RADEF are datorii de 32 de milioane de lei şi nu are directori general şi economic

Regia Autonomă a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm" (RADEF) are datorii de 32 de milioane de lei, la stat şi la privat, şi, în prezent, nu are nici director general, nici economic, iar angajaţii nu şi-au primit salariile de mai multe luni.

83 afişări

Marţi, a avut loc o şedinţă a Consiliului de Administraţie al RADEF, în care membrii CA au discutat despre situaţia salariaţilor regiei, dar au făcut şi propuneri pentru viitorul director general al instituţiei.

"Noi am cerut să facă ceva cu noi, pentru că noi nu mai putem fi funcţionali începând cu 1 noiembrie. Acestea nu mai sunt condiţii de muncă, nu numai pentru noi, ca salariaţi, deşi angajatorul este obligat prin contract să ne asigure condiţii de muncă, pentru că venim şi stăm în frig, dar vorbim de spectatorul care intră în sală şi el vine să se deconecteze la un film, nu vine să-şi pună pături pe el sau să plece bolnav dintr-o sală de cinema. Trebuie să facă absolut urgent ceva", a spus, pentru MEDIAFAX, preşedintele Sindicatului Liber RomaniaFilm, Maria Bikfalvi.

Pe 6 octombrie, membrii Sindicatului Liber RomâniaFilm au anunţat începerea protestelor publice, acuzând conducerea Ministerului Culturii şi pe membrii Consiliului de Administraţie (CA) al RADEF RomaniaFilm de "lipsa totală de interes pe care o manifestă în rezolvarea problemelor care persistă la regie".

Într-o scrisoare deschisă remisă MEDIAFAX, la acel moment, se spunea: "Membrilor noştri de sindicat «le-a ajuns cuţitul la os» şi vor trece la acţiuni sindicale, culminând cu intrarea tuturor salariaţilor în greva foamei".

Întrebată dacă vor continua să ia în considerare greva foamei ca o soluţie la problemele regiei, Maria Bikfalvi a precizat că membrii sindicatului vor face acest lucru dacă, până la 1 noiembrie, nu se rezolvă nimic. "Nu se mai poate. Nu avem alte variante. Nu mai spun de salarii, noi nu ne luăm salariile", a spus Maria Bikfalvi, precizând că sunt cinci salarii restante.

"De trei ani de zile tot merg la Ministerul Culturii cu adrese peste adrese, cerând Ministerului Culturii să se implice să modifice această lege 303 (303/2008 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 7/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum şi pentru modificarea Legii nr. 328/2006 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, n.r.). Dacă ar exista voinţă politică, ori o modifică pentru că şi ei ştiu că această lege 303 este proastă. S-au predat pe această lege 95 de cinematografe în care nu s-a făcut nimic, sunt cu lacăte pe ele, oamenii au fost trimişi în şomaj, nu s-a păstrat obiectul de activitate, respectiv film", a mai spus Maria Bikfalvi, precizând că, în prezent, există o singură comisie de predare şi se încearcă suplimentarea ei, pentru ca lucrurile să "se mişte mai repede".

La rândul său, Mihai Ţintea, care şi-a demisia pe 24 septembrie din funcţia de director general al RADEF, a declarat pentru MEDIAFAX că este stabilit de mult, conform legii, că sălile de cinematograf trebuie să fie predate primăriilor, iar pe cele care sunt încă funcţionale şi au salariaţi primăriile sunt obligate să le preia cu personal cu tot. "Deci, procedura continuă, nu e nicio altă noutate, însă este o procedură destul de greoaie, pentru că nici nu avem decât o singură echipă care predă, plus că sunt procedurile financiar-contabile", a spus acesta.

În ceea ce priveşte salariile angajaţilor RADEF, Mihai Ţintea a precizat că au fost negociate la începutul anului, iar o renegociere nu se ia în calcul deocamdată, având în vedere că sunt încă salarii restante.

"Salariile angajaţilor au fost negociate la începutul anului de către vechea conducere, nu comentez modul în care au fost negociate, pentru că eu nu am participat la acele negocieri, iar o renegociere, deocamdată, Consiliul nu a luat-o în discuţie şi o renegociere ar fi practic pe hârtie, pentru că şi aşa situaţia e cât se poate de dificilă, salariile sunt cu două luni în urmă, o majorare nu s-ar face decât pe hârtie şi ar fi foarte greu de acoperit în practic", a spus, pentru MEDIAFAX, Mihai Ţintea.

"Nu există nicio motivaţie (pentru ca angajaţii să continue să vină la serviciu, n.r.), dar e o situaţie care nu trenează de acum, trenează de mai bine de un an şi ceva, din momentul în care s-a intrat în colaps financiar, deci regia e plină de datorii, are 32 de milioane de lei datorie şi la stat şi la privat, iar încasările noastre lunare nu depăşesc mai mult de 400.000 de lei, din care 70% la ora actuală sunt salarii. Practic, noi nu putem să stingem datoriile pe care le avem din banii pe care îi încasăm. (...) Aici este o lipsă de reacţie a Ministerului Culturii, care ar trebui să analizeze situaţia şi să ia o decizie, pentru că legea 303 spunea că sălile se predau în termen de 6 luni de zile, iar, la sfârşitul predării, ministerul, printr-o hotărâre de guvern, va reorganiza regia, or, gândiţi-vă că au trecut şapte ani din 2008 până acum şi nu s-a întâmplat nimic", a mai spus Mihai Ţintea.

Totodată, acesta a menţionat că RADEF a făcut mai multe propuneri Consiliului de Administraţie, de care membrii CA au luat notă şi au făcut o serie de materiale către conducerea ministerului, dar care, până în momentul de faţă, au rămas fără niciun răspuns.

De asemenea, în şedinţa de marţi, membrii CA au propus două persoane pentru funcţia de director general, una dintre acestea fiind Maxim Meca, fost director general al RADEF, dat afară în urma unei cercetări disciplinare, potrivit Mariei Bikfalvi.

"Nu avem director economic. Mai nou, se pare că şi şefa serviciului financiar îşi dă demisia. Doamna care dădea «bun de plată» şi-a dat şi ea demisia. Într-un fel sau altul, regia este paralizată din punct de vedere al funcţionării ei, pentru că nu ai cu cine să mai funcţionezi", a mai spus Maria Bikfalvi pentru MEDIAFAX.

Până la momentul difuzării acestei ştiri, reprezentanţii Ministerului Culturii nu au răspuns întrebărilor MEDIAFAX în legătură cu acest subiect.

Mihail Ţintea a fost înlăturat din funcţia de director general al RADEF în mai 2007, fiind considerat, în urma unor controale ale Ministerului Culturii, responsabil de managementul defectuos al regiei şi de neexploatarea corespunzătoare a cinematografelor din administrare, ceea ce a dus la scăderea veniturilor instituţiei. Ulterior, el a depus o acţiune în instanţă împotriva Consiliului de Administraţie al regiei, cerând reintegrarea în funcţie.

Mihail Ţintea a solicitat să fie repus în funcţia de director general al RADEF RomâniaFilm şi să i se plătească drepturile de care ar fi dispus în perioada suspendării contractului său individual de muncă, după soluţia definitivă pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pe 13 septembrie 2012.

După înlăturarea lui Ţintea, în 2007, Ministerul Culturii l-a numit la conducerea regiei pe Maxim Meca, fapt care, la vremea respectivă, a generat numeroase proteste ale sindicaliştilor RADEF.

Meca a fost apoi înlocuit de Marius Iuraşcu, care a condus RomâniaFilm din 18 iunie 2009. Pe 5 martie 2012, Iuraşcu a fost numit de premierul de la momentul respectiv, Mihai Răzvan Ungureanu, în funcţia de secretar de stat în Ministerul Culturii. Atunci, Iuraşcu s-a suspendat din funcţia de director general al RomâniaFilm pe perioada mandatului său de secretar de stat la Ministerul Culturii. Conducerea interimară a RomâniaFilm a fost preluată de Marcel Negruţi, directorul economic al regiei. Pe 4 mai 2012, Iuraşcu a demisionat însă din funcţia de secretar de stat la Ministerul Culturii, revenind la conducerea RADEF.

Mihail Ţintea a preluat din nou funcţia de director general al RADEF de la 1 iulie anul acesta.

Regia Autonomă a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm" (RADEF) este o regie autonomă în subordinea Ministerului Culturii, nesubvenţionată de la bugetul de stat, care a reabilitat, modernizat şi digitalizat, în doi ani ai echipei de management conduse de Iuraşcu, cinematografele "Republica" din Cluj (care a primit denumirea "Florin Piersic"), "Patria" din Ploieşti (care astăzi se numeşte "Premiera"), a reabilitat sala "Europa" din Bucureşti (care se află în circuitul Europa Cinema), a digitalizat sala "Patria" din Craiova şi a deschis cinci săli de Caffe Cinema 3D, în Bucureşti, Ploieşti, Călăraşi, Turnu Severin şi Craiova. În prezent, şi alte săli de cinema din reţeaua RomâniaFilm sunt în curs de modernizare, potrivit RADEF.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici