CNA: Campania electorală în audiovizual se va desfăşura "pe bani"

Campania electorală în audiovizual se va desfăşura pentru prima dată "pe bani", candidaţii la Parlamentul României trebuind să plătească pentru a participa la emisiunile şi dezbaterile electorale organizate de posturile tv şi radio private, a anunţat, marţi, Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

84 afișări
Imaginea articolului CNA: Campania electorală în audiovizual se va desfăşura "pe bani"

CNA: Campania electorală în audiovizual se va desfăşura "pe bani" (Imagine: Mediafax Foto)

Membrii CNA au alcătuit, în şedinţa de marţi, un proiect de Decizie privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.

Potrivit lui Răsvan Popescu, proiectul de Decizie va fi discutat, în şedinţa de joi a Consiliului, cu radiodifuzorii şi ong-urile din media.

"Avem proiectul de decizie, el este conturat şi în baza acestei decizii se va desfăşura campania în audiovizual, urmează ca joi să ne întâlnim cu reprezentanţii principalelor posturi de televiziune şi radio, ai ong-urilor specializate în media şi supravegherea proceselor electorale, ai asociaţiilor profesionale ale radiodifuzorilor, astfel încât să primim toate sugestiile posibile pentru îmbunătăţirea proiectului nostru şi, săptămâna viitoare, decizia să poată să fie adoptată şi, până la sfârşitul săptămânii, trimisă spre publicare la Monitorul Oficial", a declarat Răsvan Popescu.

Cea mai importantă modificare în modul de desfăşurare a campaniei în audiovizual este aceea că, pentru prima dată, campania se va desfăşura "pe bani".

"Principala modificare este cea adusă de lege (Legea nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, n.r.), detaliată în Decizie, privind caracterul unei campanii care se va desfăşura de data aceasta pe bani, cu excepţia posturilor publice. Accesul la emisiunile electorale, dezbaterile electorale, spoturile de publicitate electorală va fi asigurat contra cost de radiodifuzori. Emisiunile de ştiri nu pot fi sponsorizate şi, în consecinţă, emisiunile de ştiri cad în totalitate în răspunderea radiodifuzorilor şi se supun cerinţelor generale de obiectivitate şi echitate a acestei campanii electorale", a spus Răsvan Popescu.

"Posturile vor stabili tarife unice pentru toţi candidaţii, pe unitate de timp şi emisiune", a explicat Popescu.

Totuşi, programele de ştiri şi emisiunile informative cu caracter electoral nu vor putea fi sponsorizate.

Potrivit lui Răsvan Popescu, intenţia CNA este de a realiza cea mai "permisivă" reglementare de până în prezent pentru campania electorală, "care să permită în acelaşi timp transmiterea unui mesaj nedistorsionat de către candidaţi şi să cointereseze posturile de televiziune şi radio în a acoperi mediatic această campanie".

CNA a stabilit şi nişte termene, la care participanţii la aceste alegeri sunt obligaţi să informeze posturile de participarea lor şi să solicite timpi de antenă. Potrivit proiectului de Decizie, posturile de radio şi de televiziune private care intenţionează să realizeze şi să difuzeze ştiri, emisiuni şi dezbateri electorale trebuie să comunice Consiliului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu pe 10 octombrie, printr-o adresă.

De asemenea, competitorii electorali au la dispoziţie intervalul 11 - 20 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor şi dezbaterilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să-i utilizeze.

În plus, Decizia prevede faptul că radiodifuzorii îşi vor asuma integral responsabilitatea editorială pentru realizarea şi difuzarea acestor emisiuni, iar reflectarea activităţilor de campanie ale candidaţilor şi competitorilor electorali în cadrul lor se va face cu respectarea principiilor de echitate şi imparţialitate.

Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale trebuie, potrivit proiectului de Decizie, să fie imparţiali, să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea să-şi prezinte opiniile, să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase sau părtinitoare, să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale şi a tematicii emisiunii.

Candidaţii şi competitorii electorali ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate sau a unor informaţii inexacte vor beneficia de drept la replică. În acest sens, posturile radio-TV trebuie să decidă acordarea sau neacordarea dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în scris. În situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de la primirea solicitării.

De asemenea, dreptul la replică se va difuza în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării. În situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în ultima zi de campanie electorală, replica se va difuza în preziua votării.

Totodată, cu 24 de ore înainte de începerea votării sunt interzise difuzarea de emisiuni, dezbateri şi ştiri electorale, dar şi invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe sau comentarii privind campania electorală.

Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă şi prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.

Campania în audiovizual va începe pe 31 octombrie, ora 00.00, şi se va încheia pe 29 noiembrie 2008, ora 7.00.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici