SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere

Ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti continuă să piardă cititori, conform ultimelor date ale Studiului Naţional de Audienţă din perioada aprilie 2007 - aprilie 2008, o situaţie puţin diferită având publicaţiile pentru femei, care afişează cifre de audienţă în general în creştere.

74 afișări
Imaginea articolului SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere

SNA: Audienţa presei româneşti, în scădere, în perioada aprilie 2007 - aprilie 2008

Potrivit ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) în perioada aprilie 2007 - aprilie 2008, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost, per ansamblu, în scădere. Creşterile au fost rare, doar câteva publicaţii înscriindu-se pe un trend crescător: ziarul Cotidianul (+11,2%), revista mid-market Ce se întâmplă, Doctore? (+1,6%), revista mass-market Lumea Femeilor (+10,2%), ghidul TV Oblique (+20%) şi revista gossip&people Beau Monde (+20%).

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, clasmentul rămâne aproape neschimbat faţă de valul de date precedent (ianuarie 2007 - ianuarie 2008), tabloidul Libertatea menţinându-şi poziţia de lider, cu o medie de cititori pe ediţie de 1.300.000 de cititori (-2,1%). Pe poziţia a doua în clasament se situează Jurnalul Naţional, cu 742.000 de cititori pe ediţie (-8,4%), urmat de cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor, cu 678.000 cititori pe ediţie (-5%), Evenimentul zilei, cu 546.000 cititori pe ediţie (-11,5%), cotidianul Pro Sport, cu 536.000 cititori pe ediţie (-3,1%), Adevărul, cu 377.000 cititori pe ediţie (-6,9%), România liberă, cu 221.000 cititori pe ediţie (-6%), Cotidianul, cu 199.000 cititori pe ediţie (+11,2%), Gândul, cu 191.000 cititori pe ediţie (-2,6%), cotidianul de business Ziarul Financiar, cu 186.000 cititori pe ediţie (-8,8%), Ziua - 127.000 cititori pe ediţie (-21,1%) şi gratuitul Curentul - 74.000 cititori pe ediţie.

Tabloidele Can Can şi Click!, aflate pentru prima dată în SNA, afişează medii de 392.000 şi, respectiv, 330.000 de cititori pe ediţie.

Deşi audienţa ziarelor tipărite continuă să scadă pentru mai toată presa, o parte dintre cititori nu părăsesc publicaţiile, ci se reorientează spre variantele online ale acestora, site-urile cotidianelor, de exemplu, raportând, în general, creşteri.

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, Pro TV Magazin îşi păstrează poziţia de lider, cu o medie de 828.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 7% faţă de valul de date precedent, acesta fiind urmat de Libertatea de Duminică, în scădere cu 12% (764.000 de cititori), Gazeta Sporturilor de Duminică (582.000 de cititori pe ediţie; -5%) şi Pro Sport de Duminică (553.000 cititori pe ediţie; -5%).

Deşi a mai pierdut din numărul de cititori, Practic în Bucătărie continuă să fie pe primul loc în topul publicaţiilor lunare, cu o medie de 1,005 milioane de cititori pe ediţie (faţă de 1,6 milioane în valul precedent). Urmează Femeia, cu o medie de 461.000 de cititori pe ediţie, şi Practic - Idei pentru Casă şi Grădină, cu 446.000 de cititori.

Cifrele de audienţă sunt uşor mai mici şi pe segmentul publicaţiilor bilunare, clasamentul rămânând acelaşi ca în raportul precedent: TV Satelit, cu 537.000 de cititori (578.000 în valul de date anterior), urmat de revista Ioana - 452.000 cititori (487.000 în ianuarie 2007 - ianuarie 2008) şi Lumea Femeilor - 399.000 de cititori.

La categoria ghiduri TV, pe primul loc se află Pro TV Magazin, urmat de TV Satelit, revista de film HBO (521.000 de cititori; -9,7%), TV Mania (369.000 de cititori; -8,4%) şi gratuitul Oblique TV (24.000 de cititori; +20%).

Numărul de cititori a crescut, în schimb, pentru mai multe dintre publicaţiile pentru femei din categoriile up & middle market, aşa cum este cazul revistelor Glamour (95.000 de cititori pe ediţie; +18,8%), Elle (134.000 de cititori; +5,5%), Bolero (158.000 de cititori; +3,3%), Ce se întâmplă doctore? (372.000 de cititori în medie pe ediţie; +1,6%), Unica (245.000 de cititori; +1,2%) şi Femeia (461.000 de cititori în medie pe ediţie; +0,4).

În clasamentul revistelor mass-market, lider este Libertatea pentru femei, care are o medie de 514.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 5,5% comparativ cu valul de date precedent. Ocupanta locului al treilea, Lumea Femeilor, afişează o creştere cu 10,2%, până la o medie de 399.000 de cititori pe ediţie, în timp ce Femeia de Azi a crescut cu 6,3% (236.000 de cititori). În studiu a fost introdusă şi revista Felicia, care are o medie de 218.000 de cititori pe ediţie.

În rândul revistelor gossip&people, revista Ciao! continuă să conducă clasamentul, cu o medie de cititori pe ediţie de 372.000 (+0,3%), în timp ce pe poziţia a doua se situează nou-intratul în clasament Adevărul de Duminică (227.000 de cititori). Revista VIP a scăzut cu 9,5%, ajungând la 200.000 de cititori pe ediţie, fiind urmată de Story - 159.000 cititori (+1,3%), Star - 153.000 de cititori (-6,7%), Viva - 111.000 (-12,6%) şi Beau Monde - 72.000 de cititori (+20%).

Procentele de scădere s-au mărit simţitor în rândul publicaţiilor pentru adolescenţi, acestea variind de la -11,8% pentru Bravo (307.000 de cititori) şi -11,6% pentru Bravo Girl (213.000 de cititori), la -4,5% pentru Cool Girl (212.000 de cititori) şi -2,4% pentru Popcorn.

În rândul revistelor masculine, două dintre publicaţiile auditate au raportat creşteri: Men's Health (+10,7%; 83.000 de cititori) şi FHM (+4,1%; 154.000 de cititori), în timp ce alte două titluri au scăzut: ocupanta primei poziţii, Playboy (-4,9%; 252.000 de cititori) şi a locului patru, Maxim (-9,8%; 55.000 de cititori).

Conform trendului general, revistele auto continuă să raporteze audienţe în scădere de la un val de date SNA la altul. Astfel, în topul acestor publicaţii conduce Auto Motor şi Sport (309.000 cititori; +2%), fiind urmată în clasament de Pro Motor (272.000 de cititori; -2,9%) şi Auto Expert, cu 132.000 de cititori (+9,1%).

Şi audienţa revistelor de ştiinţă a scăzut în perioada analizată, National Geographic afişând o medie de cititori mai mică cu 9,8% - 259.000, iar Descoperă, cu 9% -91.000 de cititori.

La nivelul săptămânalelor economice, Capital se menţine încă pe prima poziţie, dar diferenţa între acesta şi Săptămâna Financiară, care este pe locul al doilea, s-a micşorat considerabil - 245.000 vs. 241.000 de cititori pe ediţie -, în condiţiile în care Capital a scăzut cu 9,3%, iar Săptămâna Financiară a crescut cu 1,3%.

Business Magazin a raportat o scădere uşoară, de 1,7%, ajungând la 59.000 de cititori pe ediţie, săptămânalul fiind urmat de Banii Noştri, cu 55.000 de cititori (+1,9%).

Ca şi în valurile de date anterioare, tabloul presei locale arată ceva mai bine decât cel al cotidianlor centrale, procentele de creştere fiind mai multe şi mai mari: Renaşterea Bănăţeană (+34,3%), Gazeta de Olt (+17,4%), Gazeta de Sud (+17,2%), Transilvania Expres (+12,1%), Publitim (+16%), Bihoreanul (+6,1%). Există, însă, şi scăderi importante ale audienţei la publicaţii precum Monitorul de Botoşani (-41%), Monitorul de Suceava (-25,7%) sau Impact în Gorj (-10,6%).

Pentru cea de-a 24-a livrare, datele au fost culese de institutele de cercetare IMAS, Metro Media Transilvania şi Daedalus, în perioada 23 ianuarie 2007 - 13 aprilie 2008. Eşantionul a fost de 20.622 de persoane, dintr-un univers de 8,986 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru persoanele din România cu vârsta între 14 şi 64 ani şi care locuiesc în mediul urban.

Datele SNA au fost furnizate pentru 165 de publicaţii, dintre care: 68 de lunare (au fost excluse Familia mea, Go4it!, Quattrotuote şi Sana, şi au fost incluse Blu, Casa şi Grădina, Flacăra, GEO, Photo Magazin şi BBC Top Gear), 14 bilunare (a fost inclus Spy), 35 de săptămânale (a fost exclus Şapte Seri Timişoara şi au fost incluse Adevărul de Duminică, Click TV, Click de Duminică, Felicia şi Jurnalul Naţional - Ediţia de Duminică), 39 de cotidiane (au fost excluse Monitorul Expres şi Ziarul şi au fost incluse CanCan şi Click) şi 9 suplimente.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici