Ernst & Young: Deficitul generat de măsurile fiscale propuse de guvern poate fi acoperit din economia subterană

Guvernul poate acoperi deficitul generat de măsurile fiscale propuse din economia subterană, unde sunt suficiente resurse, însă rămâne de văzut în ce măsură autorităţile vor reuşi să colecteze aceste fonduri, întrucât evaziunea fiscală a fost "o nucă" imposibil de spart în 25 de ani, potrivit EY.

425 afișări
Imaginea articolului Ernst & Young: Deficitul generat de măsurile fiscale propuse de guvern poate fi acoperit din economia subterană

Ernst & Young: Deficitul generat de măsurile fiscale propuse de guvern poate fi acoperit din economia subterană (Imagine: Gabriel Fluerariu/Mediafax Foto)

"Este cel mai îndrăzneţ set de măsuri fiscale de care am avut parte în ultimii 25 de ani, depăşind ca impact şi anvergură introducerea cotei unice din anul 2005. Sperăm ca acesta să se materializeze şi să nu reprezinte doar un subiect de discuţie pentru consultanţi şi presă pentru câteva săptămâni", a declarat, într-un comunicat, Gabriel Sincu, director executiv, asistenţă fiscală şi juridică, EY România

În opinia sa însă, cea mai dificilă întrebare la care trebuie să răspundă Guvernul este cu privire la sursele de acoperire a deficitului generat de aceste noi reguli.

"Există acum suficiente resurse în zona de economie subterană, care ar putea acoperi cu succes gaura din bugetul de stat. Rămâne de văzut în ce măsură autorităţile vor reuşi să colecteze aceste resurse, având în vedere faptul că vorbim despre evaziunea fiscală, o nucă ce s-a dovedit aproape imposibil de spart în ultimii 25 de ani", explică Sincu.

Consultantul fiscal consideră că cea mai interesantă măsură pare să fie cea referitoare la eliminarea impozitului pe dividende, pe care o apreciază o adevărată surpriză pentru toată lumea.

"La prima vedere, ideea este de salutat, dar întrebarea care se pune este în ce măsură aceasta va descuraja investiţiile în favoarea decapitalizării întreprinderilor. Totodată, având în vedere că noile reguli vor face total neatractive sistemele de PFA, se pune întrebarea dacă nu vor încuraja o nouă tendinţă în ceea ce priveşte evitarea taxelor salariale, revenindu-se la moda microîntreprinderilor de la începutul anilor 2000", a adăugat Sincu.

În altă ordine de idei, el crede că eliminarea impozitului pe dividende poate reprezenta o gură de oxigen pentru piaţa de capital, funcţionând ca un magnet pentru investitorii persoane fizice care vor cumpăra acţiuni în speranţa obţinerii de câştiguri din dividende ce vor fi neimpozabile.

Guvernul intenţionează să elimine impozitul de 16% pe veniturile din dividende de la 1 ianuarie cu 2016, invocând evitarea dublei impuneri, ceea ce va duce la diminuarea comportamentului evazionist şi limitarea externalizării profitului, măsura fiind inclusă în proiectul noului Cod Fiscal.

Finanţele estimează o scădere a încasărilor bugetare prin eliminarea impozitului de veniturile din dividende de 1,86 miliarde lei în 2016, concomitent cu o creştere încasărilor din TVA, contribuţii sociale şi venituri din salarii de 1 miliard de lei, ceea ce înseamnă o pierdere netă de 860 milioane lei în primul an de aplicare.

"Urmează un proces de analiză şi dezbatere publică pe tema noilor acte normative. Sperăm ca în urma acestuia să reuşim să găsim un consens la nivelul tuturor jucătorilor din economie şi să putem avea începând de anul viitor un cod fiscal adaptat timpurilor pe care le trăim", a concluzionat reprezentantul firmei de consultanţă şi audit.

Măsurile de relaxare fiscală propuse prin noul proiect de Cod Fiscal vor duce la neîncasarea unor venituri bugetare de peste 37 miliarde lei în patru ani, jumătate din sumă fiind însă recuperată pe baza efectului pozitiv care va fi înregistrat în economie, potrivit estimărilor Guvernului.

Scenariul publicat în nota de fundamentare a proiectul de Cod Fiscal arată un impact negativ brut de 16,4 milliarde lei în 2016, din care cea mai mare parte, respectiv 11,5 miliarde lei, va proveni din scăderea TVA cu patru puncte procentuale, de la 24% la 20%.

Alte măsuri fiscale cu impact semnificativ propuse de Guvern sunt reducerea cotei unice de impozitare de la 16% la 14% din ianuarie 2019 şi a cotei standard a taxei pe valoarea adăugată, de anul viitor, de la 24% la 20%, iar pentru carne, peşte, legume şi fructe produse alimentare de bază la 9%.

Cota standard de TVA ar urma să fie redusă în continuare, la 18%, din ianuarie 2018, conform calendarului redactat de Guvern.

Documentul prevede reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, reducerea cotei de TVA pentru carne, peşte, legume şi fructe de la 24% la 9% începând cu 1 ianuarie 2016 şi introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016.

Ulterior, cota standard de TVA ar urma să fie diminuată de la 20% la 18%, începând cu 1 ianuarie 2018.

De asemenea, accizele la carburanţi şi alcool vor fi reduse începând cu anul viitor, iar ţiţeiul din producţia internă şi cafeaua, bijuteriile, confecţiile din blănuri şi autoturismele vor fi scoase din categoria produselor astfel taxate, prevede proiectul noului Cod Fiscal.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici