Finlanda este singura ţară din Europa complet digitalizată. Pe ce loc se află România

România este pe ultimele locuri în Europa în privinţa digitalizării TV, doar 42% din români recepţionând servicii de televiziune digitală, potrivit companiei de sateliţi SES, care vrea să creeze un grup de iniţiativă, alături de jucători români, precum TVR, pentru a da "un impuls" digitalizării.

1865 afișări
Imaginea articolului Finlanda este singura ţară din Europa complet digitalizată. Pe ce loc se află România

Finlanda este singura ţară din Europa complet digitalizată. Pe ce loc se află România(Imagine: Shutterstock)

Finlanda este singura ţară din Europa complet digitalizată, fiind urmată de Spania (98%) şi Franţa (98%), în timp ce în Croaţia cota de digitalizare TV ajunge la 96%, în Italia şi Marea Britanie - 93%, Slovenia - 85%, Republica Cehă - 81%, Germania - 71% şi Bulgaria - 56%, potrivit Satellite Monitor, un studiu realizat de SES şi în care sunt monitorizate 35 de ţări europene în ceea ce priveşte gradul de digitalizare TV.

România se situează pe locul 30 din 35 de ţări europene monitorizate, cu o cotă de digitalizare de 42%, fiind urmată doar de Lituania (39%), Bosnia (36%), Ucraina (29%), Serbia (24%) şi Belarus (16%), potrivit aceleiaşi cercetări furnizate MEDIAFAX de compania SES, care operează în prezent 50 de sateliţi la nivel internaţional.

Acestora li se adaugă faptul că, în august 2010, Guvernul român a decis să amâne până la 1 ianuarie 2015 tranziţia de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră.

Astfel, Martin Ornass-Kubacki, Vice President & Chief Regional Officer al SES pentru Europa Centrală şi de Est, a subliniat interesul SES pentru susţinerea procesului de tranziţie la televiziunea digitală din România, în cadrul unui eveniment organizat la sediul central al companiei, din Betzdorf (Luxemburg).

"Am deschis un birou în Bucureşti. Nu facem asta peste tot. Vrem să arătăm că această ţară are potenţial pentru noi. Sunt doar câţiva jucători pe piaţă acum în România, dar credem că această ţară este suficient de mare şi are un viitor important şi din punct de vedere economic", a spus Martin Ornass-Kubacki.

Kubacki a mai spus că autorităţile române ar trebui să nu piardă din vedere că sateliţii reprezintă cea mai bună alternativă şi, totodată, un mijloc complementar de distribuţie pentru reţelele terestre de distribuţie a semnalului TV.

"Există un anumit segment din această piaţă în care chiar credem că putem să facem ceva - digitalizarea. Avem o foarte bună experienţă în această zonă, a digitalizării, atât în ţări din estul Europei, cât şi în ţări din centrul Europei. Putem oferi tehnologie, know-how şi, de asemenea, putem să furnizăm informaţii despre modul în care România poate fi digitalizată foarte repede, cu costuri foarte mici, ceea ce este un lucru important de fiecare dată. A mişca lucrurile în domeniul digitalizării nu este o sarcină uşoară, am văzut lucrul acesta în mai multe ţări. Din acest punct de vedere, România nu este o excepţie. Evident, procesul este în acest moment în standby, dar sperăm foarte mult să putem face ceva ca să se depăşească aceste obstacole în privinţa digitalizării terestre", a spus Kubacki.

Pentru a "impulsiona" procesul digitalizării din România, Martin Ornass-Kubacki a explicat că SES are în vedere crearea unui "grup de iniţiativă", în care să atragă şi alţi jucători de pe piaţa audiovizualului din România - Televiziunea Română, dar şi televiziuni priviate.

"Este un segment pe care suntem deschişi să discutăm cu alţi jucători comerciali. Avem nevoie de un partener local, pentru că noi nu oferim aceste servicii de televiziune prin satelit direct pentru consumatorul final, ci oferim servicii business-to-business. Vrem să discutăm cu Televiziunea publică, pentru că ei ar putea fi automat un jucător în acest proces al digitalizării, dar, de asemenea, vom discuta cu partenerii noştri - televiziuni private - şi cu alte companii care nu sunt încă clienţii noştri. Poate vom găsi o cale să creăm un fel de grup, care va putea să iniţieze acest proces al digitalizării. Ar fi o situaţie de tip «win-win» (câştig - câştig, n.r) pentru toată lumea", a spus Kubacki.

În prezent, partenerul major din România al companiei SES este Pro TV SA, parte a Central European Media Enterprises (CME). CME, principalul trust media şi de divertisment cu operaţiuni de transmisii, internet şi televiziune în şase ţări din Europa Centrală şi de Est, deţine în România televiziunile Pro TV, Pro TV International, Acasă, Acasă Gold, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV România.

Tot în România, compania SES furnizează servicii de satelit pentru televiziunea Patriarhiei Române - Trinitas TV, dar şi pentru posturile Giga TV, Etno TV, Taraf TV, Alfa Omega TV, TVT 89 şi TV Târgovişte.

La rândul său, Romain Bausch, preşedinte şi CEO al SES, a spus că în multe ţări din Europa autorităţile ignoră soluţiile complementare de infrastructură şi nu se gândesc la faptul că sateliţii pot duce la optimizarea costurilor.

"Când vine vorba despre digitalizarea terestră, este stupid atunci când banii plătitorilor de taxe sunt folosiţi de autorităţi pentru finanţarea unei infrastructuri terestre în ciuda faptului că există deja una prin satelit. La fel de stupid este şi când te gândeşti la capacitatea limitată de transmisie digitală terestră. Susţinem o soluţie hibridă, complementară, oferită de sateliţi. Nu este o competiţie între furnizorii de satelit şi cei de cablu şi IPTV, oricât de ciudat ar părea asta", a spus Romain Bausch.

El a mai anunţat că, în perioada 2012 - 2014, SES va lansa şapte sateliţi noi, care vor creşte cu 19% capacitatea companiei de furnizare a serviciilor de televiziune.

"Am intrat puţin cam târziu în unele din aceste ţări din Europa de Est, pentru că nu am avut capacitatea necesară (pe sateliţi, n.r.), întrucât am investit foarte mult în Europa Centrală. Din acest motiv suntem interesaţi să investim pentru dezvoltarea capacităţii noastre satelitare în Europa de Est", a explicat Romain Bausch.

Pe de altă parte, Norbert Hölzle, Senior Vice President Comercial Europe al SES, a spus, în cadrul aceluiaşi eveniment, că satelitul este în prezent cea mai importantă infrastructură TV din Europa, care deserveşte aproximativ 84 de milioane de gospodării ce recepţionează servicii de televiziune analogică şi digitală (o creştere de 22% în ultimii patru ani), dintre care circa 81 de milioane primesc servicii TV digitale. În schimb, doar aproximativ 69 de milioane de case din Europa recepţionează servicii de televiziune analogică şi digitală prin cablu (dintre care doar 32,9 milioane recepţionează servicii digitale de televiziune prin cablu).

În august 2010, prin Hotărârea de Guvern 833/2010, Executivul a decis să amâne cu trei ani, până la 1 ianuarie 2015, data încetării transmisiei analogice de televiziune, decizia fiind justificată prin scutirea cetăţenilor de a-şi achiziţiona noi echipamente în perioada de criză şi asigurarea unui termen rezonabil de adaptare pentru operatori. Această hotărâre a fost luată de Guvern, deşi România se angajase în faţa Uniunii Europene să finalizeze procesul de tranziţie la televiziunea digitală terestră până la 1 ianuarie 2012.

Adoptarea HG 833/2010 a determinat ANCOM să anuleze licitaţia pe care o demarase pentru a acorda primele două licenţe de TV digitală (multiplexuri).

Totodată, ANCOM a restituit celor şapte companii interesate de operarea primelor două licenţe de televiziune digitală sumele pentru caietele de sarcini achitate în cadrul licitaţiei. Caietele de sarcini pentru cele două licenţe de TV digitală fuseseră achiziţionate de RCS&RDS, Romtelecom, TDF SAS, Societatea Naţională de Radiocomunicaţii, Media Sat, Österreichische Rundfunksender GmbH&Co KG şi General Satellite Sofia.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici