Copii ale Google şi YouTube au fost lansate în China

Copii ale motorului de căutare Google şi site-ului de partajare de conţinuturi video YouTube au fost lansate în China, în condiţiile în care adevăratul Google a ameninţat de curând că se va retrage din această ţară şi că nu va mai accepta cenzurarea serviciilor sale, informează Media Guardian.

154 afișări
Imaginea articolului Copii ale Google şi YouTube au fost lansate în China

Copii ale Google şi YouTube au fost lansate în China

YouTubecn.com oferă videoclipuri preluate de pe serviciul real YouTube, care este proprietatea Google şi este blocat în China. Pe de altă parte, copia motorului de căutare Google se numeşte Goojje şi include o rugăminte adresată companiei americane de a nu părăsi teritoriul Chinei.

Proiectele-copie, care sunt separate, au fost lansate la o zi diferenţă, imediat după ce Google a ameninţat că se retrage din China.

"Care este reacţia în astfel de cazuri? În Statele Unite ale Americii, intentezi un proces. În China, reacţia este un simplu «eh!», asta în cazul în care nu aduc daune semnificative brandului", a declarat TR Harrington, CEO al companiei Darwin Marketing.

Site-urile-copie continuă să fie funcţionale şi nu se ştie ce măsuri intenţionează să ia în legătură cu ele autorităţile chineze.

Administraţia naţională chineză pentru drepturi de autor a închis anterior site-uri care îşi derulau ilegal activitatea şi, luna aceasta, a emis un cod etic pentru funcţionarea paginilor electronice. Cu toate acestea, pe site-ul administraţiei nu a fost publicat niciun anunţ referitor la cele două imitaţii ale site-urilor Google.

Google şi-a limitat comentariile referitoare la copiile realizate după site-urile sale. "Singurul comentariu pe care îl pot face în acest moment este să confirm că aceste site-uri nu sunt afiliate companiei", a precizat purtătorul de cuvânt al companiei americane, într-un e-mail.

Aceasta este prima oară când site-uri de mărimea Google sau YouTube au fost copiate în acest fel, potrivit lui Xiao Qiang, director al Berkeley China Internet Project de la Universitatea Berkley din California. Xiao a spus că aceste site-uri-copie riscă să se confrunte cu probleme ca urmare a luptei în care sunt implicate în acest moment Google şi autorităţile chineze, deoarece încalcă drepturile de proprietate intelectuală ale Google şi dau acces chinezilor la subiecte considerate sensibile şi aflate sub controlul strict al autorităţilor chineze. "Nu văd cum ar putea aceste două site-uri supravieţui fără a se confrunta cu aceste probleme", a adăugat el.

"Am făcut acest lucru ca serviciu public", a declarat autorul copiei YouTube, Li Senhe, pentru publicaţia Christian Science Monitor. Pe site-ul replică a YouTube, care este în limba engleză, pot fi găsite inclusiv videoclipuri ale revoltelor sociale din China.

Adevăratul YouTube a fost blocat în China în 2008, după ce pe site au fost publicate videoclipuri ale revoltelor din Tibet.

Unii chinezi au salutat apariţia falsului site YouTube. "Nu ştiu cât timp va rezista", a scris un blogger cunoscut pentru articolele sale împotriva cenzurii.

Celălalt site, Goojje, este un motor de căutare funcţional care arată ca o combinaţie între Google şi rivalul său chinez, Baidu.

"Mai exact, Goojje nu este un motor de căutare, ci o platformă pentru a-ţi găsi prietenii", a spus unul dintre fondatorii săi, Xiao Xuan, pentru Henan Business Daily.

Xiao a spus că site-ul nu are la fel de multe materiale sensibile precum copia YouTube şi că este "destul de curat după standardele cenzurii din China". De altfel, având în vedere timpul şi munca necesară construirii acestui tip de site bazat pe datele Google, este posibil ca Goojje să fi fost gata înainte de declanşarea conflictului dintre Google şi autorităţile chineze, alegerea numelui fiind probabil făcută pentru a atrage atenţia.

Companiile care copiază site-uri cunoscute nu sunt o noutate în China. Baidu, cel mai popular motor de căutare din China, are şi el ca model Google. Analiştii consideră că, cel mai probabil, următorul site care va fi copiat în China va fi Facebook, platformă care este şi ea blocată pe teritoriul chinez.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici