Analiză XTB: Ce efecte are şi cât va mai dura criza semiconductorilor

Criza semiconductorilor are şanse de a se calma în circa 2-3 ani, scrie, într-o analiză, Claudiu Cazacu, Consulting Strategist la casa de brokeraj XTB. Piaţa de calculatoare resimte nevoia de a reduce capacitatea de producţie din cauza lipsei cipurilor, ceea ce va antrena o creştere a preţurilor.

1516 afișări
Imaginea articolului Analiză XTB: Ce efecte are şi cât va mai dura criza semiconductorilor

Analiză XTB: Ce efecte are şi cât va mai dura criza semiconductorilor

Domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum, aşa că în Germania pentru anumite modele timpii de aşteptare sunt de un an sau mai mult. BMW şi Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reuşit o marjă de profit de peste 10,7%, peste cea din 2019.

GM a spus vineri că producţia a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 faţă de acum un an. Elon Musk e optimist în privinţa construirii rapide de noi fabrici, care să uşureze problemele de producţie până anul viitor.

În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacţii de maşini second-hand a fost cu 21% mai ridicată faţă de anul anterior, un nivel record.

Preţul mediu de vânzare a maşinilor a crescut faţă de anii trecuţi, totuşi s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins, se arată în analiza elaborată de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varşovia.

Drumul spre normalitate în economia globală nu este unul lin, după bulversările anului trecut, şi viitorul apropiat este întrepătruns de provocări numeroase, cu interacţiuni diverse. Avem, între şefi de companii şi observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul şi mai ales durata crizei semiconductorilor, şi a lanţurilor logistice în sens larg. În astfel de perioade neobişnuite, cu nesiguranţă la cote înalte, pare totuşi firesc să se întâmple astfel, scrie analistul.

Directorul general al Marvell este de părere că vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv în 2022, în timp ce şefa AMD, Lisa Su e de părere că producţia va fi reglată prin operarea unor noi fabrici. Intel plănuieşte noi facilităţi de producţie, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 mld. dolari în trei ani, deci lucrurile par a se calma într-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte.

Cu toate acestea, situaţia din prezent nu seamănă cu nicio altă perioadă, şi de aceeaşi opinie sunt specialişti cu decenii de experienţă în domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal în toate segmentele, situaţie diferită de ciclurile anterioare de vârf de cerere localizată pe anumite domenii.

Piaţa de calculatoare personale resimte deja limitările de capacitate, şi situaţia ar putea deveni tensionată pentru o serie mai largă de produse electronice, mai ales în apropierea sărbătorilor. De altfel, disponibilitatea mai mică ar putea veni la pachet cu o presiune ascendentă pe preţuri. Într-o perioadă cu atenţie înaltă la inflaţie, veştile restrângerii ofertei sunt departe de a fi binevenite. Cu toate acestea, în prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decât cel al echipamentelor electronice de larg consum.

Daimler Trucks, care urmează să devină de sine-stătătoare prin divizarea Daimler în decembrie, a informat investitorii în privinţa unei producţii de camioane sub potenţial, chiar şi anul viitor. Preţurile, însă, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeaşi uşurinţă pe care o au producătorii de autoturisme personale. În trimestrul al doilea, în SUA, valoarea medie a unei tranzacţii de maşini second-hand a fost cu 21% mai ridicată faţă de anul anterior, un nivel record.

În Europa, dealerii pot livra din stoc în termen rezonabil un număr limitat de autovehicule. În Germania pentru anumite modele timpii de aşteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW şi Daimler au ales să livreze către dealeri modele incomplete, urmând să le echipeze de îndată ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu înseamnă neapărat profituri mici: Audi a reuşit o marjă de profit de peste 10.7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales să prioritizeze auto electrice. GM a spus vineri că producţia a fost cu mai mult de 30% mai redusă în T3 faţă de acum un an, dar că speră un mediu stabil în toamnă.

În estimarea sa recentă, IHS Markit avertiza că producţia globală ar putea fi cu 9.5 - 11 milioane de unităţi mai mică anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia în a doua jumătate din 2022. Cu investiţii mari în segmentul EV (auto electrice) şi diminuarea producţiei unor automobile mai ieftine în favoarea altora cu marje mai mari dar şi mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuată.

Tesla a reuşit să se descurce mult mai bine decât competitorii, obţinând cip-urile necesare producţiei a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unităţi între iulie şi septembrie. Volumul peste aşteptări şi aproape dublu faţă trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere în creştere şi depăşirea nivelului de 800 de dolari pe acţiune luni, după raportări. Deşi au urmat scăderi uşoare ale cotaţiei, vestea este cu atât mai interesantă cu cât numărul de dispozitive integrate într-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori. Elon Musk e optimist în privinţa construirii rapide de noi fabrici, care să uşureze problemele de producţie până anul viitor.

Preţul mediu de vânzare a crescut faţă de anii trecuţi, totuşi s-ar putea ca vârful în segmentul auto să nu fi fost atins. Deşi o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generată de timpi de aşteptare, resetare de priorităţi sau aşteptarea unui preţ mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este încă prezent. În lunile următoare, adăugat trendului general al mărfurilor, ne-am putea aştepta, observând creşteri de preţ masive la nivelul oţelului şi al altor materii prime, ca tendinţa de preţ pentru automobile să fie una uşor ascendentă. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna o nouă sursă de risc de inflaţie, încheie Cazacu.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici