O carte pe zi: „Linia de contur. Cronici literare II”, de Daniel Cristea Enache

O mie de pagini despre poezia românească de azi. Peste o sută de autori în genul liric analizaţi.

157 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Linia de contur. Cronici literare II”, de Daniel Cristea Enache

O carte pe zi: „Linia de contur. Cronici literare II”, de Daniel Cristea Enachede

Cu vreo doi ani în urmă criticul literar Daniel Cristea Enache a publicat un prim volum „Linia de contur”, de peste 800 de pagini, dedicat prozei româneşti actuale. Erau adunate în el cronici despre majoritatea cărţilor importante apărute în ultimele decenii, proză şi jurnale.

Volumul al doilea, apărut recent, este dedicat poeziei. A apărut în condiţii grafice deosebite, ca şi primul, iar faptul că are dimensiuni similare vrea să spună, după cum a şi precizat autorul, că poezi şi proza noastră contemporană se situează cam la acelaşi nivel.

O carte de excepţie.

Prin urmare, se poate spune că este o apariţie editorială eveniment. Cum se remarca în „România literară”, „totul impresionează la acest tom elegant, de la calitatea hârtiei, până la fineţea corpului de literă ales şi bunul-gust al punerii în pagină.

Dar ceea ce contează în primul rând este valoarea în sine a acestei panorame critice, spectaculos de cuprinzătoare, ce reuşeşte să cartografieze convingător teritoriul poeziei române de astăzi, cu ce are ea mai semnificativ. Analizele literare pe care ni le propune Daniel Cristea-Enache se remarcă prin spirit critic şi simţ estetic, prin capacitatea de interpretare şi prin cunoaşterea în profunzime a liricii române, ceea ce-i permite autorului să stabilească conexiuni viabile între diversele creaţii individuale şi poezia română în întregul ei. Venind după o carte care purta acelaşi titlu, dar avea în vedere cărţile de proză ale autorilor români de astăzi, actualul volum arată cu limpezime faptul că este parte dintr-un proiect editorial vast şi ambiţios, care ţinteşte să dea seama de literatura română contemporană în integralitatea sa”.

Criticul Răzvan Voncu sublinia, în acelaşi ton „În timp ce alţii avansează drept «istorii ale literaturii» nişte însăilări publicistice fără legătură cu scrisul literar, Daniel Cristea-Enache ne furnizează în cele două volume ale sintezei Linia de contur o adevărată istorie a literaturii noastre contemporane. O istorie nescrobită, directă, eliberată de balastul metodologic. O sinteză a valorilor care, create astăzi, vor rezista peste timp. Căci elementul cel mai important al Istoriei lui Daniel Cristea-Enache este capacitatea de a stabili acum structura patrimoniului literar de mâine“.

În fine, editura însăşi preciza: „Daniel Cristea-Enache sistematizează, în Linia de contur – Cronici literare II, o valoroasă panoramă a poeziei româneşti din ultimul secol, de la creaţia lirică a lui George Bacovia până la antologiile autorilor contemporani. Sub lupa receptării meticuloase a textelor poetice, orientată printr-un exigent filtru axiologic, se dezvăluie impresionanta panoplie de tehnici hermeneutice ale cronicarului literar, precum şi atenta explorare a contextelor istorice şi culturale care au făcut posibile zonele de convergenţă tematică în interiorul diferitelor generaţii de poeţi. Limpiditatea gândirii critice şi rafinamentul spiritului analitic reliefează profilul unic al fiecărei cronici, articulând, în acelaşi timp, justa valoare a creaţiilor examinate. Dincolo de curente şi orientări, centre şi grupări literare, poeziile pot rămâne simple exerciţii de versificaţie sau, dimpotrivă, pot trece proba timpului, devenind puncte de referinţă într-o viitoare istorie a literaturii române”.

Titlul, preciza Daniel Cristea Enache, este plurisemantic, adică nu trebuie să vedem literatura prin prisma unui singur autor, ci trebuie să avem în vedere toate formele de scriere, toate poeticile, toate şcolile care, împreună, fac un cerc lămuritor.

Sunt analizaţi în acest volum peste o sută de autori în genul liric.

Daniel Cristea Enachea – Linia de contur. Cronici literare II. Editura Spandugino. 1003 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!