Principalele televiziuni cer CNA, ANCOM şi MSI să permită emisia TV terestră şi după 17 iunie

Asociaţia principalelor televiziuni din România cere CNA, ANCOM şi MSI să modifice legislaţia şi să fie permisă emisia licenţelor TV terestre şi după 17 iunie, prin transformarea lor în licenţe digitale, având în vedere că tranziţia la televiziunea digitală terestră nu va putea fi realizată.

517 afișări
Imaginea articolului Principalele televiziuni cer CNA, ANCOM şi MSI să permită emisia TV terestră şi după 17 iunie

Principalele televiziuni cer CNA, ANCOM şi MSI să permită emisia TV terestră şi după 17 iunie (Imagine: Publimedia/Shutterstock)

În acest sens, Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), care reuneşte principalele societăţi de televiziune şi radio din România, a transmis Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), Autorităţii Naţionale pentru Reglementare şi Administrare în Comunicaţii (ANCOM) şi Ministerului pentru Societatea Informaţională (MSI) o adresă cu o propunere pentru reglementarea situaţiei licenţelor TV la încetarea emisiei analogice.

În adresă, ARCA spune că, potrivit dispoziţiilor legale, pe 17 iunie 2015, va înceta emisia analogică TV în România.

"În condiţiile lipsei de interes a operatorilor de comunicaţii pentru licenţele multiplexurilor digitale, dintre cele 59 de multiplexuri regionale şi locale disponibile au fost licenţiate de ANCOM numai 9 multiplexuri (dintre care 5 în Bucureşti), având ca obligaţie de punere în funcţiune data de 1 mai 2017, ceea ce generează un interval de aproape 2 ani fără emisie digitală TV la nivel local şi regional. Aceasta face ca majoritatea multiplexurilor disponibile la nivel local şi regional să nu fie operaţionale la data încetării emisiei analogice, pentru a prelua licenţele programelor TV emise în prezent în sistem analogic şi care ar urma să primească fără concurs licenţa audiovizuală digitală, conform articolului 52, alineatul 2 al Legii audiovizualului", spune ARCA.

Potrivit ARCA, din cauza inexistenţei operatorilor pentru multiplexurile regionale şi locale care ar trebui să le emită programele, majoritatea licenţelor de televiziune analogice terestre (în total 189 de licenţe) nu vor putea realiza tranziţia la televiziunea digitală, deşi acest proces a făcut, începând cu 2010, obiectul mai multor hotărâri de guvern, cu titulatura "Strategia privind tranziţia de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră".

"Această situaţie va impieta atât asupra interesului public ca difuzarea programelor audiovizuale licenţiate în România să nu fie oprită de dispariţia unor capacităţi de difuzare, cât şi asupra dreptului radiodifuzorului de a opera licenţa primită conform legii", mai spune ARCA.

În condiţiile în care CNA este "garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale", ARCA consideră că sunt necesare răspunsuri la mai multe întrebări din partea autorităţilor.

Astfel, ARCA se întreabă când se vor elabora de către CNA normele prevăzute de Legea audiovizualului, la articolul 52, alineatul 2, ce se va întâmpla în intervalul 17 iunie 2015 - 1 mai 2017, în care este posibil ca multiplexurile licitate să nu funcţioneze, ce se va întâmpla cu radiodifuzorii care deţin licenţe aflate în zone în care nu s-au adjudecat mutiplexuri locale/regionale.

De asemenea, ARCA vrea să afle de la CNA, ANCOM şi MSI dacă există posibilitatea emiterii unui act normativ, în timp util, care să permită continuarea emisiei analogice terestre în zonele în care nu s-au adjudecat multiplexuri locale/regionale şi ce alte măsuri intenţionează să prevadă autorităţile pentru protejarea radiodifuzorilor din prisma posibilităţii continuării activităţii în aceleaşi coordonate economico - financiare şi după data de 17 iunie 2015.

ARCA se întreabă şi ce măsuri în contrapartidă intenţionează să prevadă autorităţile pentru conservarea statutului actual al radiodifuzorilor conferit de independenţa faţă de terţi în condiţiile operării emiţătoarelor proprii cu emisie analogică, statut care trebuie conservat şi după 17 iunie 2015.

"Considerăm că, pentru a administra această situaţie de criză şi pentru a răspunde unora dintre întrebările de mai sus, este necesară adoptarea de către CNA a reglementărilor speciale la care face referire articolul 52, alineatul 2 al Legii audiovizualului. În acest sens, este necesar ca decizia care ar urma să reglementeze modul de acordare a licenţelor audiovizuale digitale să includă o soluţie reglementativă care să vizeze situaţia indicată mai sus", spune ARCA.

Asociaţia precizează că această soluţie ar trebui să permită continuarea furnizării conţinutului audiovizual difuzat până acum în baza licenţei audiovizuale cu emisie analogică terestră prin licenţă pentru reţele de comunicaţii electronice prin cablu, cu posibilitatea de comutare a acestei licenţe în licenţă audiovizuală digitală, dacă în zona de acoperire a licenţei analogice iniţiale devine operaţional un multiplex digital şi dacă titularul licenţei de conţinut optează pentru acesta, conform legii.

Ca urmare, ARCA a propus şi introducerea unui articol în legislaţia în vigoare, potrivit căruia: "1) Consiliul va elibera, prin decizie, licenţe audiovizuale digitale şi decizii de autorizare aferente pentru toţi titularii de licenţe audiovizuale analogice aflate în termen de valabilitate la data de 17 iunie 2015, ţinând seama de multiplexul pentru care titularul a formulat opţiunea prevazută de legea 504/2002 la articolul 52, alineatul 3". "2) În situaţia în care în aria de acoperire a licenţei audiovizuale analogice mentionate nu există un multiplex de televiziune digitală terestră operaţional, prin excepţie de la prevedrile alineatului 1, Consiliul va elibera titularului o licenţă audiovizuală cu difuzare prin reţele de comunicaţii electronice (cablu) şi decizia de autorizare aferentă. 3) În situaţia în care ulterior eliberării licenţei prevăzute la alineatul 2 vor deveni operaţionale în aria de acoperire menţionată unul sau mai multe multiplexuri de televiziune digitală terestră, Consiliul va elibera, la cererea titularului, o licenţă audiovizuală digitală, ţinînd seama de opţiunea prevazută de legea 504/2002 la articolul 52, alineatul 3. 4) Pentru licenţele astfel eliberate de Consiliu nu este necesară depunerea documentelor prevăzute la articolul XX al prezentei decizii".

ARCA precizează că reglementarea propusă va rezolva concomitent două tipuri de probleme. Astfel, va fi rezolvată problema licenţelor analogice de televiziune a căror valabilitate expiră după data de 17 iunie 2015 şi care vor fi înlocuite de o licenţă audiovizuală digitală, în condiţile în care titularii acestor licenţe sunt obligaţi să înceteze emisia analogică, fără însă a putea continua emisia programelor în sistem digital, operarea acestor noi licenţe audiovizuale digitale fiind imposibilă în condiţiile lipsei operatorilor de multiplex.

De asemenea, potrivit ARCA, va fi rezolvată problema licenţelor analogice care vor înceta prin efectul reducerii sub 9 ani a termenului de valabilitate a licenţelor care au fost prelungite în condiţiile articolului II al Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 181/2008, respectiv prin efectul prelungirii lor numai până la data de 17 iunie 2015 şi care vor beneficia de efectul prevederii articolului 52, alineatul 2, litera b din Legea audiovizualului, conform căruia aceste licenţe analogice vor fi înocuite de licenţe audiovizuale digitale, fără însă a se putea continua emisia programelor în sistem digital, operarea acestor noi licenţe audiovizuale digitale fiind imposibilă în condiţiile lipsei operatorilor de multiplex.

"În ambele cazuri, prin soluţia propusă, licenţa audiovizuală de conţinut va continua să existe, făcând posibilă preluarea în cablu a programelor furnizate sub aceasta licenţă, cu posibilitatea continuării difuzării lor în sistem de emisie digitală terestră la momentul în care în aria licenţei analogice de origine de va deveni operaţional un multiplex digital", spune ARCA.

ARCA mai spune că va fi necesară crearea unui mecanism echitabil de preluare a serviciilor de programe a căror licenţă analogică a fost transformată în licentă cu difuxare prin reţele de comunicaţii electronice de către distribuitorii de servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice din zona de serviciu a licentei analogice pentru asigurarea unei acoperiri cel puţin egale cu cea oferită de licenţa analogică.

"Această soluţie va preîntâmpina dispariţia, sub efectul unui vid reglementativ conjugat cu o lipsă de resurse de operare a multiplexurilor digitale, a majorităţii licenţelor de televiziune locală sau regională cu emisie terestră ale radiodifuzorilor privaţi, în condiţiile în care încetarea difuzării programelor conduce la retragerea licenţei (...) Totodată, un program care nu are emisie terestră sau de satelit nu poate fi preluat prin retransmisie în cablu sau DTH. Singura soluţie pentru ca aceste programe să continue să existe pe perioada în care nu se poate opera transmisia lor în multiplex este licenţierea cu licenţă audiovizuală cu difuzare prin reţele de comunicaţii electronice", mai spune ARCA.

ARCA mai spune că a făcut aceste propuneri "pentru a evita producerea unui fenomen care poate afecta grav audiovizualul românesc".

Adresa transmisă CNA, ANCOM şi MSI este semnată de Florin Turcilă, directorul de distribuţie al Pro TV şi preşedintele ARCA, Sorin Alexandrescu, CEO al Antena TV Group, Rareş Aniţa, directorul B1 TV, Cătălin Băleanu, business & public affairs coordinator la Kanal D, Ioan Mazilescu, directorul Prima TV, Roxana Niculescu, directorul de programe al România TV, Sabina Petre, directorul executiv al Antena 3, Nicoleta Popa, directorul Naţional TV, şi George Chiriţă, directorul executiv al ARCA.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici