Inovaţia în întreprinderile româneşti, în declin

Inovaţia în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2010-2012, comparativ cu 2008-2010, astfel că doar 4 din 10 firme mari şi 2 din 10 firme mici şi mijlocii au implementat un produs, un proces, o metodă de organizare sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ.

121 afişări
Imaginea articolului Inovaţia în întreprinderile româneşti, în declin

Inovaţia în întreprinderile româneşti, în declin (Imagine: Silviu Matei/Mediafax Foto)

Totodată, ponderea întreprinderilor fără nicio inovaţie a crescut cu 10,1 puncte procentuale, conform rezultatelor provizorii ale cercetării statistice privind inovaţia în industrie şi servicii.

"Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovaţia arată că, în perioada 2010-2012, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri ponderea întreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătăţite semnificativ a fost de 20,7%, în scădere cu 10,1 puncte procentuale faţă de perioada 2008-2010. Din rândul acestora, 14,4% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing în timp ce, 1,9% au fost întreprinderi care au introdus sau implementat numai produse şi/sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ. O pondere de 4,4% din întreprinderi au introdus atât produse şi/sau procese noi cât şi metode de organizare şi/sau de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ", arată Institutul Naţional de Statistică (INS), într-un comunicat.

În perioada 2010-2012, faţă de perioada anterioară analizată, 2008-2010, ponderea inovatorilor a scăzut la toate cele trei categorii de inovatori. Astfel, dacă în perioada 2008-2010 ponderea întreprinderilor cu produse şi/sau procese inovatoare a fost de 4,3%, în perioada 2010-2012 s-a înregistrat o scădere cu 2,4 puncte procentuale. De asemenea, ponderea întreprinderilor care au implementat metode de organizare şi/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătăţite a scăzut cu 2,1% puncte procentuale. Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse şi/sau procese cât şi metode de organizare şi/sau de marketing a înregistrat o scădere cu 5,6 puncte procentuale.

Întreprinderile mari, cu peste 250 salariaţi şi peste, au fost în intervalul analizat mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii, cu 10-249 salariaţi. Din numărul întreprinderilor mari, 40,1% au fost inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici şi mijlocii numai 19,8% au fost inovatoare. Faţă de perioada anterioară 2008-2010, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 16,3 puncte procentuale, de la 56,4% în 2008-2010 la 40,1% în 2010-2012. Aceeaşi tendinţă de scădere s-a manifestat şi în rândul întreprinderilor mici şi mijlocii, când în perioada 2008-2010 de la o pondere de 29,7% IMM-uri inovatoare s-a ajuns la o pondere de numai 19,8%, înregistrându-se o scădere cu 9,9 puncte procentuale.

Ambele sectoare economice (industrie şi servicii) au înregistrat o scădere a potenţialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei s-a înregistrat o scădere cu 7,7 puncte procentuale, de la 30,1% în perioada 2008-2010 la 22,4% în perioada 2010-2012. În sectorul serviciilor, scăderea este aproape dublă, cu 12,9 puncte procentuale, de la 31,7% în perioada 2008-2010 la 18,8% în perioada 2010-2012.

Întreprinderile româneşti nu cooperează îndeajuns, notează Statistica. Astfel, numai 7,4% din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ. Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 9,1%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada 2010-2012 a fost de numai 5,1%.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici