Închiderea News of the World, după 168 de ani, nu pune capăt scandalului interceptărilor telefonice

Închiderea publicaţiei News of the World, deţinută de News Corporation, cu o istorie de 168 de ani, în care a reuşit să ajungă printre cele mai populare titluri din Marea Britanie, nu pune capăt scandalului interceptărilor telefonice, care a nemulţumit cele câteva milioane de cititori.

314 afişări
Imaginea articolului Închiderea News of the World, după 168 de ani, nu pune capăt scandalului interceptărilor telefonice

Închiderea News of the World, după 168 de ani, nu pune capăt scandalului interceptărilor telefonice

Sâmbătă, reporteri, editori şi echipa tehnică au ieşit din sediul publicaţiei News of the World, situat în estul Londrei, şi s-au aliniat înaintea camerelor de filmat care aşteptau să captureze un moment important din istoria media din Marea Britanie - închiderea tabloidului cu cele mai mari vânzări de pe piaţa britanică, a cărui ultimă ediţie a apărut duminică, informează Reuters.

Pe prima pagină a ultimei ediţii News of the World se poate citi "Mulţumim şi la revedere" şi "După 168 de ani, spunem, în sfârşit, cu tristeţe şi mândrie, la revedere celor 7,5 milioane de cititori loiali ai noştri". Cuvintele sunt tipărite peste un montaj de imagini din cele mai celebre prime pagini ale publicaţiei, cu vedete, membri ai familiei regale britanice şi politicieni. Pe celelalte pagini ale ziarului apar câteva editoriale nostalgice care fac referire la succesele înregistrate de-a lungul anilor, dar şi obişnuitele casete de bârfe, ştiri mondene şi alte tipuri de noutăţi. Paginile de publicitate au fost dedicate exclusiv cauzelor caritabile în acest ultim număr al NOTW.

Proprietarii News of the World au şocat publicul joi, când au anunţat că vor închide publicaţia.

Oricât de traumatizantă ar fi închiderea jurnalului, acest pas nu va pune capăt scandalului. Cazul interceptărilor, care datează de la începutul anilor 2000, a fost deja marcat de arestarea mai multor jurnalişti, reţinerea unui corespondent la Casa Regală şi a unui detectiv privat şi mai multe demisii, între care cea a lui Andy Coulson, directorul de comunicare al lui David Cameron, care a fost editor la NOTW. În ultimele zile, poliţia britanică a operat mai multe arestări, printre acestea numărându-se Coulson, dar mulţi dintre cei reţinuţi au fost eliberaţi pe cauţiune vineri seară.

Se ştie că telefoanele a sute, chiar mii de personalităţi - membri ai familiei regale, politicieni, vedete de cinema şi sportive - au fost ascultate de jurnalişti.

Potrivit informaţiilor recente, interceptările au vizat şi victimele unor cazuri de crimă răsunătoare şi rudele atentatului soldat cu 52 de morţi de la Londra, din 2005. Joi dimineaţă, cazul a căpătat o dimensiune suplimentară, după ce Daily Telegraph a anunţat că rude ale militarilor ucişi în Irak şi Afganistan au fost, de asemenea, vizate de astfel de practici.

Angajaţii News of the World, circa 200 de persoane care şi-au pierdut slujbele, şi-au exprimat, sâmbătă, furia şi neîncrederea vizavi de închiderea bruscă a publicaţiei, fiind de părere că au fost sacrificaţi pentru a salva controversata preluare a BskyB de către Murdoch.

Magnatul media Rupert Murdoch va sosi duminică la Londra pentru a încerca să diminueze pierderile provocate de scandalul interceptărilor telefonice ilegale practicate de News of the World, scandal care capătă însă din ce în ce mai multă amploare.

Magnatul americano-australian Rupert Murdoch, în vârstă de 80 de ani, proprietar al imperiului media News Corporation - care, pe lângă NOTW, mai deţine publicaţiile The Sun, Times şi Sunday Times -, ar trebui să ajungă duminică la sediul său din Marea Britanie, potrivit AFP, care citează o sursă din News International (NI), companie ce grupează operaţiunile din Regatul Unit ale News Corp.

Fiul său, James Murdoch, CEO al News International, este cel care a decis pur şi simplu, săptămâna aceasta, să închidă tabloidul ce face obiectul unei ample anchete vizând procedeele adoptate de mai mulţi ani pentru obţinerea de informaţii - interceptarea convorbirilor telefonice ale unor numeroase figuri ale vieţii publice, dar şi folosirea unor informatori plătiţi din poliţie.

Premierul David Cameron a sugerat, vineri existenţa unui raport guvernamental vizând preluarea BskyB, iar Ofcom, organismul de reglementare în domeniu, a cerut să fie ţinut la curent cu ancheta asupra NOTW, fapt care a dus la scăderea cu 8% a acţiunilor BSkyB la Bursa de la Londra.

În afară de scandalul interceptărilor telefonice, scăderea încasărilor din publicitate a jucat un rol important în închiderea NOTW.

Redactorul-şef al publicaţiei, Colin Myler, s-a adresat sâmbătă jurnaliştilor adunaţi în faţa sediului publicaţiei, în uralele angajaţilor care îl priveau.

"Aceasta este cea de-a 8.674 ediţie în 168 de ani de care suntem mândri", a spus Myler, ţinând în mână prima şi ultima pagină a ediţiei de duminică a NOTW. "Nu aici am dorit să ajungem şi nu merităm să fim aici, dar, ca un ultim tribut adus celor 7,5 milioane de cititori, aceasta este pentru voi şi pentru echipă, mulţumesc", a mai spus acesta.

Foştii angajaţi ai NOTW acceptă cu greu şi faptul că Rebekah Brooks - director executiv în cadrul companiei lui Murdoch şi editor al News of the World în momentul în care un detectiv care lucra pentru ziar a interceptat ilegal căsuţa vocală a unei eleve dispărute, Milly Dowler - şi-a păstrat locul de muncă. Ea a negat orice implicare în cazul Dowler, care a stârnit repulsie în rândul britanicilor.

De altfel, într-un mesaj postat sâmbătă pe platforma Twitter se putea citi: "8.674 de ediţii, 7,4 milioane de cititori reduşi la tăcere pentru a salva pielea unei singure femei".

Ultimul număr News of the World a apărut în circa cinci milioane de copii, aproape dublu faţă de tirajul normal (2,8 milioane de copii), anticipând cererea pentru ediţia istorică.

Printre titlurile rivale care vor profita, pe termen scurt, de închiderea NOTW se numără Mail on Sunday şi Sunday Mirror. Pe termen lung, mulţi jurnalişti de la News of the World se aşteaptă la un nou titlu care să înlocuiască publicaţia închisă, poate o ediţie de duminică a The Sun.

Rupert Murdoch va trebui să depună mult efort pentru a stinge scandalul, care îl implică şi pe fiul său, CEO al operaţiunilor europene şi asiatice ale News Corp, printre care şi cele din Marea Britanie.

David Cameron a spus vineri că poliţia trebuie să interogheze toate persoanele implicate, indiferent de poziţia lor în companie, printre acestea numărându-se şi Rebekah Brooks, dar şi James Murdoch.

Opoziţia din Marea Britanie, dar şi David Cameron cred că Brooks trebuie să demisioneze, însă aceasta a rezistat undei de şoc. Unii specialişti sunt de părere că aceasta este sprijinită de Rupert Murdoch tocmai pentru ca magnatul să-şi protejeze fiul. "Dacă ea pleacă, următoarea piesă a dominoului care ar cădea este James, iar acesta este un preţ pe care Murdoch nu este pregătit să-l plătească", a declarat profesorul de jurnalism Brian Cathcart, pentru The Guardian.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici