Firmele private vor reduce bugetele pentru training

Firmele private vor reduce în acest an, din cauza recesiunii, bugetele pentru perfecţionarea angajaţilor, astfel că furnizorii de programe de pregătire se vor reorienta către cursuri de training pentru gestionarea situaţiilor de criză, potrivit specialiştilor în recrutare.

40 afișări
Imaginea articolului Firmele private vor reduce bugetele pentru training

Firmele private vor reduce bugetele pentru training (Imagine: Mediafax Foto)

"În această perioadă bugetele de trainning sunt primele afectate, primele tăiate. Vor creşte solicitările pentru trainning-ul online care nu va presupune deplasarea angajatorului şi reducerea randamentului", a declarat pentru MEDIAFAX Oana Bolotan Datki, country manager al firmei de consultanţă Consulteam.

Ea precizat că bugetele de trainning reprezintă aproximativ 3% din bugetul de resurse umane, iar în condiţiile economice actuale, fondurile destinate cursurilor de pregătire pentru angajaţi vor ajunge la 2%.

"Există şi o parte pozitivă, mai exact această perioadă economică dificilă va oferi o oportunitate pentru performanţă în ceea ce priveşte angajaţii, trainning-ul şi servicii similare. Angajatorii vor fi mult atenţi atunci când îşi aleg firma care să ofere instruire salariaţilor şi vor merge mai ales pe servicii concrete, şi mai puţin pe training-uri pentru dezvoltarea personală a angajatului", a continuat Bolotan.

Reprezentantul Consulteam este de părere că vor dispărea firmele mici sau mai puţin performante, care nu furnizează servicii de calitate şi nu asigură performanţă participanţiilor la programe.

Potrivit unui studiu Mercer realizat în România de Consulteam, 89% dintre companiile multinaţionale au oferit angajaţilor, în 2008, cursuri de instruire.

Adrian Florea, managing partener al firmei de resurse umane Trend Consult, a precizat că 30% dintre companiile din portofoliul companiei şi-au pus problema micşorării bugetelor pentru training.

"În acest moment, în România, companiile se văd nevoite să îşi ajusteze volumul producţiei şi al serviciilor oferite şi, implicit, să îşi revizuiască organigramele. (...) Majoritatea companiilor nu se mai extind şi nu mai fac angajări, iar oferta de joburi s-a redus la jumătate", a explicat Florea.

Specialiştii în recrutare cred că această situaţie va afecta mai ales companiile care oferă programe de pregătire pentru angajaţi, în prezent multe dintre acestea reorientându-şi oferta către programele pentru gestionarea crizei.

"Multe companii şi-au revizuit bugetele, fapt ce a avut impact atât asupra procesului de recrutare, cât şi asupra celorlalte aspecte legate de politica de personal, precum traininguri. Unele organizaţii au contracte de training pe termen lung, însă altele au redus bugetul de training pe 2009 sau au amânat astfel de acţiuni pentru cel de-al doilea semestru al anului viitor. În acest moment nu este foarte clar care este bugetul pentru pregătirea personalului alocat pentru anul viitor", consideră Petra Votisky, country manager al companiei de recrutare Human Value International.

Ea a adăugat că firmele care furnizează servicii de training vor trebui să fie mai flexibile şi să se adapteze rapid schimbarilor din mediul de afaceri.

"Doar acele companii care furnizează servicii de training performante îşi vor păstra poziţia pe piaţă", a completat Votisky.

Directorul general al firmei de training şi consultanţă Ascendis Consulting, Andrei Gosu, a precizat că există o presiune foarte mare din partea companiilor asupra disponibilităţii angajaţilor pentru business, mai ales în situaţiile de criză, astfel că în piaţa de training vor rezista doar programele adaptate.

"Companiile vor fi din ce în ce mai exigente în alegerea programelor de training, îndreptându-se, cu precădere către programele despre care este cunoscut că determină învaţare accelerată şi schimbare de abilităţi", a spus directorul general Ascendis.

El apreciază că în acest an cele mai căutate cursuri pentru angajaţi vor fi cele de finanţe pentru nonfinantişti, de management al riscului, al schimbării şi al proceselor, precum şi e-learningul.

"Dacă în 2008 a fost din ce în ce mai greu să vinzi programe standard, care presupun soluţii pentru situaţii cu o predictibilitate mare, iar efectele crizei nu intră în această categorie, în 2009 va fi aproape imposibil. Companiile vor cumpăra numai programe care sunt special croite pe nevoile lor. Pe de altă parte, în 2009 ponderea programelor de vânzări din total zilelor de training va creşte substanţial. Echipele de vânzări trebuie să facă minuni pentru a livra aceleaşi rezultate", a explicat Gosu.

Cu toate acestea, o analiză realizată de compania de audit KPMG arată însă că firmele private trebuie să acorde mai multă importanţă, în contextul crizei actuale, pregătirii specialiştilor, în special a celor din domeniul financiar, reducerea bugetelor pentru training fiind considerată o falsă economie, iar soluţia potrivită este adaptarea pogramelor de formare.

"Societăţile trebuie să se gândească ce programe de formare profesională vor fi mai utile pentru a servi la implementarea strategiei pe termen lung (...). Pregătirea profesională va deveni cu atât mai importantă în astfel de vremuri şi este o falsă economie să tăiem bugetele de training, mai ales în domeniul financiar pe timp de recesiune", consideră directorul de dezvoltare profesională KPMG, Laura Perrin.

Piaţa de training din România s-a ridicat în 2008 la aproximativ 40 milioane euro şi ar putea creşte cu circa 10% în acest an, evoluţie susţinută de accesarea fondurilor europene pentru sectorul de resurse umane, potrivit firmei de training Ascendis.

Anul trecut, 10% din cifra de afaceri a companiilor de training a fost generată de fonduri europene, pondere ce ar putea urca la 25-30% în 2009. Cele mai solicitate servicii au fost pentru sectoarele financiar-bancar şi IT&C.

(Material realizat de Gabriela Niculescu, gabriela.niculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici