Radu Moraru, la procesul cu Ciutacu: Am vrut să-l atenţionez pe Victor Ciutacu, astăzi mi-e simpatic

Realizatorul TV Radu Moraru a declarat, miercuri, în procesul intentat lui de redactorul-şef al Jurnalului Naţional, Victor Ciutacu, că afirmaţiile pe care le-a făcut în emisiunea "Naşul" la adresa acestuia au avut menirea de a-l atenţiona şi că Ciutacu este "un tip talentat, cu caracter".

228 afişări
Imaginea articolului Radu Moraru, la procesul cu Ciutacu: Am vrut să-l atenţionez pe Victor Ciutacu, astăzi mi-e simpatic

Radu Moraru, la procesul cu Ciutacu: Am vrut să-l atenţionez pe Victor Ciutacu, astăzi mi-e simpatic (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

La termenul de miercuri al procesului, instanţa le-a cerut atât lui Moraru cât şi lui Ciutacu să răspundă unor întrebări pe care cele două părţi şi le-au adresat reciproc. Primul care a răspuns întrebărilor părţii adverse a fost Radu Moraru, cel care are calitatea de pârât în proces.

"Nu a fost o campanie, nu a fost denigratoare şi nu a fost împotriva domnului Ciutacu. Nu văd nimic denigrator spus de mine atunci la adresa domnului Ciutacu", a răspuns Moraru atunci când a fost întrebat de reprezentanţii lui Ciutacu dacă recunoaşte că a dus o campanie denigratoare la adresa lui în 2009, în mai multe ediţii consecutive ale emisiunii "Naşul" pe care o realiza atunci la postul B1TV.

Moraru a fost întrebat apoi în legătură cu o afirmaţie făcută într-una dintre emisiuni, conform căreia Ciutacu s-ar situa "în partea de golănie, de mizerie a presei".

"Am vrut să-l atenţionez pe domnul Ciutacu. Este un tip talentat şi cu caracter, astăzi mi-e chiar simpatic. Am vrut să-l atrag în zona presei de calitate", a răspuns Moraru, referindu-se la aceea că Victor Ciutacu face parte dintr-un trust care "practică un anumit tip de atac şi acuzaţie fără probe".

Moraru a spus în mai multe rânduri că, în esenţă, afirmaţiile făcute în respectivele emisiuni nu l-au vizat pe "omul" sau pe "ziaristul" Ciutacu, ci pe "omul politic PSD Ciutacu", cel care "participa la luarea deciziilor privind privatizările". Moraru a spus însă şi că i-a cerut lui Victor Ciutacu "să spună tot ce ştie" din perioada în care a lucrat fie în subordinea lui Ovidiu Muşetescu la Agenţia de Privatizare a Activelor şi Participaţiilor Statului (APAPS), fie în Ministerul Economiei condus de Codruţ Şereş, o astfel de "spovedanie" fiind, în opinia sa, necesară pentru a stabili că Ciutacu nu este un "ziarist vopsit".

"Nu am încercat să-mi determin telespectatorii să creadă că Victor Ciutacu este o persoană detestabilă moral. Eu am contestat omul politic PSD care participa la luarea deciziilor despre privatizări, nu persoana ziaristului de astăzi. Am încercat să spun şi că ziaristul de azi nu ne-a spus tot despre privatizările făcute în regimul PSD", a spus Moraru.

Întrebat dacă a folosit la adresa lui Ciutacu sintagma "ziarist vopsit", Moraru a răspuns afirmativ, însă a spus că nu vede nimic denigrator în aceasta.

În finalul declaraţiei sale, Moraru a fost întrebat dacă apreciază că i-a produs lui Ciutacu vreo "traumă morală", moderatorul emisiunii "Naşul" declarându-se, ironic, emoţionat de întrebare. Răspunsul său a fost că jurnaliştii "sunt ţinte" şi că, mai mult, "nu-şi pot asuma să nu fie ţinte", "asemenea corespondenţilor de război".

După audierea lui Moraru, a venit rândul lui Victor Ciutacu să răspundă întrebărilor formulate de adversarul său din acest proces.

Redactorul-şef al Jurnalului Naţional a indicat exact în ce perioadă a lucrat la APAPS şi în ce perioadă i-a fost subordonat ministrului Codruţ Şereş la Ministerul Economiei. Lui Ciutacu i s-a cerut apoi să spună dacă a avut vreo implicare în procesul de privatizare a unor companii precum Petrom, ALRO sau SIDEX, acesta spunând că Petrom a fost privatizat de Ministerul Economiei pe când el lucra la APAPS şi apoi la Jurnalul Naţional, iar în vânzarea celorlalte două societăţi nu a avut nicio implicare.

"Nu am participat în sens legal; nu am fost în comisiile de privatizare. Am participat fizic la ceremoniile de semnare a unor contracte", a spus Ciutacu.

Acesta a explicat de ce nu a uzat de mecanismul dreptului la replică în perioada în care s-a simţit atacat în emisiunile lui Radu Moraru: "Nu am considerat necesar să solicit dreptul la replică ci, considerându-mă prejudiciat, am ales să mă adresez CNA-ului şi apoi instanţei de judecată".

Lui Ciutacu i s-a cerut apoi să lămurească o afirmaţie făcută la un moment dat pe blogul său, în care acesta se felicita pentru că a reuşit "să fugă la timp" din Guvern. Redactorul-şef al Jurnalului Naţional a explicat că s-a referit la demisia sa din Ministerul Economiei condus de Codruţ Şereş. "Am plecat din Guvern pentru că nu-mi plăcea cum funcţionau lucrurile în respectiva guvernare. Eu trebuia să numesc oameni în funcţii de conducere la companiile din subordinea ministerului şi eram obligat să ţin cont de algoritmul politic. Erau patru partide în coaliţie atunci, în 2005. Am lucrat în ianuarie şi februarie, iar la 1 martie am demisionat şi m-am întors la Jurnalul Naţional", a spus Ciutacu.

El a mai declarat că nu a fost niciodată membru al vreunui partid politic şi că nu consideră că ar fi trebuit să fie audiat în legătură cu infracţiunile imputate lui Codruţ Şereş şi Dorin Mucea întrucât ele s-au petrecut după plecarea sa din minister.

Redactorul-şef al Jurnalului Naţional a explicat apoi instanţei în ce constă, în opinia sa, prejudiciul pe care i l-a adus Moraru prin afirmaţiile făcute "în 80 la sută din timpul de emisie, cinci ediţii consecutive".

"O familie, o carieră şi nişte prietenii se bazează pe încredere şi pe reputaţie. E greu să te mai bucuri de încredere atunci când o emisiune de mare succes ca cea a domnului Moraru lasă să se înţeleagă că eşti un ticălos", a spus Ciutacu.

El a continuat arătând că statutul său de jurnalist nu i-a fost afectat în urma afirmaţiilor lui Radu Moraru, însă activitatea i s-a "restrâns", ajungând ca de la o emisiune zilnică să realizeze una săptămânală, câştigând astfel mai puţin.

"Înclin să cred că afirmaţiile domnului Moraru au dus la restrângerea activităţii mele. Domnul Voiculescu nu m-a informat", a răspuns Ciutacu atunci când a fost întrebat dacă reducerea numărului de emisiuni moderate de el săptămânal a fost cauzată de afirmaţiile făcute de Moraru la emisiunea "Naşul" de pe B1TV.

"Radu Moraru şi B1TV mi-au afectat credibilitatea. Au fost comentarii în presă, pe portaluri de ştiri şi chiar la televiziuni concurente în urma afirmaţiilor domnului Moraru", a conchis Ciutacu, solicitând, prin avocat, instanţei ca la termenul din 1 iunie să permită audierea unui martor care să explice în ce anume a constat prejudiciul pe care i l-a adus Moraru.

Ciutacu a refuzat să dezvăluie cine este martorul pe care-l va aduce la termenul următor, precizând că până la acest moment nu a apucat să decidă pe cine anume va alege "dintr-o serie de oameni care pot depune mărturie".

La ieşirea din sala de judecată, Radu Moraru a declarat că i s-a părut "interesant" să se judece în legătură cu nişte afirmaţii făcute în urmă cu doi ani. Despre Ciutacu, Morau a spus că "s-a schimbat foarte mult în bine faţă de anul 2009".

"Mi-e chiar simpatic", a afirmat din nou Moraru.

El a spus că-şi asumă răspunderea pentru afirmaţiile incriminate de Ciutacu şi că-i pare rău că "Victor s-a aruncat la proces".

"N-o să-l câştige!", a conchis Moraru.

În acest proces, redactorul-şef al Jurnalului Naţional, Victor Ciutacu, a cerut despăgubiri în valoare de 100.000 de lei lui Radu Moraru şi firmei care operează postul B1TV, deranjat de afirmaţiile făcute de moderatorul emisiunii "Naşul" timp de cinci ediţii, în 2009.

"În cadrul emisiunilor din datele de 7 septembrie, 8 septembrie, 10 septembrie, 14 septembrie şi 15 septembrie (2009, n.r.), postul de televiziune B1 TV şi pârâtul Radu Moraru, în calitatea sa de realizator al emisiunii «Naşul» - au declanşat, în mod clar, indubitabil o campanie de presă îndreptată împotriva mea, prin prezentarea unor aspecte neadevărate legate de activitatea mea profesională, de natură a-mi ştirbi demnitatea, de a mă discredita şi de a aduce atingere imaginii mele publice", susţine Ciutacu în cererea de chemare în judecată a lui Moraru şi a News Television, compania care operează licenţa B1TV.

Potrivit documentului citat, în emisiunea din 7 septembrie 2009, Radu Moraru a afirmat, într-un dialog cu premierul Emil Boc: "Ăia nu sunt ziarişti, nu mai spuneţi, că ăia nu sunt ziarişti. Eu refuz să cred că unul care a fost asistentul lui Muşetescu sau ce a fost, a lucrat cu Omar Hayssam, Muşetescu şi a privatizat, şi a dat şi în stânga şi în dreapta, şi, în loc să vină să facă o spovedanie, să spună «băi, am văzut toate ciordelile, uite, vă spun cum s-a furat». Şi după aia, după ce te spovedeşti, după ce spui cum s-a furat o bucată din România, după ce spui tot, poţi după aia ca oamenii să te accepte sau nu ca ziarist".

Potrivit lui Ciutacu, "calomniile şi neadevărurile" au continuat şi în ediţiile din 8 şi 10 septembrie 2009 ale emisiunii "Naşul", jurnalistul considerându-se prejudiciat şi prin afirmaţiile făcute în ediţiile din 14 şi 15 septembrie ale aceleiaşi emisiuni.

Ciutacu solicită instanţei ca, în aprecierea daunelor compensatorii, să aibă în vedere "principiul reparării integrale a prejudiciului, coroborat cu vătămările efectiv provocate, întinderea şi urmările acestora" asupra vieţii lui sociale, profesionale şi personale.

"Onoarea, reputaţia şi demnitatea mea au fost vătămate în mod direct prin emisiunile în speţă, prejudiciul de imagine persistând în timp (continuitatea acestuia şi imposibilitatea acestuia de limitare în timp) prin echivalenţa cu memoria celor care au vizionat emisiunile şi au luat cunoştinţă de cele afirmate acolo", spune Ciutacu în cererea de chemare în judecată.

El precizează că şi imaginea sa publică are de suferit, cu repercusiuni şi asupra "credibilităţii sale profesionale". Totodată, el precizează că şi familia sa a fost afectată în urma acestor emisiuni.

Procesul a fost deschis după ce redactorul-şef al Jurnalului Naţional l-a reclamat mai întâi pe Moraru la CNA, petiţii în urma cărora televiziunea a fost amendată.

Astfel, în data de 10 septembrie 2009, CNA a decis să amendeze B1 TV cu 10.000 de lei pentru emisiunile "Naşul" difuzate în 7 şi 8 septembrie şi cu alţi 10.000 de lei pentru emisiunea difuzată în 10 septembrie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici