Registrul Comerţului ar putea trece de la Ministerul Justiţiei la Camera de Comerţ

Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) ar putea trece din subordinea Ministerului Justiţiei (MJ) în cea a Camerei de Comerţ şi Industrie (CCIR), variantă în care a funcţionat până în 2002, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă iniţiat de Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.

286 afișări
Imaginea articolului Registrul Comerţului ar putea trece de la Ministerul Justiţiei la Camera de Comerţ

Registrul Comerţului ar putea trece de la Ministerul Justiţiei la Camera de Comerţ

Trecerea ONRC din subordinea MJ în cea a CCIR a fost prevăzută într-o lege adoptată de Parlament în primăvara anului 2006 şi declarată neconstituţională, ulterior, de Curtea Constituţională din cauza modului în care a fost adoptată.

Potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă, publicat pe site-ul Ministerului pentru IMM-uri, registrul central al comerţului se ţine de către ONRC, "entitate fără personalitate juridică", organizată şi funcţionând pe lângă CCIR, iar Oficiile registrului comerţului se organizează în subordinea ONRC, funcţionând pe lângă fiecare Cameră de Comerţ şi Industrie judeţeană.

"Este normal ca Registrul Comerţului să se întoarcă la Camerele de Comerţ, pentru că a fost creat de ele. Cât a funcţionat în subordinea Ministerului Justiţiei, s-a îndepărtat de comerciant şi de sensul pentru care a fost creat", a declarat agenţiei MEDIAFAX Ovidiu Silaghi, ministrul pentru IMM, Comerţ, Turism şi Profesiuni Liberale.

El a adăugat că proiectul, aflat în prezent în dezbatere publică, va ajunge pe masa Guvernului în maxim o lună.

Preşedintele CCIR va stabili structura organizatorică şi modul de funcţionare ale ONRC şi ale oficiilor judeţene ale acestuia, precum şi numărul maxim de posturi ale acestora şi îi va numi în funcţie pe directorul general al Oficiului Naţional, pe adjunctul acestuia şi pe directorii oficiilor judeţene, se mai arată în document.

În proiect se menţionează că finanţarea cheltuielilor curente şi de capital aferente activităţii ONRC şi a oficiilor judeţene se realizează din taxele şi tarifele percepute comercianţilor, stabilite de Guvern la propunerea CCIR, acestea urmând să intre în alcătuirea bugetului Camerelor de Comerţ şi Industrie.

Personalul actual al ONRC din subordinea Ministerului Justiţiei şi al oficiilor judeţene va fi preluat de ONRC de pe lângă CCIR şi de oficiile de pe lângă Camerele judeţene, împreună cu posturile aferente.

În cazul adoptării de către Guvern a Ordonanţei, la 30 de zile de la intrarea în vigoare a acesteia, bazele de date ale ONRC din subordinea MJ, ale oficiilor de pe lângă tribunale, precum şi documentele care privesc activitatea acestora vor fi preluate de către Registrul Comerţului din subordinea CCIR.

Bunurile cu care au fost dotate ONRC şi oficiile judeţene continuă să fie utilizate de acestea şi trecute în folosinţa gratuită a Camerei de Comerţ şi Industrie a României, pe bază de protocol încheiat între reprezentanţii Ministerului Justiţiei şi cei ai Camerei de Comerţ şi Industrie, se mai prevede în proiect.

În nota de fundamentare a proiectului se arată că la elaborarea sa au fost consultaţi reprezentanţii sistemului teritorial al Camerelor de Comerţ. Iniţiativa elaborării actului normativ aparţine ministrului pentru IMM-uri, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, Ovidiu Silaghi.

Legea Camerelor de Comerţ şi Industrie, care prevedea trecerea ONRC de la MJ la CCIR, a fost declarată neconstituţională, în iulie 2006, în urma unei sesizări formulate de 56 de deputaţi aparţinând grupurilor parlamentare ale PD, minorităţilor naţionale şi independenţilor. Astfel, Registrul Comerţului a rămas la Ministerul Justiţiei.

Deputaţii PD susţineau că neconstituţionalitatea legii este legată de faptul că ONRC nu poate fi preluat din domeniul public şi trecut în cel privat.

"Nu se poate trece prin lege, să iei din domeniul public şi să dai unui grup privat o anumită avere a statului care s-a făcut din banii statului", spunea deputatul PD Augustin Zegrean, în prezent judecător la Curtea Constituţională, în opinia căruia nu exista nicio justificare de transferare a Registrului Comerţului la Camerele de Comerţ, aşa cum fusese anterior preluării de către Ministerul Justiţiei.

Concret, Legea încălca articolele din Constituţie referitoare la legile organice şi hotărârile referitoare la regulamentele Camerelor Parlamentului.

Ministerul Justiţiei, condus la acea vreme de Monica Macovei, susţinea că gestionarea Registrului Comerţului în sistem privat poate fi realizată doar respectându-se legile referitoare la concesionarea serviciilor publice, care consacră principiul transparenţei şi egalităţii de tratament.

Macovei aprecia, în perioada în care legea se afla în dezbaterea Parlamentului, că nu este o măsură potrivită trecerea Registrului Comerţului în subordinea Camerei de Comerţ, invocând faptul că România trebuia să se alinieze unei directive europene.

Reprezentanţii Camerei de Comerţ şi industrie şi parlamentarii PNL, iniţiatori ai proiectului de lege, susţineau, pe de altă parte, că CCIR, organism asociativ privat, ar trebui susţinut pentru că este în stare să gestioneze un serviciu public cum este cel prestat de ONRC.

"Banii pe care ONRC îi încasează de la comercianţi ar trebui să intre la Cameră (Camera de Comerţ – n.r.) , organism care susţine mediul de afaceri. CCIR susţine mediul de afaceri şi are nevoie de finanţare", spunea deputatul PNL Sorin Zamfir, adăugând că statul trebuie să se retragă din acele activităţi pe care mediul privat poate să le gestioneze.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici