INTERVIU | Serge Durand, Airbus: România nu-şi poate permite achiziţii militare fără cooperare industrială - Mediafax

INTERVIU | Serge Durand, Airbus: România nu-şi poate permite achiziţii militare fără cooperare industrială

România nu-şi mai poate permite să cheltuiască miliarde de euro pe achiziţii în domeniul apărării fără a beneficia de cooperare industrială, a declarat Serge Durand, şeful operaţiunilor Airbus in România, într-un interviu pentru MEDIAFAX şi Monitorul Apărării şi Securităţii.

974 afişări

Imaginea articolului INTERVIU | Serge Durand, Airbus: România nu-şi poate permite achiziţii militare fără cooperare industrială

INTERVIU | Serge Durand, Airbus: România nu-şi poate permite achiziţii militare fără cooperare industrială

Mediafax: Lumea trece printr-o perioadă agitată, dar care este favorabilă industriei de apărare, însă este şi o competiţie acerbă în acest domeniu. Cum se poziţionează Airbus în raport cu competitorii americani?

Serge Durand: Unul dintre punctele forte ale poziţionării Airbus în sectorul apărării constă în strategia companiei de a produce atât elicoptere militare, cât şi civile. Aproximativ 50% din venitul anual al Airbus Helicopters este generat de piaţa militară. Acest lucru permite clienţilor din domeniul militar să beneficieze de servicii optimizate, pe baza experienţei dobândite prin participarea la operaţiuni complexe.
Suntem convinşi că avem produsele potrivite, lucru confirmat şi de faptul că 160 de forţe armate se bazează pe aparatele noastre pentru diverse misiuni, inclusiv România, care operează elicoptere Airbus de tip Alouette şi Puma din 1970. Airbus are succes şi pe piaţa americană, unde am vândut Armatei SUA 400 de aparate de tip UH-72 Lakota, un elicopter utilitar uşor. Precizez că am câştigat aceste contracte în SUA în urma unei competiţii deschise şi nu a fost vorba despre acorduri interguvernamentale (G2G). Aş menţiona şi H145M, un elicopter versatil, care poate fi adaptat rapid la orice tip de misiune prin simpla adăugare a unor sisteme specifice operaţiunii avute în vedere. Mă refer aici, de exemplu, la misiuni armate de recunoaştere, ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance), Comandă & Control, atac, misiuni anti-tanc, escortare, suport tactic, MEDEVAC (misiuni de evacuare medicală) şi CASEVAC (misiuni de evacuare a victimelor). H145M este transportabil de către avioane militare (de tipul A400M şi C-17 Globemaster) şi este gata pentru misiune la doar două ore după aterizare. Forţele Speciale ale Germaniei folosesc H145M pentru misiuni dificile precum combaterea terorismului, gradul de disponibilitate pentru zbor al acestui model fiind de peste 99%. Familia Super Puma are rezultate bune, în ciuda condiţiilor de piaţă dificile pentru elicopterele grele. Airbus Helicopters a vândut 54 de aparate Super Puma, dintre care 16 H215. H215M este un aparat versatil, dezvoltat pe baza experienţei Puma. Elicopterul, care beneficiază de avionică de ultimă generaţie, pilot automat în 4 axe şi cockpit de sticlă integral, este potrivit pentru misiuni utilitare în medii extreme, precum şi pe câmpul de luptă. 43 de state operează elicoptere Super Puma. Acestora li s-ar putea alătura România, care are oportunitatea de a produce H215M local, pe platforma de la Ghimbav.

 

Mediafax: Cum priveşte Airbus Fondul European de Apărare şi noile politici ale UE în domeniul apărării? Ce oportunităţi oferă aceste politici industriei europene de apărare?

Serge Durand: Airbus sprijină total aceste iniţiative în domeniul apărării. Personal, am fost încântat anul trecut să văd că cele mai multe state europene au semnat iniţiativa PESCO, care promovează cooperarea dintre statele europene pentru a construi o apărare puternică. Crearea Fondului European de apărare, care prevede alocarea a 30 de miliarde de euro pentru perioada 2021 – 2027, este o oportunitate fantastică de colaborare pentru industria europeană a apărării. Odată ce statele europene vor cumpăra din Europa, banii vor rămâne în industrie şi vor permite consolidarea acesteia. Eforturile de a crea un sistem de Apărare al Europei integrat, funcţional este aliniat perfect filosofiei Airbus, pentru că un astfel de plan ambiţios nu se poate realiza fără cooperare, şi Airbus în sine, este rezultatul cooperării mai multor state europene – Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie.

Mediafax: Ce oportunităţi de investiţii oferă România?

Serge Durand: România, care utilizează de multă vreme elicoptere de tip Puma, produse local sub licenţă Airbus, a ajuns în punctul în care trebuie să îşi înnoiască flota învechită. Suntem convinşi să H215M este alegerea corectă pentru provocările urgente cărora România trebuie să le facă faţă, pentru că H215M este succesorul firesc al elicopterelor Puma, operaţionale în România din anii ’70. Airbus şi România au o cooperare industrială cu tradiţie, iar Airbus este angajat să dezvolte această cooperare în continuare. Uitaţi-vă doar la ultimii 10 ani, când peste 75% din activitatea Airbus Helicopters România a fost reprezentantă de activităţi de export, contribuind astfel la creşterea semnificativă a PIB-ului României şi deschizând perspective promiţătoare pentru următorii 50 de ani. Aşa cum ştiţi, Airbus Helicopters Romania – AHRO – este un joint-venture între IAR (51% Airbus, 49% IAR), companie cu capital majoritar de stat cu care am semnat anul trecut un acord de colaborare exclusivă pentru 15 ani în ceea ce priveşte livrarea de elicoptere H215M pentru Ministerul român al Apărării. AHRO are în prezent 480 de angajaţi şi continuă să se dezvolte, pentru că investim pentru a face din AHRO centrul nostru global de excelenţă pentru mentenanţă, reparaţii şi modernizare. Airbus este prezent în România şi prin fabrica Premium Aerotec de la Ghimbav, care are aproximativ 1.000 de angajaţi şi exportă 100% din producţia de componente pentru avioane. Airbus este aşadar angajat faţă de România şi aşteptăm cu nerăbdare lansarea producţiei pentru H215M la noua fabrică de la Ghimbav, cu condiţia, aşa cum am mai spus, ca România să comande minimum 16 elicoptere de acest tip. Vorbind despre viitor, aş vrea să mai spun că Airbus investeşte în generaţia tânără, motiv pentru care suntem parteneri cu Colegiul Transilvania din Braşov. Avem aproape 100 de elevi care studiază aeronautica şi beneficiază de sprijinul Airbus în ceea ce priveşte materia specializată şi elementele de suport pentru studiul practic, cum ar fi structura elicopterului şi sculele. Ne concentrăm de asemenea asupra propriilor angajaţi, pe care îi instruim la Marignane, în Franţa, pentru a face faţă celor mai noi cerinţe ale industriei. Nu în ultimul rând, ne străduim să ne unim forţele cu jucători relevanţi din industrie şi am iniţiat Asociaţia română pentru industria elicopterelor, cu parteneri precum IAR, Aerostar, Aeroteh, Turbomecanica, Aerofina, Comoti, pentru a revitaliza acest sector strategic.
Vorbim, aşadar, de prezenţă industrială, cooperare, producţie, export, locuri de muncă, instruire profesională, programe educaţionale, taxe plătite de Airbus la bugetul de stat. Acestea sunt fapte concrete, nu vorbe sau promisiuni, şi pot fi verificate din surse oficiale. Ceea ce vreau să spun este că, în timp ce alţii promit de zeci de ani să deschidă unităţi de producţie în România, noi suntem prezenţi aici de zeci de ani, prin cooperare industrială solidă, prin investiţii pentru educarea noii generaţii de tehnicieni pentru elicoptere.

Mediafax: Cum este relaţia companiei cu autorităţile?

Serge Durand: Airbus are relaţii excelente cu autorităţile române. Aşa cum ştiţi, avem un parteneriat cu Statul român pentru că Airbus Helicopters România (AHRO) a fost înfiinţată în 2002, împreună cu IAR, companie cu capital de stat. De asemenea, avem un bun dialog cu experţi din Ministerul Apărării şi împreună cu IAR căutăm să răspundem tuturor cerinţelor Forţelor Aeriene ale României, efort care este confirmat, de altfel, de faptul că elicopterele Puma sunt operaţionale şi astăzi. Suntem un partener de încredere atât al Statului român, cât şi al sectorului privat, datorită relaţiei de afaceri de durată pe care o avem cu furnizorii.

Mediafax: Care sunt punctele tari şi punctele slabe ale României ca potenţială ţintă pentru investitori?

Serge Durand: România face parte din UE şi din NATO şi se bucură de câţiva ani de creştere economică. Investiţiile străine sunt pe un trend ascendent, multe companii mari operează la nivel local, beneficiind de forţă de muncă educată. Acestea sunt avantaje pe care România trebuie să le folosească pentru a genera dezvoltare. România este Europa şi face parte din piaţa unică, aşa că facem business într-un spaţiu economic bine reglementat. Un alt avantaj este acela că sunteţi o ţară cu o tradiţie industrială solidă, de aceea găsim forţă de muncă profesionistă, competentă. Pe de altă parte, România nu-şi mai poate permite să cheltuiască miliarde de euro pe achiziţii în domeniul apărării fără a beneficia de cooperare industrială. Noi, ca europeni, am demonstrat, prin prezenţa în România, faptul că apreciem cooperarea. Achiziţiile militare trebuie să fie transparente, pe baza unei competiţii oneste, iar dacă se fac prin contracte interguvernamentale (G2G), să fie total transparente în ceea ce priveşte preţul şi să includă obligaţii de offset.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
ROMÂNIA ,
AIRBUS ,
ELICOPTERE

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.