Controversă în jurul unei expoziţii de fotografie intitulată "Parisul sub Ocupaţie"

În plină Ocupaţie nazistă, parizienii se plimbau liniştiţi pe Champs-Elysées, se grăbeau la cinema sau se amuzau în timpul curselor de cai: o expoziţie de fotografii ale Parisului în timpul celui de-al doilea război mondial provoacă jenă şi controverse în capitala franceză.

25 afișări
Imaginea articolului Controversă în jurul unei expoziţii de fotografie intitulată "Parisul sub Ocupaţie"

Controversă în jurul unei expoziţii de fotografie intitulată "Parisul sub Ocupaţie"

Cele 270 de fotografii, expuse din 20 martie până pe 1 iulie, la Biblioteca istorică din Ville de Paris (BHVP), au fost realizate de André Zucca, cel care lucra pentru Signal, un jurnal de propagandă nazistă.

Este vorba de singura colecţie de fotografii color din timpul Ocupaţiei germane din Paris, din perioada 1940 - 1944.

În fotografii se pot vedea, alături de o zvastică plasată pe un imobil, un afiş care face reclamă la spectacole de teatru. De asemenea, sunt înfăţişate pariziene care zâmbesc, îşi dau buzele cu ruj şi poartă pălării de soare cu boruri largi, în timp ce se uită la cursele de pe Longchamp, cu ofiţeri germani în fundal.

Nu se face nicio menţiune despre evreii jefuiţi la Paris sau despre cozile din faţa alimentarelor. Doar două fotografii, a unei bătrâne şi a unui bărbat purtând stele galbene, amintesc de persecuţia nazistă.

Adjunctul Culturii din partea primăriei oraşului Paris, Christophe Girard, a cerut, la sfârşitul săptămânii trecute, închiderea expoziţiei, prezentată drept "o viziune a vieţii pariziene din timpul Ocupaţiei şi al Eliberării", explicând că "s-a simţit extrem de jenat" din cauza acesteia.

Primarul socialist al capitalei, Bertrand Delanoë, a decis să suprime campania de promovare a expoziţiei, însă s-a pronunţat pentru menţinerea deschisă a acesteia. El a cerut, totuşi, lui Jean-Pierre Azéma, istoric specializat în această perioadă, "să adauge avertismentele necesare" pentru a plasa fotografiile în contextul lor.

Astfel, vizitatorii primesc o broşură, în limbile franceză, engleză şi spaniolă, care explică faptul că Zucca "a ales o perspectivă care nu arată nimic sau foarte puţin din realitatea Ocupaţiei şi a aspectelor sale dramatice". "Mărturia fotografică nu este, însă, mai puţin importantă", fiind vorba de imagini rare, cu valoare istorică şi de bună calitate, se mai indică în broşură.

Jean Derens, director al BHVP, spune că anularea expoziţiei ar fi echivalentă cu "cenzura".

În acea epocă, Gilles Perreault a fost fotografiat de Zucca, la vârsta de 11 ani, împingând un vaporaş pe un lac din Jardins du Luxembourg. Astăzi, acesta crede că expoziţia prezintă "o imagine înşelătoare a Parisului" din timpul celor patru ani de Ocupaţie. El spune că se teme ca "tinerii, care nu au cunoscut Ocupaţia", să nu creadă, după ce au vizitat expoziţia, că timpurile acelea nu au fost atât de groaznice.

Expoziţia "Les Parisiens sous l'Occupation" a avut deja peste 10.000 de vizitatori, mare parte dintre aceştia vizionând-o după ce s-a stârnit această polemică.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici