Povestea trofeului Palme d'Or: De la aurul din deşertul Atacama până pe covorul roşu de la Cannes

Povestea trofeului Palme d'Or, ce va fi decernat sâmbătă la Cannes, realizat din 118 grame de aur şi amplasat pe un bloc de cristal, începe cu câteva sute de kilograme de minereu din deşertul Atacama, continuă cu 40 de ore de muncă în Elveţia şi se încheie cu "angoasa" bijutierului care îl creează.

138 afișări
Imaginea articolului Povestea trofeului Palme d'Or: De la aurul din deşertul Atacama până pe covorul roşu de la Cannes

Povestea trofeului Palme d'Or: De la aurul din deşertul Atacama până pe covorul roşu de la Cannes (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

În acest an, aurul folosit pentru fabricarea acestui trofeu prestigios este considerat "echitabil". Două cooperative artizanale din deşertul peruan Atacama, unul dintre cele mai aride din lume, au fost selecţionate de casa de bijuterii elveţiană Chopard, care produce Palme d'Or-ul decernat la Cannes, informează AFP.

Atacama are un peisaj steril, măturat de vânturi şi praf, în care satele construite în jurul minelor Aurelsa şi Sotrami trăiesc doar de pe urma resurselor ascunse la câteva sute de metri sub pământ.

De câţiva ani, aurul extras din Atacama este certificat "echitabil" ("fairmined"), întrucât exploatările aurifere respectă următoarele condiţii: condiţii bune de muncă şi o repartiţie echitabilă a veniturilor, asigurări medicale pentru mineri şi respectarea mediului înconjurător, deşi acest ultim criteriu este contestat de folosirea mercurului şi a cianurilor.

Această certificare adaugă astfel "un prestigiu incomparabil trofeului Palme d'Or", care era fabricat în trecut din aur reciclat, a precizat Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes.

Cele 118 grame de aur de 18 carate sunt alcătuite de fapt din 75% aur şi un amestec de argint şi cupru. Aurul provine din câteva sute de kilograme de minereu, extras din galeriile săpate în roci dure şi care sfârşesc zdrobite şi dizolvate înainte de a elibera metalul preţios.

În atelierele Chopard din Meyrin, oraş municipal din cantonul elveţian Geneva, cinci persoane încep să lucreze la fabricarea trofeului încă din luna martie. În fiecare an, Palme d'Or-ul este realizat în aceeaşi perioadă. "Este un ritual. Ca atunci când papa bate la uşa Sfântului Petru pentru a deschide anul sfânt. Pentru noi, este o cheie simobolică ce deschide campania pentru Festivalul de la Cannes", a declarat Marc Couttet, directorul departamentului de bijuterii de la casa Chopard.

Fasonarea celebrului trofeu cu 19 frunze - un omagiu adus palmierilor din Cannes - necesită puţin peste 40 de ore: confecţionarea unui model din ceară, ghips turnat într-un cuptor încălzit la 760°C, injectarea aurului într-un mulaj, polizare, fixarea într-un soclu realizat dintr-un cristal adus din Germania.

Dimensiunile trofeului: 13,5 centimetri în înălţime, 9 centimetri în lungime şi 9 centimetri în lăţime. În total, un trofeu de aproape 1,4 kilograme, plasat într-o cutie albastră.

Palme d'Or este visul oricărui regizor selecţionat la Cannes. Însă acest lucru nu a fost întotdeauna valabil.

Până în 1954, juriul de la Cannes decerna "Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Film" - o diplomă, însoţită de o operă de artă realizată de un artist la modă.

Primul Palme d'Or, fixat pe o sculptură din teracotă, a fost înmânat în 1955 lui Delbert Mann, pentru filmul "Marty". Apoi, a "dispărut" în 1964. Atunci, s-a revenit la vechea formulă, iar Jacques Demy a primit "o cupă" din mâinile actriţei Anouk Aimée pentru filmul "Umbrelele din Cherbourg", potrivit cuvintelor unui jurnalist care, vizibil încurcat, nu prea ştia cum să descrie acel trofeu.

Zece ani mai târziu, Francis Ford Coppola a primit şi el, pentru "Conversaţia", o operă de artă şi o diplomă de mari dimensiuni. A fost ultimul cineast care a primit un astfel de trofeu.

În anul următor, Palme d'Or-ul a revenit definitiv. Modelul actual are un design realizat în 1997 de Caroline Scheufele, copreşedinte al casei Chopard, şi valorează aproximativ 20.000 de euro.

Casa elveţiană realizează în fiecare an două trofee, în eventualitatea acordării ex-aequo a premiului. Trofeele sunt extrem de bine păzite.

Însă, pentru Marc Couttet, "angoasa" atinge punctul maxim în timpul ceremoniei de închidere a festivalului. "Acea ceremonie reprezintă în acelaşi timp un moment de respiro şi o mare sursă de îngrijorare".

Cel mai rău coşmar al său s-a împlinit în anul 2000. Aşezat în faţa televizorului său, Marc Couttet l-a văzut pe Lars Von Trier, premiat pentru filmul "Dansând cu noaptea", "ridicându-şi Palme d'Or-ul deasupra capului, aşa cum un fotbalist ridică trofeul pe care l-a câştigat, şi, de la înălţimea staturii sale - cred că depăşea 220 de centimetri cu braţele ridicate - trofeul s-a zdrobit căzând pe sol, pe covor. Sub privirile foarte amuzate ale lui Catherine Deneuve".

Micuţa plachetă din plexiglas se desprinsese. "Eram livid. Inima mea s-a oprit pentru un moment". Însă trofeul era intact. "Din fericire, covorul era gros".

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes a debutat pe 14 mai şi se încheie duminică. Juriul competiţiei oficiale este prezidat de regizoarea neozeelandeză Jane Campion, singura femeie care a câştigat trofeul Palme d'Or pentru lungmetraj ("Pianul").

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici