Gabriel Biriş, protagonistul modificărilor la Codul Fiscal: Impozitarea averilor nejustificate cu 16% are multe nereguli/ Românii vor deveni mai exigenţi cu guvernanţii, când vor vedea că jumătate din ce câştigăm trebuie să dăm

Unul dintre motivele pentru care proiectul de modificare Codului Fiscal nu a fost susţinut de către Ministerul Finanţelor este legat de prevederea care vizează persoanele cu averi mai mari de 1 milion de euro, a declarat pentru ZF Gabriel Biriş, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor.

1444 afișări
Imaginea articolului Gabriel Biriş, protagonistul modificărilor la Codul Fiscal: Impozitarea averilor nejustificate cu 16% are multe nereguli/ Românii vor deveni mai exigenţi cu guvernanţii, când vor vedea că jumătate din ce câştigăm trebuie să dăm

Gabriel Biriş: Forma actuală a impozitării averilor nejustificate cu 16% are mai multe nereguli

Biriş, autorul proiectului de modificare a Codului Fiscal, spune că proiectul propunea ca toţi cei a căror avere depăşeşte un milion de euro şi care deţin active pentru care nu au plătit până în prezent impozitul de 16% să aibă posibilitatea să recunoască aceste sume şi să plătească impozit de 16% pe ele, fără ca Fiscul să fie interest de provenienţa sumelor nedeclarate la acel moment, considerat T0.

Dacă însă persoanele respective nu declară nici la momentul T0 sumele „ascunse“ până atunci de Fisc, ele ar putea fi sancţionate ulterior cu confiscarea a 75% din active de către ANAF. În opinia lui Biriş, forma actuală a impozitării averilor nejustificate cu 16%, adoptată din 2011, are mai multe nereguli.

„Când au fost introduse măsurile acestea, am atras atenţia asupra a două probleme: prima, că legea este complet imorală. Nu poţi spune că hoţul neprins este negustor cinstit dacă a ieşit din perioada de prescripţie, iar pe hoţul prins să-l pui să plătească ca pe cel cinstit. Cota de impunere pentru sumele stabilite prin aceste metode de control indirect ar fi trebuit să fie semnificativ mai mare de 16%“, a spus Biriş.

În plus, cea de-a doua critică adusă de Biriş formei actuale de legislaţie este faptul că nu s-a creat o referinţă. „Comparăm cheltuielile cu ce am declarat faţă de ce anume, dacă nu ştim cât am avut la începutul perioadei de control.Astfel, lipsa unei declaraţii de patrimoniu, a momentului T0 şi aplicarea acestor metode de control vor fi ineficiente”, a mai spus Gabriel Biriş.

El a adăugat că după cinci ani de zile ANAF a numit cinci decizii de impunere pentru o sumă totală de 6 mil. lei, dintre care patru au fost contestate, rămânând doar una, încasându-se 2 mil. şi jumătate de lei.

Gabriel Biriş: Dacă îşi plăteau singuri dările, românii ar fi devenit mai exigenţi cu guvernanţii

Retragerea susţinerii proiectului de modificare a Codului Fiscal de către Ministerul de Finanţe s-a produs pe fondul isteriei provocate de informaţiile potrivit cărora ar fi fost majorate taxele şi impozitele pentru angajaţi, a declarat pentru ZF Gabriel Biriş.

„Nu este normal ca o categorie de oameni să plătească mai mult, iar alta mai puţin. Este o chestiune de moralitate a sarcinii fiscale”, a spus Biriş, autorul proiectului de modificare a Codului fiscal şi fost secretar de stat în Ministerul de Finanţe.

Proiectul propunea mutarea cotei de contribuţii de asigurări sociale şi de sănătate, CAS şi CASS la angajat, prin ajustarea salariului brut al acestuia, dar şi plafonarea bazei de calcul a CAS şi CASS la cinci salarii medii pe economie. În acest fel, toată lumea ar fi plătit aceleaşi taxe, inclusiv şi persoanele fizice autorizate, PFA-urile.

„În momentul în care s-a generat isteria cu majorări de taxe şi cu dublarea contribuţiilor, este normal că oamenii s-au gândit că proiectul este despre altceva, pentru că noi nu vorbiserăm niciodată despre majorări. Atunci cei din minister au ieşit şi au zis că nu susţin proiectul”, a adăugat Biriş.

El a spus că odată ce proiectul pentru care a acceptat să vină în Ministerul Finanţelor nu a mai fost susţinut, singura soluţie era demisia, care a fost acceptată. Biriş a mai spus că ar trebui ca oamenii să înţeleagă faptul că trebuie să contribuie în funcţie de cât câştigă.

„Ar fi bine să începem să nu mai vorbim de fonduri de salarii, de venituri din activităţi independente, trebuie să înţelegem că trăim împreună şi trebuie să contribuim în funcţie de cât câştigăm. Când separăm modul de impozitare creem două categorii diferite de români: privilegiaţi şi oropsiţi”.

De asemenea, în ce priveşte mutarea CAS şi a CASS în sarcina fiscală a angajatului, autorul proiectului de modificare a Codului Fiscal a mai spus că se va menţine stopajul şi reţinerea la sursă - tot angajatorii vor fi cei care vor plăti statului, dar va fi majorat salariul brut al angajatului.

„Cred că ar fi fost foarte interesant pentru români să-şi plătească singuri dările. Atunci poate devenim mai exigenţi cu guvernanţii, când vom vedea că jumătate din ce câştigăm trebuie să dăm”.

Biriş a mai spus că proiectul de modificare a legislaţiei fiscale a fost conceput integral de el, fiind supus apoi unor consultări cu ministerul de Finanţe şi cu ANAF. ”Rezultatul final este munca mea şi a colegilor din minister”.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici