Thierry Frémaux: Cinematografia română este imprevizibilă, surprinzătoare, puternică, inovatoare

Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă care a avut loc la Bucureşti, că cinematografia română din prezent este una "imprevizibilă, surprinzătoare, puternică, inovatoare şi personală".

27 afișări
Imaginea articolului Thierry Frémaux: Cinematografia română este imprevizibilă, surprinzătoare, puternică, inovatoare

Thierry Frémaux: Cinematografia română este imprevizibilă, surprinzătoare, puternică, inovatoare (Imagine: Mediafax Foto)

"Ce este minunat la cinematografia română este faptul că îţi dă senzaţia (că este formată, n.r.) din mai mulţi cineaşti (...) Nu este o imitaţie, ci o emulaţie", a spus delegatul celui mai important festival din lume.

Frémaux a spus că cinematografia română, plină de surprize, îl face să se simtă ca un gurmand care aşteaptă cu nerăbdare să vadă ce se mai întâmplă.

Acesta a dezvăluit şi detalii din culisele selecţiilor de la Cannes.

"Filmul «Moartea domnului Lăzărescu» a fost selectat în (secţiunea) Un Certain Regard, dar trebuia să fie în competiţie. Îmi pare rău de acest lucru", a spus Frémaux despre pelicula semnată de Cristi Puiu, care a şi obţinut marele premiu al acestei secţiuni în 2005.

În ceea ce priveşte filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", de Cristian Mungiu - recompensat cu Palme d'Or în 2007 -, Frémaux a spus că, iniţial, a inclus pelicula semnată de Mungiu în secţiunea Un Certain Regard, pentru a o "proteja". "Toată lumea spionează selecţia de la Cannes", a mărturisit acesta. "Cu două zile înainte de festival, am anunţat filmul lui Mungiu în competiţie", a adăugat el. De asemenea, el a spus că filmul lui Mungiu a fost un caz rar în istoria festivalului - a fost o peliculă care a câştigat marele trofeu, fiind proiectată prima în calupul de competiţie.

"Cinematografia română a adus noi feţe, un nou mod de a vedea lumea", a povestit Fremaux, adăugând că Festivalul de la Cannes a adus o lumină specială asupra cineaştilor din mai multe ţări, pe lângă România - China sau Israel.

"Nu spun ce este bun sau ce nu este bun, ci spun ce trebuie să fie prezentat la Cannes şi ce nu", a spus Fremaux despre calitatea sa de delegat al festivalului. "În cinematecă nu se spune «mie îmi place un film» ci «eu arăt un film»", a explicat el.

La masterclass-ul de la Cinema Studio, care a urmat conferinţei de presă, Frémaux a spus că primul film pe care l-a ales, ca selecţioner al Festivalului de la Cannes, a fost "Moulin Rouge", cu Nicole, Kidman, în 2001. "Să faci o selecţie perfectă este imposibil", a spus el. "Când selecţia este bună, acest lucru se datorează cineaştilor, când nu este bună, este vina mea", a spus el. "Trebuie să fii atent, iar câteodată eşti prea atent", a adăugat el, mărturisind că, în timpul festivalului, nu citeşte presa.

În ceea ce priveşte promovarea cinematografiei naţionale, în faţa mai comercialei cinematografii americane, Frémaux a spus că ar trebui să existe politici speciale în acest sens.

"Aici există o generaţie minunată de cineaşti, dar nu este destul. Nu este destul să câştigi Palme d'Or. Acest lucru trebuie să aibă ecou la spectatorii români. Pe noi, la Cannes, ne interesează cinematografia română", a adăugat Fremaux, referindu-se la starea din cinematografele româneşti. "Este păcat că cinematograful românesc are succes în lume şi nu la el acasă", a adăugat el.

Thierry Frémaux este invitat al evenimentului Les Films de Cannes a Bucarest, care se desfăşoară la Bucureşti, între 15 şi 21 octombrie. Printre invitaţii evenimentului se numără şi regizorii Gaspar Noe, Sergei Loznitsa şi Kornel Mundroczo.

Din selecţia festivalului de la Bucureşti fac parte filme precum "Enter the Void", de Gaspar Noe, şi "Des hommes et des dieux", de Xavier Beauvois.

Thierry Frémaux este directorul Institutului Lumière de la Lyon şi delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes din 2001. Responsabil de selecţia filmelor din festival, Frémaux a readus reprezentanţii studiourilor americane pe covorul roşu, a inclus filme de animaţie în selecţie, a continuat deschiderea către cinematografiile exotice, şi-a asumat anumite riscuri cu pelicule cu mesaj politic şi a instituit difuzarea unor filme clasice restaurate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici