Airbus Helicopters reia campania de promovare a elicopterului H215M în România, sperând să obțină o comandă de până la 90 de aparate, unele dintre ele urmând să fie asamblate local, la Ghimbav, conform Aviația Magazin.
Este aceeași platformă propusă și în 2016, când compania a lansat o linie de producție în România, care nu a fost niciodată activată din cauza lipsei comenzilor ferme.
Francezii mizează acum pe înlocuirea flotei de IAR-330 Puma, produse în România în urmă cu aproape 50 de ani, și susțin că aceste aparate nu mai pot fi modernizate pentru a integra tehnologii noi.
Declarația a fost făcută de Georges Durdilly, președintele Airbus România, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști selectați.
Totuși, afirmațiile privind imposibilitatea modernizării Pumelor sunt contrazise de fapte: în 2025, IAR Brașov a livrat deja o variantă profund modernizată, IAR-330L, dotată cu echipamente avansate de război electronic, senzori electro-optici și sisteme defensive de ultimă generație dezvoltate cu Elbit Systems.
Modelul H215M propus României este, de fapt, o variantă modernizată a SA-330 Puma, un design vechi din anii ’60.
Deși a fost îmbunătățit cu autopilot pe patru axe și o paletă largă de misiuni (MEDEVAC, transport, CSAR), aparatul nu aduce capabilități semnificativ superioare față de Pumele românești modernizate.
În plus, H215M nu s-a bucurat de succes comercial. În ultimii 15 ani, singura comandă notabilă a venit din Chile.
În această perioadă, Airbus a vândut cu mai mult succes modele mai moderne precum H225M și H160M, achiziționate deja de state precum Ungaria și Franța.