Analiză: Maşinile devin tot mai computerizate, dar piaţa auto are un început de an dificil

Ritmul schimbărilor înregistrate de sectorul auto este fără precedent, vehiculele moderne devenind tot mai computerizate, ceea ce transformă componentele software în elemente esenţiale pentru automobile, însă piaţa auto a avut de-a face cu un început de an dificil, arată o analiză XTB România.

212 afișări
Imaginea articolului Analiză: Maşinile devin tot mai computerizate, dar piaţa auto are un început de an dificil

Analiză: Maşinile devin tot mai computerizate, dar piaţa auto are un început de an dificil

Inovaţia în domeniul aplicaţiilor software şi electronice permite vehiculelor să prevadă, să identifice şi să evite eventualele coliziuni. Pe lângă gestionarea evoluţiei rapide a electrificării, automatizării şi conectivităţii, producătorii trebuie să abordeze noi roluri şi responsabilităţi contractuale. Întreprinderile sunt, în general, optimiste în ceea ce priveşte viitorul, în ciuda diferiţilor factori de risc.

În contextul în care conflictele globale şi tensiunile comerciale sunt în creştere, cerinţele şi reglementările ESG devin tot mai riguroase. În egală măsură, riscurile asociate software-ului şi autonomiei nu au fost încă pe deplin înţelese, drept urmare sectorul se confruntă cu o serie de noi provocări.

Conform unei analize realizate de compania de servicii financiare Allianz, producătorii europeni de automobile se confruntă cu un mediu dificil, în frunte cu Germania, chiar dacă Industria automobilelor este de o importanţă vitală pentru economia europeană (reprezintă 6% din producţia totală a UE).

China, motiv de îngrijorare pentru pieţele din Europa şi SUA

Tranziţia către vehiculele electrice se desfăşoară într-un ritm tumultuos din cauza tensiunilor geopolitice, a scăderii cererii şi a incertitudinilor legate de reglementare. În aceste condiţii, pot fi observate disparităţi regionale majore.

China se „confruntă” cu liderii tradiţionali din sectorul auto. În acest context, Europa şi Statele Unite, îngrijorate de dependenţa de China şi de impactul asupra propriilor industrii auto, reacţionează prin ridicarea barierelor comerciale şi a supravegherii, explică Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de tranzacţionare şi investiţii pe bursele internaţionale.

China joacă un rol disruptiv crucial, în special în domeniul vehiculelor electrice. A doua cea mai mare economie are un avans important pentru producătorii europeni de automobile, care au reacţionat lent. Constructorii europeni se confruntă cu o concurenţă acerbă, mai ales atunci când vine vorba de piaţa de maşini accesibile pentru clasa de mijloc.

Acest lucru presupune preţuri mai mici şi marje mai strânse. Cei care nu reuşesc să ţină pasul cu modificările din sector vor întâmpina dificultăţi. Nu numai că marjele constructorilor chinezi de automobile sunt mai mari, dar aceştia au şi mult mai multe resurse deoarece sunt întreprinderi de stat. Această situaţie obligă companiile europene să producă în pierdere, scenariu deloc sustenabil, subliniază Radu Puiu.

Vânzările de vehicule uşoare din SUA s-au ridicat la 15,4 milioane de unităţi în primul trimestru din 2024, cu 2,7% peste nivelul din anul precedent. Producţia de automobile din America de Nord a crescut cu 9,6% în ritm anual în 2023. Se preconizează că vânzările vor continua să crească, dar vor rămâne sub ritmul pre-pandemic, deoarece costurile de finanţare ridicate continuă să limiteze vânzarea.

Cu toate acestea, piaţa auto a pierdut din avânt la începutul anului 2024, deoarece costurile ridicate de finanţare continuă să marginalizeze potenţialii cumpărători şi să accentueze întârzierile la plata creditelor auto. Provocările legate de accesibilitate s-au atenuat datorită combinaţiei dintre forţa pieţei muncii şi scăderea preţurilor vehiculelor, dar decalajul creat de ratele ridicate ale dobânzilor rămâne considerabil.

Rezerva Federală nu a mai crescut ratele dobânzilor din iulie anul trecut, dar ratele ridicate de finanţare continuă să afecteze sectorul auto. Cu toate acestea, scăderea preţurilor vehiculelor şi stimulentele mai mari au contribuit la scăderea ratei medii lunare de plată pentru vehiculele noi.

Cum şi-a revenit industria auto din SUA

Industria auto din SUA a revenit la o stare de relativă normalitate după mai mulţi ani de perturbări legate de pandemie. Cu o tendinţă de creştere a producţiei, nivelurile de aprovizionare au revenit la niveluri „mai sănătoase”, permiţând vânzărilor să crească până la sfârşitul anului trecut, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.

Volumele de vânzări au pierdut din tracţiune în 2024, deoarece provocările privind accesibilitatea persistă, în condiţiile costurilor ridicate de finanţare. Pe de altă parte, am putea asista la o menţinere a tendinţei de creştere a vânzărilor în acest an, pe măsură ce preţurile scad la niveluri mai sustenabile. La rândul lor, băncile centrale ar putea anunţa reduceri ale dobânzilor, fapt ce ar ajusta din presiunea resimţită de bugetele consumatorilor.

Producătorii europeni încearcă să se adapteze, în ciuda dificultăţilor

În acelaşi timp, producătorii auto din Europa şi Asia avertizează că vor avea un an dificil, deoarece creşterea costurilor şi scăderea cererii pentru vehiculele electrice pun presiune asupra profiturilor.

Mercedes-Benz Group AG a declarat că intenţionează să vândă mai multe maşini cu motoare cu combustie decât se aştepta, pe fondul vânzărilor dezamăgitoare de vehicule electrice. Toyota Motor Corp., care vede că veniturile operaţionale vor scădea cu 20% în acest an fiscal, se bazează pe hibrizi pentru a contracara scăderea producţiei. BMW AG, chiar dacă performează mai bine în sectorul EV, a semnalat probleme, inclusiv cheltuieli de producţie mai mari.

Inflaţia persistentă, creşterea economică atenuată în mare parte din Europa şi o redresare prelungită în China - unde reducerile excesive de preţ la vehiculele electrice afectează producătorii, se adaugă factorilor de risc cu care se confruntă industria.

Dar mulţi producători auto resimt încetinirea din sectorul de EV după ce guvernele au pus capăt subvenţiilor pentru această tehnologie, ceea ce face ca vehiculele electrice, deja mai scumpe, să fie şi mai puţin atractive. De asemenea, infrastructura de încărcare subdezvoltată continuă să descurajeze potenţialii cumpărători. Într-un astfel de context agitat, este importantă capacitatea de adaptare şi viteza cu care o companie îşi ajustează activitatea pentru a face faţă noilor provocări, punctează Radu Puiu.

Economia României, influenţată de evoluţia companiilor auto

Anul 2024 este prognozat să fie unul dificil, majoritatea companiilor - nu doar cele din sectorul auto - fiind preocupate să identifice modalităţi de a livra valoare către investitori.

Având în vedere că impulsionarea consumului pare foarte dificilă, într-un mediu cu dobânzi ridicate care restrâng tot mai mult puterea de cumpărare a populaţiei, companiile se orientează către optimizarea costurilor. Astfel, au fost anunţate disponibilizări la scară largă pentru multe firme precum Ford, Tesla sau General Motors.

Trebuie evidenţiat că România depinde foarte mult de evoluţia economică externă, fiind strâns corelată cu economiile europene, în special cu cea germană, dar şi cu cea a Chinei. Germania continuă să traverseze o perioadă mai dificilă, mai subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.

Potrivit datelor furnizate de Eurostat, România ocupă locul 3 între statele membre ale blocului comunitar cu cele mai semnificative creşteri ale producţiei industriale în luna martie, cu un nivel de 3,5%.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici