Norul de cenuşă va afecta creşterea economică a Europei cu 2 puncte

Impactul economic al norului de cenuşă vulcanică ce închide aeroporturi şi anulează zeci de mii de zboruri în Europa va creşte puternic şi va fi din ce în ce mai semnificativ cu cât se prelungeşte criza,iar cel mai pesimist scenariu arată că ar putea afecta cu 1-2 puncte procentuale creşterea PIB.

49 afişări
Imaginea articolului Norul de cenuşă va afecta creşterea economică a Europei cu 2 puncte

Norul de cenuşă va afecta creşterea economică a Europei cu 2 puncte

Astfel, s-ar putea ajunge la anularea concediilor, întârzierealivrărilor şi scăderea cererii de combustibil pentru avioane,transmite Reuters.

International Air Transport Association estimează că liniileaeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului,care a propagat încă din primele momente situaţii de haos cu multîn afara spaţiului aerian european.

Exportatorii africani de flori şi legume către pieţele europene,companiile a căror activitate depinde de livrări la termen dinîntreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar câtevaexemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.

Economiştii spun că nu şi-au schimbat până acum modelele depredicţie pentru creşterea economică a Europei, în speranţa căserviciile de transport aerian vor reveni la normal în aceastăsăptămână.

Însă un scenariu de stres, în care se presupune că norul decenuşă ar persista deasupra continentului pentru câteva luni, aratăcă scăderea veniturilor din transporturi aeriene şi turism ar puteareduce creşterea economică din regiuen cu 1-2 puncteprocentuale.

Creşterea economică a Europei este estimată la 1-1,5% pentruacest an.

"Asta ar însemna că multe ţări europene nu ar mai înregistracreştere în acest an. Ar strivi, practic, relansarea economică.Însă problema este că e incredibil de greu de prezis ce se vaîntâmpla. Nici măcar geologii nu ne pot spune nimic", a declaratVanessa Rossi, senior economic fellow la Chatham House, autoareascenariului amintit.

Situaţia este un exemplu perfect al aşa-numitelor evenimente"lebădă neagră" - incidente complet neaşteptate cu un impact lascară largă, imposibil de anticipat, cu consecinţe extrem dedificil de previzionat odată ce are loc.

Întrebările cheie sunt acum dacă vulcanul va continua să erupăşi să emane cenuşă în atmosferă, încotro va pluti această cenuşă şicât timp va persista actualul nor asupra Europei.

Vulcanologii şi meteorologii au arătat că nu pot răspunde repedeacestor întrebări, deoarece vulcanii sunt imprevizibili, dar auavertizat că, la ultima erupţie a vulcanului de sub gheţarulEyjafjallajokull, fenomenul a durat mai mult de un an. Însăemanaţiile de cenuşă pot înceta la un moment dat şi nu dureazăneapărat la fel de mult ca erupţia.

Călătoriile aeriene şi turismul generează circa 5% din ProdusulIntern Brut global, adică circa 3.000 de miliarde de dolari, Europafiind responsabilă pentru o treime din acest volum, majoritateatraficului având loc în lunile de vară.

Continentul european nu va pierde toată "felia", însă Rossiestimează că o criză prelungită a norilor de cenuşă ar provocapierderi de 5-10 miliarde de dolari pe săptămână în sectoarele deprofil.

Impactul total la nivelul întregii economii europene va fi însăprobabil mult mai mare, deoarece scenariul vizează situaţia dinsectorul călătoriilor şi turismului fără a urmări problematransporturilor de mărfuri.

Analiştii estimează că, deşi majoritatea mărfurilor şi bunurilorsunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% dinvaloarea acestor transporturi este generată de avioane.

Marii operatori de transporturi aeriene de marfă au anunţat călivrează "ce se poate" pe cale terestră şi că încearcă să elaborezeplanuri de urgenţă care implică mai multe zboruri pe rutele sudiceale Europei, însă au subliniat că activitatea este afectată sever,iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.

"Dacă operaţiunile cu livrare la termen depind de componentecare vin din Asia sau Statele Unite, sau din Africa sau din Orient,pur şi simplu n-ai cum să reuşeşti. DHL şi UPS folosesc huburiaeriene din Germania, Fedex se bazează pe un hub din Franţa, iartot acest spaţiu aerian este închis. Pur şi simplu nu existăopţiuni în prezent şi aşteptăm să vedem cât va dura situaţia", adeclarat purtătorul de cuvânt al UPS Normal Black.

Companiile farmaceutice utilizează intens transporturile pecalea aerului, însă acestea au anunţat vineri că dispun desuficientă marfă pe inventar pentru a evita o criză pe termenscurt.

Importurile de produse high-tech din Asia în Statele Unite aufost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nufor fi afectate, însă companiile europene din acest sector vor aveaprobleme serioase.

În industria alimentară, majoritatea produselor sunttransportate pe mare, însă unele produse mai scumpe, precumwhiskey-urile scoţiene de calitate care se vând cu sute de dolaristicla în China sau Japonia, nu mai pot fi livrate.

Totodată, economiile africane deja fragile ar putea intra încolaps dacă transporturile vitale de flori şi fructe către pieţeleeuropene nu ajung la destinaţie.

Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asiguratepentru o astfel de situaţie, însă Munich Re a anunţat vineri că arputea introduce în ofertă poliţe de daune pentru anulări de zboruridacă piaţa va cere astfel de produse.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici