Kama Ginkas: Sunt un om necredincios, dar nu fără conştiinţă

Regizorul de origine lituaniană Kama Ginkas a declarat joi, în cadrul unei întâlniri cu studenţii, la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), că se consideră un om necredincios, dar nu fără conştiinţă, stare care îl determină să monteze texte după Dostoievski.

35 afișări
Imaginea articolului Kama Ginkas: Sunt un om necredincios, dar nu fără conştiinţă

Kama Ginkas: Sunt un om necredincios, dar nu fără conştiinţă (Imagine: www.fnt.ro)

Kama Ginkas: Sunt un om necredincios, dar nu fără conştiinţă

"Spectatorul aplaudă şi pentru că se gândeşte: «Oare tu mă consideri pe mine demn de acest text pe care îl transmiţi? Oare nu sunt tâmpitul căruia i se adresează televiziunea, teatrele, totul în jur?»", a mărturisit Ginkas, care şi-a amintit cum, la reprezentaţia spectacolului "Un poem ridicol" în Columbia, oamenii plângeau în public.

Regizorul a mărturisit că este foarte atras de textele lui Dostoievski, pe care a montat atât în Rusia, cât şi în străinătate, tocmai pentru că iubeşte căutarea lui Dumnezeu din romanele autorului rus. Şi, prin căutările de pe scenă, Ginkas caută să provoace spectatorii.

"Dacă îl chinui pe bolnav (spectator, n.r.) doar pentru a-l chinui, eşti un sadic şi trebuie să fii băgat la închisoare.(...) Dacă îi provoci durerea doar că să îşi vadă boala, înseamnă că îţi faci bine treaba", a spus acesta.

Şi pentru a realiza spectacolele sale, Ginkas a mărturisit că are nevoie de un actor care să aibă "capacitatea de a-şi contamina partenerul şi publicul".

"Asta este o calitate înnăscută, este o mobilitate interioară, trebuie să aibă umor. Nu e rău să nu fie chiar tâmpit, dar nu este cel mai important lucru", a mărturisit Ginkas, plimbându-se prin sală, Maşa Dinescu, traducătoarea sa, fiind nevoită să îl urmeze.

O studentă l-a întrebat pe regizor cum să facă să scape de emoţii. "Mi te adresezi ca unui medic, nu?", a întrebat Ginkas. "Atunci, să apelăm la medicina clasică - Stanislavski".

Regizorul a mărturisit că metoda lui Stanislavski l-a ajutat să treacă peste probleme fizice, precum numeroasele operaţii pe care le-a suferit. "Mă concentrez pe altceva, pur şi simplu".

De altfel, unul dintre actorii lui Ginkas şi-a fracturat clavicula în tipul reprezentaţiei de duminică a spectacolului "Călugărul negru", dar a continuat să joace până la final.

Regizorul a povestit cum acelaşi actor a jucat cu piciorul rupt, în trecut, în acelaşi spectacol.

Regizorul a mărturisit marea sa temere: Cehov. "Mă tem de Cehov, pentru că el este matematică superioară. De Shakespeare nu mă tem. Sunt autori pe care, oricât de prost i-ai monta, iese un spectacol minunat. Cehov este un autor atât de vibrant (...) este autorul cel mai lucid şi cel mai întunecat, pentru că nu se agaţă de mituri", a mărturisit autorul, care scrie în cartea sa că nu a găsit, până în prezent, curajul să monteze "Livada de vişini".

Kama Gingas este unul dintre cei mai apreciaţi regizori de teatru din Rusia. Spectacolele sale, "Crimă", după "Crimă şi pedeapsă", de Dostoievski, "Călugărul negru" şi "Prinţul fericit", de Oscar Wilde, au creat o nouă estetică.

Copil supravieţuitor dintr-un ghetou din Lituania, Ginkas a locuit la Leningrad până în 1970, când s-a mutat la Moscova. A debutat în teatrul american în 2003.

Ediţia din 2008 a Festivalului Naţional de Teatru reuneşte personalităţi ale lumii teatrale naţionale şi internaţionale, directori de festivaluri, producători şi directori de companii teatrale.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici