nu am afirmat că vom închide TVR Info şi TVR Cultural, am afirmat că vor fi suspendate pentru că aşteptăm timpuri mai bune. Pentru TVR Info timpul mai bun a venit acum, datorită interesului Euronews. Pentru TVR Cultural, suspendarea (de trei luni, aprobată de CNA, n.r.) care va expira la 15 decembrie rămâne pentru noi o preocupare", a răspuns Săftoiu.

El a mai spus că cele două posturi TVR Info şi TVR Cultural au fost suspendate din cauza situaţiei financiare dificile a SRTv. "De la anul, Televiziunea Română va fi obligată să plătească statului aproximativ un milion de euro pe lună. Este o încărcătură excepţională. Orice tip de investiţie trebuie cântărită cu mare grijă", a explicat Săftoiu.

Costurile "infime" sunt cele care au stat la baza parteneriatului cu Euronews, a mai spus Claudiu Săftoiu. "Este vorba despre o reorganizare a activităţii unora dintre jurnaliştii din cadrul Departamentului de Ştiri şi o acomodare tehnică între staff-urile TVR şi Euronews din Lyon. Nu există nicio formă monetizată a parteneriatului acestuia. Este o muncă în comun. Costurile nu sunt în bani, ci în muncă şi ore de muncă", a spus Săftoiu, precizând că de proiectul TVR News se ocupă Laura Davidescu, fostă angajată a TVR, cea care s-a ocupat în ultimii ani şi de jurnalul Euronews de la TVR Info. "Această colaborare rămâne pe mai departe. Ne va fi foarte uşor să continuăm colaborarea", a spus Săftoiu, precizând că directorul editorial al Euronews este Lucian Sârb, care la rândul său a lucrat în trecut la Televiziunea Română.

Răspunzând unei întrebări puse de Narcisa Iorga, Claudiu Săftoiu a spus că parteneriatul TVR - Euronews nu a primit încă acordul Consiliului de Administraţie al Televiziunii Române.

"(Acordul, n.r.) îl voi solicita în următoarea şedinţă a CA, însă, câtă vreme această decizie de a ne asocia cu Euronews nu presupune costuri - ea ţine în acelaşi timp de o responsabilitate a preşedintelui-director general şi a Comitetului Director -, nu considerăm că e un factor obligatoriu să aşteptăm o decizie a CA al SRTv. Şi Euronews face aceleaşi eforturi pentru a începe parteneriatul pe 15 noiembrie", a spus Claudiu Săftoiu.

"Cred că ar trebui să aveţi un acord din partea conducerii statuate de lege, cu atât mai mult cu cât postul va fi retransmis în «must carry» (obligatoriu la retransmisie pentru cablişti, în pachetele de bază, n.r.). Eu aş aştepta să aveţi un acord asupra strategiei (din partea CA, n.r.)", a spus, în schimb, Narcisa Iorga.

"Eu am informat Consiliul de Administraţie. Evident că toată lumea e conectată la transformarea acestui proiect în realitate. Nu văd să fi existat vreodată un punct de vedere contrar referitor la un parteneriat TVR - Euronews. Aceasta nu vine pe nepregătite, este cunoscut şi de întreaga comunitate interesată de fenomenul media în România", a explicat Săftoiu.

Mircea Valeriu Deacă, membru al CNA, a avut o opinie tranşantă faţă de proiectul TVR-Euronews. "Mi se pare un eşec major ca ţara asta să fie un tub de transmisie pentru alţii, Euronews, în cazul acesta. Suntem în faţa unui eşec, un non-naţionalism", a spus Deacă. "Nu este un proiect naţional ceea ce ne propuneţi", i-a mai spus el lui Săftoiu.

În schimb, Claudiu Săftoiu a spus este "uluit" de faptul că proiectul pe care TVR îl pune în faţa CNA este catalogat ca "un proiect antinaţional". "Este un proiect naţional şi european în egală măsură (...) departe de noi de a încerca o enclavizare, o vânzare. Aceste concepte nu au legătură cu proiectul Euronews-TVR", i-a spus Săftoiu lui Deacă.

"Este ridicol, ţi se cere să modifici o licenţă pentru 15 minute de program pe zi. Ni se cere să licenţiem, de fapt, Euronews", a spus, pe de altă parte, Gelu Trandafir, un alt membru al CNA. El a precizat că nu CNA a fost cel care a închis TVR Info.

Însă, Christian Mititelu a spus că TVR News ar putea reprezenta "o fereastră spre altă lume, spre care majoritatea telespectatorilor români nu au acces".

"Ceea ce există lipsă în peisajul media din România este ştirea europeană, externă (...) În condiţiile astea, mie mi se pare că să avem ştire europeană nu e cel mai rău lucru care ni se poate întâmpla. Salut faptul că ni se bagă pe gât ceva de care avem nevoie. Eu mă bucur dacă ni se întâmplă chestia asta", a spus şi Cristina Trepcea, un alt membru al CNA.

"Salvăm funcţionarea unui canal (...) Avem o solicitare din partea lor. Dacă o respingem, vom fi în situaţia de a ridica licenţa TVR Info", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

În cele din urmă, CNA a aprobat solicitarea, cu condiţionarea că TVR News trebuie să crească până la 40% conţinutul românesc propriu în următorul an.

Solicitarea a fost aprobată cu opt voturi "pentru" (Gelu Trandafir, Lorand Turos, Valentin Alexandru Jucan, Narcisa Iorga, Răsvan Popescu, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Constantin Duţu) şi unul "împotrivă" (Mircea Deacă).

De asemenea, CNA a decis, la propunerea Narcisei Iorga, să transmită o scrisoare Televiziunii Române în care, pentru corecta informare a publicului, să îi solicite ca pe frecvenţa unde emitea TVR Cultural, în loc de expresia "revizie tehnică" să fie postat textul "emisie întreruptă în urma hotărârii Consiliului de Administraţie al TVR, până la 15 decembrie".

Televiziunea de ştiri TVR Info şi-a suspendat emisia pe 15 august, la ora 23.59, potrivit unei decizii luate la momentul respectiv de Claudiu Săftoiu, preşedintele-director general al Televiziunii Române. TVR Info şi-a suspendat emisia în contextul situaţiei financiare critice a Televiziunii Române, instituţie care se află în proces de restructurare.

Pe 2 octombrie, Claudiu Săftoiu a anunţat, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că Televiziunea Română va încheia un parteneriat cu televiziunea paneuropeană de ştiri Euronews, pentru transmiterea, în premieră în România, a postului Euronews în limba română.

Euronews este o televiziune paneuropeană de ştiri, creată în 1993, cu sediul în Lyon-Ecully, Franţa. Euronews, una dintre cele mai importante televiziuni de ştiri din Europa, emite în momentul de faţă în 155 de ţări, programele sale fiind recepţionate în 370 de milioane de case. Directorul de ştiri şi programe la Euronews este jurnalistul român Lucian Sârb.

Lucian Sârb declara, încă de pe 1 decembrie 2009, pentru MEDIAFAX, că există discuţii pentru extinderea Euronews în limba română. Până acum însă, lansarea versiunii române a Euronews nu s-a concretizat.

Pe de altă parte, pe 15 aprilie 2009, Philippe Cayla, preşedinte al Euronews, declara, într-o conferinţă de presă, organizată la Bucureşti, că Euronews plănuieşte extinderea canalului în limba română. Cayla a explicat că lansarea unui serviciu Euronews în limba română ar putea avea avantaje atât pentru România, cât şi pentru televiziunea europeană. Astfel, conform preşedintelui Euronews, serviciul în limba română ar putea reprezenta un avantaj pentru publicul român, pentru că ar oferi un acces mai bun la informaţiile prezentate la nivel european, dar ar putea însemna şi un avantaj pentru jurnaliştii români, care vor putea lucra în cadrul Euronews.

Philippe Cayla a făcut publică intenţia dezvoltării Euronews în limba română în contextul prezentării lui Lucian Sârb ca nou director editorial al Euronews, funcţie pe care jurnalistul român o ocupă din 4 mai 2009.

În prezent, Euronews difuzează program complet, simultan în 11 limbi - arabă, engleză, franceză, germană, italiană, portugheză, rusă, spaniolă, farsi, turcă şi ucraineană - şi are ca principali competitori CNN şi BBC World.

Recent, Euronews a deschis un birou permanent în Washington, ca parte a strategiei televiziunii Euronews de extindere la nivel internaţional. Deschiderea unui birou permanent la Washington a venit după ce Euronews şi-a deschis redacţii în Bruxelles, Londra, Doha, Cairo, Paris, Moscova şi Kiev.

Societatea Română de Televiziune este în prezent în plin proces de restructurare. Noul Consiliu de Administraţie al Societăţii Române de Televiziune a decis, în 29 octombrie, să continue restructurarea TVR (demarată de fostul CA al televiziunii publice, condus tot de Claudiu Săftoiu) şi a aprobat documentele privind procesul de selecţie a personalului Televiziunii Române, în urma căruia vor rămâne 2.395 de locuri de muncă şi vor fi concediate 872 de persoane.

TVR are o pierdere cumulată de 145.618.779,33 de euro, iar perioada necesară pentru a plăti această datorie este estimată la 7,5 ani, după cum a declarat Claudiu Săftoiu, într-un interviu acordat agenţiei MEDIAFAX în 10 august.

Conducerea TVR a trebuit să elaboreze o strategie de restructurare a Televiziunii Române, după ce, pe 27 iunie, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă (OUG) potrivit căreia Consiliul de Administraţie al TVR trebuie să aprobe, în termen de 45 zile (de la publicarea în MO a OUG, n.r), un program de redresare economică, cu restructurări economice, de personal şi plata datoriilor fiscale în şase luni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici