Masterclass de regie de film cu cineastul Nae Caranfil, în ianuarie şi februarie, în Capitală

Cineastul Nae Caranfil va susţine, pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, un masterclass de regie de film la Asociaţia Culturală Control N, în care acesta va dezbate statutul şi rolul regizorului în realizarea unei pelicule.

197 afișări
Imaginea articolului Masterclass de regie de film cu cineastul Nae Caranfil, în ianuarie şi februarie, în Capitală

Nae Caranfil (Imagine: Emil Badea / Mediafax Foto)

De-a lungul celor trei întâlniri, Nae Caranfil va dezbate statutul şi rolul regizorului în realizarea unui film. Este scenaristul de film autorul unei schiţe narative ce devine instrument de lucru pentru regizor sau, dimpotrivă, autorul mental al viitorului film? Este regizorul un demiurg ce manipulează echipe, actori, experţi în diverse domenii (scenariu, decoruri, costume, imagine) în vederea transfigurării pe peliculă a propriei viziuni artistice sau doar dirijorul (mai mult sau mai puţin inspirat) al unei partituri deja scrise?

Structura masterclass-ului va fi mulată pe cele trei module. Astfel, pe 30 ianuarie se va desfăşura seminarul "Pledoarie pentru scenarist". Teoria scenariului, scenarişti celebri, felul în care stilul regizoral se naşte de multe ori pe pagina de hârtie, mult înainte ca viitorul regizor să se fi implicat în realizarea filmului. Proiecţia unor secvenţe relevante pentru acest punct de vedere.

De asemenea, pe 6 februarie va fi susţinut seminarul "Pledoarie pentru regizor". În ce constă profesia de regizor, capcanele platoului de filmare, modul în care un text scenaristic relativ banal poate deveni magic pe ecran prin intervenţia regizorală, exemple celebre de asemenea intervenţii prin mizanscenă şi montaj asupra textului dramaturgic. Proiecţia unor secvenţe relevante pentru acest punct de vedere.

Pe 14 ianuarie se va desfăşura masterclassul "Pledoarie pentru autorul total". Analiza operelor unor cineaşti profund originali, în ale căror filme scenaristul şi regizorul (fie că sunt sau nu aceeaşi persoană) devin o singură entitate auctorială, iar personalitatea artistului se impune atât de apăsat asupra filmului, încât toţi ceilalti colaboratori devin marionete în slujba unei unice viziuni.

Nae Caranfil este absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L.Caragiale", promoţia 1984. Filmul său de student "Frumos e în septembrie la Veneţia" a câştigat premii în ţară şi străinătate. După câţiva ani în care a exersat regia de teatru montând spectacole, a plecat la Bruxelles pentru a urma Programul Scenariştilor Europeni din cadrul FEMI (Flemish European Media Institute) şi a elaborat, de-a lungul anului 1988, scenariul filmului "Restul e tăcere". Între 1989 şi 1991, acesta a scris scenarii pentru casa de producţie franceză Compagnie Des Images.

În 1992, a realizat primul său lungmetraj, "E Pericoloso Sporgersi", o coproducţie franco-română prezentată în secţiunea Quinzaine des Realisateurs la Festivalul de la Cannes în 1993 şi premiată ulterior în festivaluri ca cele de la Montpellier, Bratislava şi La Baule. A continuat cu "Asfalt Tango" (1995), o altă comedie franco-română, având-o pe Charlotte Rampling cap de afiş. Al treilea său lungmetraj este coproducţia franco-italo-belgiană "Dolce Far Niente" (1998), cu Francois Cluzet, Giancarlo Giannini, Isabella Ferrari, Marguerita Buy şi Pierfrancesco Favino (premiul pentru scenariu la Festivalul de la Namur în 1998 şi participare în competiţia oficială la Festivalul de la Karlovy Vary în 1999).

"Filantropica", realizată în 2002, este încă o colaborare româno-franceză, o comedie neagră ce a obţinut premiul publicului la Festivalul Internaţional de Film de la Paris şi numeroase alte trofee la Wiesbaden, Mons, Wurtzburg, Bratislava, Newport Beach şi Atena.

Scenariul filmului "Restul e tăcere" a câştigat, de-a lungul timpului, marele premiu pentru scenariu la Festivalul Internaţional de Film de la Paris 1995 şi premiul al doilea la Hartly & Merrill International Scriptwriting Competition de la Hollywood, în 1999. Filmul a fost prezentat în avanpremieră la TIFF 2007 şi a închis competiţia oficială a Festivalului de la Locarno în acelaşi an. A câştigat, de asemenea, trofeul Mării Negre pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional al Producătorilor Independenţi de la Constanţa (2008), premiul pentru cel mai bun scenariu şi premiul publicului la B-EST de la Bucureşti, în 2008. Totodată, a fost propunerea României pentru premiile Oscar 2009.

Cea mai recentă producţie a sa este "Closer To The Moon", nelansat încă în România, cu un casting anglo-american condus de Vera Farmiga, Mark Strong şi Harry Lloyd. Filmul este realizat în limba engleză şi a deschis cea mai recentă ediţie a Festivalului Making Waves de la Lincoln Center din New York.

Masterclass-ul de regie de film este deschis tuturor celor interesaţi de film, profesionişti sau amatori, de orice vârstă. Cele trei întâlniri din cadrul masterclass-ului cu regizorul Nae Caranfil vor avea loc pe 30 ianuarie, 6 şi 14 februarie, de la ora 19.00 la ora 21.00, la sediul Asociaţiei Culturale Control N. Grupa masterclass-ului va fi alcătuită din minimum şapte şi maximum 30 de participanţi. Costul unui pachet de trei şedinţe este de 400 de lei.

Înscrierile se fac pe e-mail, la adresa info@controln.ro, în limita locurilor disponibile.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici