ANAF îşi laudă munca din mandatul lui Blejnar şi se implică cu AEP în controlul finanţării politice

ANAF îşi propune să colaboreze cu Autoritatea Electorală prin schimb de date privind finanţarea partidelor şi a independenţilor şi se bazează în continuare pe lărgirea bazei de impozitare, într-o strategie care începe însă laudativ la adresa activităţii din perioada lui Blejnar, criticat de premier.

214 afișări
Imaginea articolului ANAF îşi laudă munca din mandatul lui Blejnar şi se implică cu AEP în controlul finanţării politice

ANAF îşi laudă munca din mandatul lui Blejnar şi se implică cu AEP în controlul finanţării politice

Obiectivele sunt incluse în strategia pe 2012-2016 elaborată recent de către noua conducere a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Incluzând multe măsuri prezentate la modul general, fără idei şi termene concrete, şi oarecum paradoxal având în vedere criticile formulate de mai multe ori de premierul Victor Ponta la adresa fostei conduceri, documentul începe laudativ faţă de activitatea ANAF în 2011, când instituţia era condusă de Sorin Blejnar, arătându-se că, în acel an, Agenţia "a făcut eforturi pentru creşterea eficacităţii şi eficienţei combaterii evaziunii fiscale", asigurând astfel inclusiv "încasări mai bune".

Actuala conducere ANAF mai susţine că, anul trecut, a crescut semnificativ gradul de informatizare a activităţilor de inspecţie şi control şi a continuat simplificarea şi modernizarea procedurilor fiscale, făcând chiar referire la mai multe ordine semnate de Blejnar pentru supravegherea fiscală a produselor accizabile.

Aprecierile la adresa fostei conduceri ANAF sunt prezentate în condiţiile în care premierul Victor Ponta a criticat de mai multe ori activitatea din mandatul fostului preşedinte care ar fi condus la scăderea veniturilor colectate de instituţie din combaterea evaziunii.

Pentru perioada următoare, ANAF precizează că se sprijină "pe civismul fiscal" al contribuabililor, dar că va încheia şi un protocol cu Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială privind furnizarea de date referitoare la veniturile brute de natură salarială, dar şi din alte surse de venit supuse impozitării, realizate în perioada 2006-2012. Scopul prezentat al unui astfel de protocol este identificarea cazurilor de fraudă în acordarea beneficiilor de asistenţă socială.

Protocoale pentru schimb de informaţii vor mai fi încheiate de ANAF cu Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, referitor la persoanele fizice şi juridice care deschid ori închid conturi la societăţile de investiţii financiare în scopul tranzacţionării pe pieţele reglementate de CNVM, precum şi cu Autoritatea Electorală Permanentă, pentru verificarea modului de respectare a legii în cazul finanţării partidelor politice, a alianţelor politice sau electorale, a candidaţilor independenţi şi a campaniilor electorale.

Va fi încheiat un protocol şi cu Casa Naţională de Pensii Publice privind schimbul de informaţii referitoare la declararea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat.

"Contribuabilii selectaţi conform analizei de risc vor fi introduşi automat în planul lunar şi anual de inspecţie fiscală. Inspecţiile fiscale vor fi orientate spre verificarea riscurilor fiscale identificate şi nu a întregii activităţi a contribuabilului. De asemenea, vor fi efectuate inspecţii fiscale aleatorii la contribuabilii care nu au fost selectaţi în baza analizei de risc fiscal, în vederea testării realităţii riscurilor fiscale, precum şi a completării acestora cu riscuri noi identificate. În cadrul inspecţiilor aleatorii va fi verificată toată activitatea contribuabilului pe o anumită perioadă", se arată în document.

Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) va prelua competenţe de investigaţii pentru infracţiuni în domeniul vamal, iar până la 1 iulie 2013 vor fi create opt direcţii generale regionale, care vor integra structurile ANV şi ale Gărzii Financiare. Reducerea numărului de administraţii financiare, prevăzută şi în scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional, va fi efectuată în 2015, la 47 de unităţi.

Tot abia din 2015 vor fi introduse standarde de calitate pentru serviciile furnizate contribuabililor, acţiune care va fi finalizată în 2017.

"Politica ANAF de sprijinire a mediului de afaceri va continua şi în anii următori prin menţinerea unui sistem stabil de înlesniri la plata obligaţiilor pentru contribuabilii aflaţi în dificultate temporară generată de lipsa temporară a disponibilităţilor băneşti", se mai arată în strategia în care creşterea nivelului veniturilor bugetare se bazează în continuare pe promovarea unor măsuri de lărgire a bazei de impozitare şi îmbunătăţire a colectării.

Pentru eliminarea subiectivismului şi "îmbunătăţirea imaginii publice" a activităţii de inspecţie fiscală, va fi dezvoltată capacitatea de coordonare a inspecţiei fiscale de la nivel central.

În document se mai arată că este deja în derulare o acţiune de verificare a persoanelor fizice care au efectuat tranzacţii imobiliare, vânzând imobile în scop comercial fără a plăti TVA, precum şi o acţiune comună a Gărzii Financiare şi a Autorităţii Naţionale a Vămilor pentru întărirea controlului în trafic.

În consecinţă va creşte numărul de acţiuni ale echipelor mobile ale ANV şi ale echipelor de comisari ai Gărzii Financiare, în vederea limitării situaţiilor frecvente de neînregistrare sau subdeclarare în documentele financiar contabile.

"De asemenea, este în curs de realizare identificarea contribuabililor cu asociaţi/acţionari comuni cu cei ai contribuabililor inactivi, în vederea verificării condiţiilor de inactivare şi atragere a răspunderii solidare", se mai arată în document.

Prin astfel de măsuri, ANAF îşi propune creşterea nivelului conformării voluntare la declarare, de la 87,27% în 2011 la 92% în 2016, şi a nivelului conformării voluntare la plată, de la 77,9% în 2011 la 85% în 2016, şi scăderea costului colectării, de la 1,11% în 2011 la 1,05% în 2014.

Pentru creşterea veniturilor bugetare colectate de ANAF, cifrate în 2011 la 27,22% din PIB, sunt indicate două termene în acelaşi document, respectiv în urcare la 30,5% din PIB în 2014 sau, la o altă pagină, în 2016.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici