Ofertele cu preţuri "neobişnuit" de scăzute nu vor mai fi acceptate pentru contracte publice - surse

Ofertele cu preţuri "neobişnuit" de scăzute pentru contracte de achiziţii publice, de sub 85% din valoarea estimată, nu vor mai fi acceptate în licitaţii, iar regula conform căreia este considerată inacceptabilă oferta unei firme care, în ultimii doi ani,nu şi-a îndeplinit contractul va fi abrogată.

956 afișări
Imaginea articolului Ofertele cu preţuri "neobişnuit" de scăzute nu vor mai fi acceptate pentru contracte publice - surse

Ofertele cu preţuri "neobişnuit" de scăzute nu vor mai fi acceptate pentru contracte publice - surse

Regulile vor fi introduse printr-o nouă modificare a legislaţiei achiziţiilor publice, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

Astfel, o ofertă depusă în cadrul unei licitaţii de achiziţie publică va fi considerată inacceptabilă dacă, în urma verificărilor, se constată că are un preţ neobişnuit de scăzut pentru serviciul sau produsul urmează să fie furnizat, prestat ori executat şi nu poate asigura îndeplinirea contractului la parametrii cantitativi şi calitativi solicitaţi prin caietul de sarcini.

În acest sens, se va considera că o ofertă prezintă un preţ "aparent neobişnuit de scăzut" în raport cu ceea ce urmează să fie furnizat, executat sau prestat atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 85% din valoarea estimată a contractului sau, în cazul în care în procedura de atribuire sunt depuse cel puţin cinci oferte, reprezintă mai puţin de 85% din media aritmetică a ofertelor respective.

Autoritatea contractantă va fi obligată să verifice în detaliu oferta şi să solicite inclusiv documente privind preţurile la furnizori, stocurile de materii prime şi materiale, modul de organizare şi metodele utilizate în cadrul procesului de lucru, nivelul de salarizare a angajaţilor, performanţele şi costurile anumitor echipamente de lucru.

Oferta va fi de asemenea considerată inacceptabilă dacă preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară este cu mai mult de 10% mai mare decât valoarea estimată în anunţul de participare.

Prin noile modificări va fi totodată abrogat articolul din legislaţia actuală care permite autorităţii contractante să treacă la etapa a doua a procedurii de atribuire dacă au fost selectaţi cel puţin trei candidaţi, dacă numărul acestora este mai mic decât numărul minim prevăzut în anunţul de participare.

Va fi abrogată şi prevederea conform căreia o ofertă este considerată inacceptabilă dacă a fost depusă de un ofertant care, în ultimii doi ani, nu şi-a îndeplinit sau şi-a îndeplinit în mod defectuos obligaţiile contractuale.

Autoritatea contractantă va avea dreptul de a derula dialogul şi în runde intermediare, pentru reducerea succesivă a numărului de soluţii discutate, dacă vor fi îndeplinite în mod cumulativ anumite condiţii, respectiv ca această posibilitate să fie prevăzută în documentaţia descriptivă şi ca numărul participanţilor la dialog să fie suficient de mare astfel încât o reducere să nu afecteze concurenţa reală.

Pentru elaborarea documentaţiei de atribuire, autoritatea contractantă poate achiziţiona servicii de consultanţă, fără ca ofertantului câştigător să i se poată impune taxe, comisioane sau onorarii pentru plata consultantului.

În acelaşi timp, autoritatea contractantă nu are dreptul de a restricţiona participarea la licitaţie prin introducerea unor cerinţe minime de calificare, care sunt disproporţionate în raport cu natura şi complexitatea contractului de achiziţie publică ce urmează să fie atribuit. Astfel de cerinţe sunt cele care ar stabili ca suma valorilor/cantităţilor de produse furnizate, servicii prestate şi lucrări executate, prezentate de ofertant ca dovadă a experienţei anterioare, să fie mai mare decât cele care urmează să fie efectuate prin contract, ca valoarea cifrei de afaceri a firmei să fie mai mare decât valoarea estimată a contractului multiplicată cu 2 şi impunerea unui nivel minim de lichiditate generală în cazul unui contract cu o durată mai mică de trei luni sau pentru care plăţile sunt efectuate la intervale mai mici de 60 zile.

În cazul în care ofertantul îşi demonstrează situaţia economică şi financiară ori capacitatea tehnică şi/sau profesională prin prezentarea unui angajament de susţinere din partea unui terţ, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua în considerare această susţinere, pentru verificarea îndeplinirii cerinţelor minime impuse în cadrul documentaţiei de atribuire.

"Autoritatea contractantă are obligaţia de a deschide ofertele la data, ora şi locul indicate în anunţul de participare. Dacă va fi însă nevoie să fie prelungit termenul de depunere a ofertelor, modificarea va trebui prezentată printr-o erată la anunţul de participare, publicată însă cu cel puţin trei zile înainte de data anunţată iniţial pentru deschiderea ofertelor", au arătat sursele citate.

În cazul organizării etapei finale de licitaţie electronică, clasamentul final va fi stabilit în funcţie şi de rezultatul obţinut în procesul repetitiv de ofertare, iar refuzul unei firme de a se înregistra în sistemul electronic de achiziţii pentru etapa finală de licitaţie electronică va fi asimilat cu retragerea ofertei.

În comisia de evaluare a ofertelor vor putea fi numiţi şi specialişti externi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici