O carte pe zi: „Matematica vieţii şi a morţii”, de Kit Yates

„Kit Yates ne arată cât de infuzate de matematică sunt viaţa noastră privată şi cea socială. Ignoranţa poate însemna tragedie sau farsă. Este o carte extrem de interesantă. Este şi una foarte serioasă şi, pentru cei ca mine, care ştiu extrem de puţină matematică, este încântător de uşor de citit.“ - Ian McEwan

Imaginea articolului O carte pe zi: „Matematica vieţii şi a morţii”, de Kit Yates

Semnalăm astăzi o carte excepţională, abia apărută, care ne poate transforma felul în care vedem realitatea, care ne demonstrează unde se ascunde matematica şi cum ne afectază viţa de zi cu zi.

Autorul, Kit Yales, este lector la Departamentul de Ştiinţe matematice şi codirector al Centrului pentru Biologie Matematică de la Universitatea din Bath. Are un doctorat în Matematică de la Universitatea Oxford, titlu obţinut în 2011. Cercetările sale demonstrează că matematica poate fi folosită pentru a descrie tot felul de fenomene din lumea reală: de la formarea embrionilor la roiurile de lăcuste şi de la boala somnului la modelele imprimate pe coaja de ou. Yates este interesat în mod special de rolul pe care îl joacă întâmplarea în biologie. Studiile sale de biologie matematică au fost prezentate de BBC, Guardian, Telegraph, Daily Mail, Scientific American, RTE şi Reuters, printre altele. Pe lângă postul de universitar, Yates este şi scriitor şi comunicator în domeniul ştiinţei. Matematica vieţii şi a morţii este prima sa carte.

Cel mai bine mi se pare să-l las pe autor să vorbească:

„În calitate de matematician, consider ca matematica este, îna¬inte de orice, un instrument util care ne poate ajuta să înţelegem lumea complexă în care trăim. Modelarea matematică ne poate oferi un avantaj în situaţiile de zi cu zi, iar pentru acest lucru nu este nevoie de sute de ecuaţii complicate şi de linii de cod. Matematica, în esenţă, nu este altceva decât un model (pattern). Ori de câte ori priveşti lumea în care trăieşti nu faci decât să construieşti propria reprezentare a modelelor pe care le observi. Dacă observi un motiv în ramurile fractale ale unui copac sau în plurisimetria unui fulg de zăpadă, atunci, cu siguranţă, vezi matematica. Când îţi coordonezi picioarele în timpul dansului sau când vocea ta rezonează în timp ce cânţi sub duş, auzi matematic. Dacă nimereşti coşul de baschet sau prinzi mingea de crichet în mijlocul traiectoriei sale parabolice, nu faci altceva decât matematică. Cu fiecare nouă experienţă şi informaţie senzorială, modelele pe care ţi le-ai construit din mediul înconjurător sunt rafinate şi reconfigurate, devenind din ce în mai detaliate şi mai complexe. Construcţia modelelor matematice, menite să surprindă realitatea complicată în care trăim, este cea mai bună modalitate de a înţelege regulile care guvernează lumea din jurul nostru.

Cred că cele mai simple şi mai importante modele sunt poveştile şi analogiile. Pentru a arăta influenţa proceselor matematice nevăzute este nevoie să demonstrăm efectele acestora asupra vieţii oamenilor, de la cele mai uluitoare la cele mai simple. Dacă folosim lentila potrivită, începem să vedem regulile matematice ascunse care stau la baza experienţelor noastre comune.

Cele şapte capitole din acest volum explorează poveştile adevărate ale unor evenimente care au schimbat vieţi şi în cazul cărora utilizarea (sau proasta utilizare) a matematicii a jucat un rol fundamental: pacienţi handicapaţi de gene defectuoase şi antreprenori falimentaţi de algoritmi greşiţi; victime inocente ale erorilor justiţiei şi victime nevinovate ale unor erori de programare. Vom urmări poveştile unor investitori care au pierdut averi şi ale unor părinţi care şi-au pierdut copiii, toate acestea din pricina erorilor matematice. Ne vom lupta cu dileme etice, de la sortări la subterfugii statistice, şi vom examina probleme sociale pertinente, cum ar fi referendumul, prevenirea bolilor, dreptul penal şi inteligenţa artificială. In această carte vom descoperi că matematica are ceva profund şi semnificativ de spus tn toate aceste subiecte, dar şi în multe altele.

(...) Aceasta nu este o carte de matematică. Şi nici o carte pentru matematicieni. Nu vei găsi nici o ecuaţie în paginile ei. Ideea nu este să îţi aminteşti matematica învăţată în şcoală, pe care ai dat-o de multă vreme uitării. Dimpotrivă. Dacă ai simţit vreodată că nu te pricepi prea bine la mate¬matică şi că aceasta nu face parte din viaţa ta, consideră această carte o eliberare.”

Cum scriu editorii români pe coperta a patra, într-adevăr un volum-revelaţie.

Kit Yates – Matematica morţii şi a vieţii. 7 principii matematice care ne conturează viaţa. Traducere din limba engleză de Alexandru Bumbaş. Editura Litera. 284 pag.