Competiţia TIFF 2016: Filme pentru toate gusturile. Horror, thriller, romance şi western

Competiţia Festivalului Internaţional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversităţii şi inventivităţii, tinerii cineaşti deconstruind ingenios convenţiile genului horror, thriller, romance şi western.

441 afişări
Imaginea articolului Competiţia TIFF 2016: Filme pentru toate gusturile. Horror, thriller, romance şi western

Competiţia TIFF 2016: Filme pentru toate gusturile. Horror, thriller, romance şi western

Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – realizate de regizori debutanţi sau aflaţi la al doilea lungmetraj – vin din 16 ţări: Franţa, Tunisia, Belgia, Islanda, Danemarca, Australia, India, Bulgaria, România, Marea Britanie, Germania, Israel, Franţa, Cambodgia, Spania şi, pentru prima dată în istoria festivalului, Vanuatu. Nouă dintre ele sunt filme de debut.

„Primul film pe care l-am invitat în competiţie a fost "Island City" (India), iar ultimul confirmat a fost "De l'ombre il y a" (Franţa-Cambodgia). Nici că puteau fi mai deosebite unul de celălalt: primul e un film în scheciuri fără legătură între ele, teribil de inventiv şi de cameleonic, fiecare dintre cele trei episoade corespunzând unui gen cinematografic. Celălalt sfidează convenţiile narative şi se sustrage oricărei etichete, generând o experienţă cinematografică fără plasă de siguranţă, de-o frumuseţe şi emoţie viscerale. Aceste diferenţe radicale le caracterizează, de altfel, şi pe celelalte zece filme din concurs. În plus, nici unul nu joacă precaut – toate îşi asumă un risc”, spune directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.

„Sub semnul diversităţii extreme se află şi prezenţa românească din competiţie: dacă producţia străină "Shelley" e o mostră impecabilă de film de groază, prilejuindu-i actriţei Cosmina Stratan un excelent rol de compoziţie, Câini răstoarnă convenţiile filmului de gen - ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val - şi devine un veritabil anti-western balcanic”, adaugă Chirilov.

Singurul film românesc din competiţia TIFF 2016, "Câini" este debutul regizorului Bogdan Mirică, scenaristul şi co-regizorul serialului HBO Umbre. Filmul va fi proiectat în Un Certain Regard la Cannes şi va avea premiera naţională la Cluj. Thriller-ul cu Dragoş Bucur, Vlad Ivanov şi Gheorghe Visu în rolurile principale urmăreşte traseul lui Roman, un tânăr care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. Debut este şi "Shelley", în regia lui Ali Abbasi, un horror comparat cu Rosemary’s Baby al lui Roman Polanski, în care o sarcină controlată de puteri malefice devine o ameninţare pentru mama-surogat, interpretată de Cosmina Stratan ("După dealuri").

"À peine j’ouvre les yeux" este debutul impresionant al regizoarei Leyla Bouzid (Veneţia 2015), în care o adolescentă pasionată de rock’n’roll descoperă rebeliunea şi pericolele unui regim opresiv, în pragul izbucnirii revoluţiei tunisiene din 2010. Islandezul Rúnar Rúnarsson revine la Cluj, la 5 ani după ce a câştigat Premiul de regie pentru "Vulcanul", cu Sparrows. Desemnat cel mai bun film la San Sebastian, Sparrows urmăreşte drumul către maturizare al lui Ari, un adolescent forţat de circumstanţe să revină asupra relaţiei disfuncţionale cu tatăl alcoolic.

"Tanna" (Premiul Publicului, Veneţia 2015) a fost filmat integral de către documentariştii Bentley Dean şi Martin Butler în Vanuatu, o ţară insulară din Pacific. Inspirat de o poveste locală tragică, filmul spune o poveste clasică de dragoste interzisă, căreia îi dau viaţă chiar aborigenii insulei Tanna. Fado, debutul regizorului german Jonas Rothlaender, este povestea unui cuplu care oferă o a doua şansă relaţiei, lăsând însă vechi tipare de comportament să creeze o interdependenţă obsesivă. Island City, primul lungmetraj al regizoarei Ruchika Oberoi, este o introducere în Mumbaiul actual prin intermediul a trei poveşti despre alienare şi control în societatea modernă.

"Thirst" (San Sebastian 2015) este debutul nuanţat al bulgăroaicei Svetla Tsotsorkova, a cărei afinitate pentru dialogul minimalist şi teatrul cehovian se regăseşte într-o poveste rurală animată de frustrări şi pulsiuni sexuale. Odată cu cel de-al doilea film al său, controversatul Tikkun, în care un tânăr trece brusc de la fanatism religios la sfidare, în urma unui accident aproape mortal, israelianul Avishai Sivan a demonstrat că are potenţial să devină un nou Lars von Trier, conform „Screen Daily”.

"Remainder" (r. Omer Fast), adaptare după un roman-cult britanic, este un sofisticat thriller psihologic despre rolul memoriei în re-construirea identităţii. La puerta abierta, debutul Marinei Seresesky, este o tragicomedie madrilenă despre relaţia defectuoasă dintre o mamă şi fiica sa, ambele prostituate. În "De l’ombre il y a" (r. Nathan Nicholovitch), un travestit stabilit în Cambodgia îşi descoperă latura paternă odată ce întâlneşte o copilă ce se prostituează.

Patru dintre cei cinci membri ai Juriului Competiţiei TIFF 2016 sunt Wieland Speck, directorul secţiunii Panorama a Festivalului de la Berlin, Bill Guentzler, directorul artistic al Cleveland International Film Festival, actriţa bulgară Margita Gosheva, premiată pentru interpretarea din The Lesson la TIFF 2015, şi regizorul polonez Tomasz Wasilewski, distins cu Premiul de regie la TIFF 2014 pentru Floating Skyscrapers şi prezent în programul de anul acesta cu United States of Love.

Teaser Competiţie TIFF 2016, aici: https://goo.gl/nGv5St

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici