CNA a prelungit licenţa Antena 1 Bucureşti cu nouă ani

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de joi, să prelungească cu nouă ani licenţa audiovizuală prin satelit a Antena 1 Bucureşti, care ar fi expirat pe 7 mai, televiziunea putând emite astfel în continuare.

377 afișări
Imaginea articolului CNA a prelungit licenţa Antena 1 Bucureşti cu nouă ani

CNA a prelungit licenţa Antena 1 Bucureşti cu nouă ani (Imagine: Shutterstock)

CNA a analizat, în şedinţa de joi, solicitările societăţii Antena TV Group SA de prelungire a licenţelor audiovizuale pentru televiziunea Antena 1 Bucureşti (licenţă de satelit), dar şi pentru staţiile locale terestre ale Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureş şi Sfântu-Gheorghe.

Antena 1 difuzează un program generalist, 24 de ore pe zi. Producţia proprie a televiziunii reprezintă 61% din grila Antena 1, în timp ce programele altor producători reprezintă 39%.

Grila Antena 1 Bucureşti cuprinde programe de informare (20%), filme (14%), programe de divertisment şi alte tipuri de programe (50%), publicitate şi teleshopping (16%).

Staţiile Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia şi Sfântu-Gheorghe retransmit programul staţiei centrale a televiziunii, în timp ce staţia de la Târgu-Mureş realizează şi program local.

La şedinţa CNA de joi a fost prezentă o delegaţie din partea Antena TV Group, din care au făcut parte şi Isabella Cârmu, Channel Manager Antena 1, şi Claudiu Oprea, Head of Production la Antena TV Group.

"Strategia postului Antena 1 a fost şi rămâne de dezvoltare a producţiei locale. Am investit foarte mult în zona aceasta", a spus Isabella Cârmu. Ea a precizat că publicul ţintă al Antena 1 este unul comercial, în special cu vârsta cuprinsă între 18 şi 49 ani (cu focus pe femei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani, în special în zona de daytime).

"Încercăm să avem programe care se adresează familiei în prime time. Ne dorim ca telespectatorii noştri să aibă o seară plăcută urmărind divertisment de calitate", a spus, la rândul său, Claudiu Oprea, dând ca exemplu emisiuni precum "Junior Chef", "Next Star", "România Dansează", "Te cunosc de undeva" şi "Serviciul Român de Comedie".

De asemenea, Claudiu Oprea a spus că marţea şi vinerea, în prime time, Antena 1 programează filme adresate publicului larg. "Vrem să dezvoltăm cât se poate de mult ideile proprii şi producţia locală. Încercăm să reducem cât se poate de mult achiziţiile externe, filme (...) Vrem să dezvoltăm interacţiunea cu ţara, sperăm să fie o creştere atât în calitate, cât şi în diversitate a programelor", a mai spus Oprea.

Trei membri ai CNA, Monica Gubernat, Narcisa Iorga şi Valentin Jucan, au atras atenţia cu privire la încălcarea frecventă a legislaţiei audiovizualului, în special în privinţa demnităţii umane, a psihologiei personajelor şi a reperelor pe care acestea le oferă minorilor, în emisiunea "Acces direct", care este difuzată la Antena 1, de luni până vineri, între orele 17.00 şi 19.00. Aceiaşi membri ai CNA au făcut referire şi la emisiunea "Un show păcătos", care este difuzată după ora 22.30 pe Antena 1.

Monica Gubernat i-a felicitat pe reprezentanţii Antena TV Group pentru emisiunile difuzate în prime time, precizând însă că există multe probleme privind nerespectarea legislaţiei audiovizualului la "Acces direct" şi la "Un show păcătos".

Isabella Cârmu a spus că "Acces direct" este un tip de produs dedicat unui public care se află în faţa televizorului la acel moment. "Sunt trei televiziuni care difuzează acest tip de program, de tip magazin (...) Încercăm să oferim şi ce îşi doresc telespectatorii", a spus ea.

Însă Valentin Jucan a atras atenţia că "nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut". "Nu publicul a cerut un astfel de tronson orar şi acest tip de emisiune. Pentru rating şi bani s-a ajuns la astfel de emisiuni care sunt nişte mizerii. Vorbesc şi de emisiunile difuzate de competitorii Antena 1 pe acelaşi tronson orar", a spus Jucan.

Claudiu Oprea a spus că personajele prezentate în emisiunea "Acces direct" nu sunt prezentate ca repere morale. "Sunt personaje care sunt ridiculizate, nu sunt recomandate ca un comportament moral", a spus Oprea.

Narcisa Iorga şi Monica Gubernat au spus însă că nu au văzut latura moralizatoare a emisiunii "Acces direct". "Prezentaţi femeile absolut în ipostaze degradante, nu toate femeile sunt aşa", a spus Gubernat.

"Anormalul de care spuneţi dumneavoastră că trebuie ridiculizat se transformă în normal. Targetul dumneavoastră pe intervalul respectiv este sub mediu (...) Nu cred că are competenţa de a distinge ridicolul (...) Nici prin cap nu-mi trece ca CNA să transforme spaţiul audiovizual într-unul virgin. Am văzut astfel de posturi în Germania, în toate ţările din Uniunea Europeană, dar sunt controlate, sunt cu parolă", a spus şi Valentin Jucan.

Isabella Cârmu a spus însă că Antena 1 nu îşi propune să încalce legislaţia audiovizualului. "Nu ne propunem să încălcăm legea, să generalizăm acest gen de comportament, ci să satisfacem şi nevoile unui anumit tip de public", a spus ea.

În schimb, Narcisa Iorga a precizat că "Acces direct" este "o emisiune foarte accesibilă minorilor", ea făcând referire la psihologia personajelor şi la reperele pe care acestea le oferă minorilor.

"Nu se poate spune că încercaţi să respectaţi legea. Asumaţi-vă că nu respectaţi legea şi atunci asumaţi-vă şi primirea sancţiunilor. Dar dumneavoastră nu vreţi nici să fiţi sancţionaţi, nici să respectaţi legea. Şi nu respectaţi legea. Din emisiunile pe care le aveţi în grila Antena 1, două emisiuni sunt cu probleme, nu este ceva exagerat din partea noastră să vă atragem atenţia. Dar evident că, atât timp cât CNA nu vă sancţionează, le veţi perpetua", a spus Iorga.

Pe de altă parte, membrul CNA Radu Călin Cristea a atras atenţia asupra limbajului folosit în emisiunile de tipul "Acces direct". "Este o degradare extraordinară a limbajului. Cred că se poate lucra puţin măcar la estomparea unor violenţe verbale inacceptabile", a spus Cristea. El a mai spus însă că nu crede că a existat "un vinovat primordial, respectiv televiziunile, care au oferit asemenea emisiuni cu caracter strict monden". "Cred că pionieratul a venit din zona ştirilor. Eu cred că societatea românească şi mass-media au un raport de reciprocitate. Sunt nişte conexiuni subliminale foarte profunde. Dacă aceste emisiuni există, bune sau rele, ele sunt cerute de piaţă. Ştim, şi nu ar trebui să fim ipocriţi, că pe piaţa media este o competiţie acerbă, la urma urmelor este o afacere. Şi mai ştim că ratingurile sunt extrem de importante", a mai spus Cristea.

În urma discuţiilor, CNA a decis să prelungească licenţa audiovizuală a Antena 1 Bucureşti, dar şi licenţele staţiilor locale din Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureş şi Sfântu-Gheorghe ale televiziunii.

Decizia în cazul Antena 1 Bucureşti şi a staţiilor din Miercurea-Ciuc, Sinaia şi Sfântu-Gheorghe a fost luată cu opt voturi "pentru" (Florin Gabrea, Narcisa Iorga, Monica Gubernat, Viorel-Vasile Buda, Laura Georgescu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea), în timp ce Valentin Jucan a votat "împotrivă". De altfel, Jucan a votat "pentru" doar în cazul prelungirii licenţei staţiei Antena 1 Târgu-Mureş, care face program local.

Licenţa prin satelit a Antena 1 Bucureşti a fost prelungită cu nouă ani, în timp ce în cazul staţiilor locale ale Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureş şi Sfântu-Gheorghe acestea au fost prelungite de CNA până la tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră, proces care ar urma să fie implementat în 2015.

Potrivit CNA, Antena TV Group SA deţine 41 de licenţe audiovizuale (4 licenţe prin satelit pentru televiziunile Antena 1, Antena Stars, Zu TV şi Euforia Lifestyle şi 37 de licenţe terestre), din care 13 realizează şi program local.

Din 2003 până în prezent, societatea Antena TV Group SA a primit 287 de sancţiuni din partea CNA pentru nerespectarea legislaţiei audiovizualului, din care 184 de somaţii publice şi 103 amenzi, conform informaţiilor prezentate în şedinţa CNA.

Acţionarii societăţii Antena TV Group SA sunt Camelia Rodica Voiculescu (41,780095%), Corina Mirela Voiculescu (37,457653%), Mihai Lazăr (8,644884%), Anca Raluca Gheorghe (4,322442%), Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, al cărei membru fondator şi preşedinte este Dan Voiculescu (3,91666%), şi Grivco SA (3,878266%).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici