Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată, în creştere în primul trimestru după 2 ani de scădere

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a fost de 307 milioane de euro în primul trimestru, cu 10,7% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, înregistrând creştere pentru prima dată în ultimii doi ani, aproape toate sectoarele fiind pe plus, potrivit unui studiu GfK Temax.

181 afişări
Imaginea articolului Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată, în creştere în primul trimestru după 2 ani de scădere

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată, în creştere în primul trimestru după 2 ani de scădere (Imagine: Cristi Vtavu/Mediafax Foto)

Sectoare precum foto şi electronicele de larg consum şi-au confirmat evoluţia încurajatoare de la sfârşitul anului trecut, în timp ce IT-ul a avut un trimestru excelent, cu o creştere de peste 25%, potrivit unui comunicat al GfK.

Vânzările de electrocasnice mici au crescut de asemenea în primele trei luni ale acestui an, cu 6,5%, în timp ce electrocasnicele mari şi sectorul telecom au avut vânzări relativ stabile. Piaţa echipamentelor de birou continuă să întâmpine dificultăţi, înregistrând din nou o scădere, de peste 20%.

Valoarea totală a pieţei foto în primul trimestru a fost de nouă milioane de euro, în condiţiile în care vânzările de camere digitale au avansat cu 28,6%.

Pentru prima dată în mai mult de doi ani şi dinamica trimestrială a vânzărilor din sectorul IT a fost una pozitivă, valoarea vânzărilor fiind cu 26% peste cea din intervalul corespunzător al anului trecut. Principalul declanşator al creşterii a fost încă o dată segmentul computerelor portabile, ajutat şi de o rată de penetrare naţională scăzută.

Vânzările din sectorul IT au ajuns la 101 milioane de euro.

Pe sectorul electronicelor de larg consum vânzările au crescut cu aproximativ 15%, ajungând la un total de 65 milioane de euro.

"Dintr-un punct de vedere, considerând faptul că electronicele au încheiat anul 2010 cu evoluţii pozitive datorită îmbunătăţirii graduale a vânzărilor trimestru cu trimestru, se poate presupune că piaţa iese din recesiune. Totuşi, trebuie amintit faptul că întreaga piaţă este ridicată de vânzările de televizoare cu ecran plat", se menţionează în comunicat.

Piaţa de electrocasnice mici a atins 23 milioane de euro, tendinţa pozitivă menţinându-se pentru toate produsele din această categorie, cu un avans de două cifre în cazul aparatelor de coafat părul, a celor pentru prepararea băuturilor calde, a celor de ras pentru bărbaţi, de tuns şi fierbătoarele.

Primul trimestru din 2011 a fost unul stabil, pentru piaţa electrocasnicelor mari, în termeni de vânzări, atingând aceeaşi valoare ca anul trecut, respectiv 59 milioane de euro, însă unul dintre factorii care au contribuit la aceaste rezultate a fost creşterea TVA-ului de anul trecut.

Maşinile de spălat au fost produsele care au performat cel mai bine în acest trimestru, dominând cu ratele lor de creştere sectorul electrocasnicelor mari. Aragazurile au fost produsele cu cele mai slabe rezultate, înregistrând totodată şi cea mai mare scădere în cadrul sectorului. Cauza se referă în principal la o reorientare a preferinţelor consumatorului către produse mai noi şi mai atractive cum ar fi aparatele de gătit incorporabile.

Printre segmentele care au avut scăderi ale vânzărilor se remarcă cel al dispozitivelor de telecomunicaţii (telefoane mobile şi smartphone-uri), care au atins 41 milioane de euro, mai puţin cu 1,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2010.

În acelaşi timp, vânzările în unităţi pentru aceste dispozitive au scăzut şi mai mult decât cele în valoare din cauza declinului de pe piaţa telefoanelor mobile. Unul dintre motivele pentru această scădere îl reprezintă rata de penetrare pentru această categorie, care este mai mare decât cea a oricărei alte categorii monitorizate de GfK TEMAX.

Scăderea în valoare este mai mică decât scăderea în unităţi datorită creşterii continue a ponderii smartphone-urilor, ceea ce a crescut preţul mediu de achiziţie în sectorul telecom. Vânzările de smartphone-uri cresc rapid, câştigând gradual cotă de piaţă în detrimentul telefoanelor mobile şi dublându-şi vânzările în unităţi faţă de trimestrul anterior.

Şi piaţa de imprimante şi multifuncţionale se menţine în primul trimestru al anului 2011 pe un trend negativ, cu o scădere de 23,3%, la 8 milioane de euro.

GfK TEMAX România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici