ANALIZĂ MEDIAFAX. Succesul UiPath a declanşat o avalanşă a start-up-urilor în tehnologie. România are a doua cea mai mare comunitate de IT-şti din Europa, după Irlanda

  • Piaţa naţională este aliniată cu cea europeană, iar la nivel de soluţii digitale se găseşte în România aproape tot ce se găseşte în Europa.
  • Specialiştii IT nu mai întreabă care este salariul sau pachetul de beneficii ci sunt interesaţi de proiectele în care se implică şi potenţialul companiei în care lucrează de a deveni următorul „unicorn”.
  • România are multe avantaje în industria de IT, fiind pe locul doi la nivel European, după Irlanda, în ceea ce priveşte numărul de specialişti din sectorul IT – de peste 200.000.
4648 afişări
Imaginea articolului ANALIZĂ MEDIAFAX. Succesul UiPath a declanşat o avalanşă a start-up-urilor în tehnologie. România are a doua cea mai mare comunitate de IT-şti din Europa, după Irlanda

ANALIZĂ MEDIAFAX. Succesul UiPath a declanşat o avalanşă a start-up-urilor în tehnologie. România are a doua cea mai mare comunitate de IT-şti din Europa, după Irlanda

Autor: Alexandra Cepăreanu

Pandemia şi restricţiile impuse de autorităţi, în urma cărora mediul online a devenit principalul loc de interacţiune între majoritatea persoanelor, au accelerat ritmul de digitalizare al companiilor româneşti şi au crescut „curajul” micilor antreprenori de a-şi pune pe picioare ideile de start-up-uri tech, care să vină cu răspunsuri la noile nevoi identificate pe piaţă.

„Pandemia a împins companiile spre digitalizare şi automatizare, de aceea industria IT a crescut şi va creşte considerabil în următoarea perioadă. Astfel, companiile româneşti sunt din ce în ce mai deschise la automatizare şi digitalizare. În urma succesului pe care l-a avut UiPath – prima companie românească care s-a listat la bursa de la New York, apar din ce în ce mai multe start-up-uri de tehnologie care pornesc din România, iar investiţiile în această direcţie sunt din ce în ce mai mari”, a spus într-un interviu acordat MEDIAFAX Cristian Ignat, CEO al Aggranda, producător de roboţi software care înlocuiesc oamenii în executarea sarcinilor repetitive din birouri.

El a menţionat că piaţa naţională este aliniată cu cea europeană în ceea ce priveşte soluţiile digitale la care au acces companiile, astfel că, competiţia între jucătorii din industria de IT se dă la nivelul specialiştilor, care nu sunt niciodată destui – industria înregistrează un deficit de 15.000 de specialişti anual. 

„La nivel de soluţii, găsim în România aproape tot ce găsim în Europa, nu sunt diferenţe substanţiale. Însă, există competiţie mare în zona de IT din cauza lipsei de specialişti, iar România are multe avantaje, fiind pe locul doi că număr de persoane care lucrează în sectorul IT din Europa, după Irlanda.”

De asemenea, specialiştii IT din România reprezintă şi unul dintre principalele motive pentru care companiile internaţionale îşi extind activitatea pe piaţa naţională, cum este exemplul studioului polonez de jocuri pe mobil Ten Square Games, care în 2021 a deschis primul birou la Bucureşti, pentru care în prezent se află în proces de recrutare. 

„Studioul din Bucureşti a fost dezvoltat pentru că am văzut potenţialul forţei de muncă din România. Deşi biroul a început activitatea la jumătatea anului în curs, aveam deja câţiva colaboratori români care lucrau de la distanţă pentru TSG Polonia”, a spus Janusz Dziemidowicz, chief technology officer în cadrul TSG Polonia şi membru al Consiliului de Administraţie al biroului din Bucureşti.  

Şi Florian Dinu, reprezentant al studioului Ten Square Games (TSG) din Bucureşti, consideră că România deţine un pol important de specialişti în acest sector de activitate. 

„În februarie 2021, când m-am alăturat echipei Ten Square Games, am făcut o mică analiză a pieţei de candidaţi din Polonia versus cea din România, în urma căreia am observat că Polonia este la jumătate ca număr de programatori faţă de România. Deci, în acest moment, există multă experienţă pe piaţă şi cred că asta face România foarte interesantă”, a adăugat Florian Dinu.

Iar pentru a creşte numărul de specialişti din industria IT, care generează aproape 7% din PIB-ul României şi care are potenţial să ajungă la 10% din PIB, este nevoie de parteneriate public – private în zona de educaţie, în urma cărora să se dezvolte programe şi cursuri dedicate.

„Pentru a creşte numărul de specialişti IT din România cred că vor ajuta programele de educaţie dezvoltate de diverse companii active la nivel naţional - multe au început să îşi dezvolte chiar academii. Şi cred că parteneriatele public - privat pe partea de educaţie ar ajuta enorm la creşterea numărului de specialişti”, a mai spus Cristian Ignat.

O provocare rezultată în urma contextului pandemic a fost construirea echipelor care au lucrat şi lucrează în continuare de la distanţă, dar şi punerea la dispoziţia acestora toate instrumentele de care au avut şi au nevoie pentru a-şi desfăşura activitatea, a adăugat CEO-ul Aggranda.

„Construirea unei echipe care lucrează de la distanţă este o primă provocare. Incertitudinea pe care o aduce virusul şi noile tulpini este o altă provocare mare, deoarece astăzi poţi începe o discuţie cu un client care peste o lună este afectat de aceste schimbări. Nu în ultimul rând, lipsa evenimentelor offline - networkingul şi relaţiile se construiesc total diferit în mediul online faţă de cel offline, în cadrul unui eveniment.”

În cadrul Aggranda lucrează în prezent o echipă de 30 de specialişti, iar până la finalul anului 2022, Cristian Ignat estimează că va dubla numărul de angajaţi din cadrul companiei. 

„Am închis birourile fizice din Cluj şi Iaşi, păstrând doar biroul din Bucureşti. Avem colegi în toată ţară şi nu mai ţinem de locaţia fizică. Încercăm să ne concentrăm pe avantajele pe care le aduce munca remote, iar până la finalul anului viitor estimez că vom fi 60 de persoane în cadrul companiei”, a adăugat Cristian Ignat.

De asemenea, pandemia a adus schimbări şi în ceea ce priveşte preferinţele specialiştilor IT care la interviul de angajare nu mai întreabă care este salariul sau pachetul de beneficii pe care îl primesc, ci care sunt proiectele la care vor lucra, care este impactul acestora în societate, dar şi care este echipa din care vor face parte.

„În domeniul IT nu mai contează doar salariul şi beneficiile extra salariale deoarece acestea sunt deja foarte bune dacă ne raportăm la alte industrii. Oamenii se uită foarte mult la proiectele în care vor fi implicaţi, la echipa din care vor face parte şi cum îi va ajuta pe ei să se dezvolte, la viziunea companiei, la potenţialul de creştere al companiei şi de a fi următorul <unicorn>. Mulţi care lucrează în IT îşi doresc să contribuie la ceva care aduce valoare lumii în care trăim, iar acest lucru aduce o greutate mare la angajare.”

În prezent, compania românească Aggranda înregistrează un număr de circa 30 de clienţi – companii din Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Franţa, Portugalia, Austria, Singapore şi România -, din care şapte sunt noi, integraţi în portofoliu pe parcursul anului 2021. 

„Clienţii noştri sunt în general companii foarte mari. Avem un portofoliu de 30 de clienţi, iar cu şapte dintre ei am semnat anul acesta. Avem clienţi din diferite colţuri ale lumii, iar unii dintre ei au venituri de peste un miliard de dolari anual. În business-ul nostru, durează în jur de 6-9 luni să semnăm cu un astfel de client, iar în prezent avem discuţii avansate cu mulţi clienţi de mărimea aceasta”, a mai spus CEO-ul companiei Aggranda.

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici