Senatul Franței a adoptat marți o lege care și-a propus să combată efectele devastatoare ale modei ultra-rapide asupra mediului. Inițiativa legislativă vizează în special platformele chineze de comerț online cu expansiune rapidă, precum Shein și Temu, cărora le va fi interzisă promovarea prin publicitate în Franța, dacă legea va fi implementată, potrivit informațiilor furnizate de Reuters.
Proiectul legislativ este o continuare a unei inițiative adoptate anterior de camera inferioară a Parlamentului francez și a fost votat de Senat aproape în unanimitate. Textul face distincție între moda rapidă, practicată de branduri europene ca Zara și Kiabi, și moda ultra-rapidă, considerată mult mai dăunătoare din cauza volumului imens de produse ieftine lansate zilnic și a producției accelerate, bazate pe tendințele din rețelele sociale.
Moda ultra-rapidă reprezintă o evoluție extremă a modei rapide. Companiile din acest sector, precum Shein și Temu, produc în loturi mici, dar cu o frecvență extrem de ridicată, având cicluri de producție de doar 3-7 zile, iar brandurile operează aproape exclusiv online, bazându-se pe marketingul digital.
Modelul lor, axat pe consum rapid și masiv, este intens criticat pentru impactul negativ asupra mediului, prin generarea unui volum imens de haine ieftine și de unică folosință, dar și pentru exploatarea intensă a resurselor și a forței de muncă. În plus, ele pun o presiune enormă pe brandurile locale, care nu pot concura cu prețurile foarte mici. Dovadă stau cazurile recente ale companiilor franceze Jennyfer, intrată în lichidare, și NafNaf, aflată și ea în insolvență.
Noua lege prevede penalități financiare pentru companiile care nu respectă criterii ecologice: până în 2030, se va putea aplica o taxă de minimum 10 euro pentru fiecare articol de îmbrăcăminte, sau chiar până la 50% din prețul fără TVA.
Potrivit senatorului Jean-François Longeot, modificările aduse proiectului de lege de către Senat permit vizarea directă a companiilor care ignoră responsabilitățile sociale și de mediu, fără să afecteze în mod nedrept industria europeană de prêt-à-porter. „Precizările aduse de Senat permit vizarea actorilor care ignoră realitățile de mediu, sociale și economice, în special Shein și Temu, fără a penaliza sectorul european care produce îmbrăcăminte gata de purtat”, a declarat președintele Comisiei pentru Amenajarea Teritoriului și Dezvoltare Durabilă din Senat.
Shein a reacționat rapid, respingând toate acuzațiile: „Shein nu este o companie de modă rapidă”, au comunicat reprezentanții firmei chineze, susținând că modelul lor de business este „parte din soluție, nu din problemă”.
Pentru ca legea să intre în vigoare, guvernul francez trebuie să o notifice oficial Comisiei Europene. Ulterior, va fi creat un comitet mixt care va armoniza diferențele dintre varianta Senatului și cea adoptată de Adunarea Națională.