Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile şi le transformă în "ţapi ispăşitori" - Mediafax

Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile şi le transformă în "ţapi ispăşitori"

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale susţine că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un "plan al grupurilor de interese" deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor şi transformarea lor în "ţapi ispăşitori".

777 afişări
Imaginea articolului Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile şi le transformă în "ţapi ispăşitori"

Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile şi le transformă în "ţapi ispăşitori" (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

"În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum «sabotaj» sau «tun» sau expresii precum «profiturile se ascund în buzunarele comercianţilor» pentru a ilustra situaţii de modificări ale preţurilor la diverse produse, fără a se fi menţionat dacă aceste produse erau sau nu în promoţie în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparaţii se refereau la aceeaşi marcă de produs, acelaşi producător, acelaşi comerciant sau aceeaşi unitate de măsura. Retailerii au fost acuzaţi de practici incorecte în relaţiile cu furnizorii precum şi de transfer al profitului în afara ţării, folosindu-se, bineînţeles, întreg arsenalul naţionalist-populist de rigoare", arată asociaţia, într-un comunicat.

 

Retailerii afirmă, de asemenea, că unii "investitori" vor să transfere către supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precărităţii propriului management.

"Însă fără îndoială cea mai mare surpriză sau, mai bine zis, stupefacţie ne-a fost provocată de uşurinţa cu care, sub pretextul sprijinului acordat producătorilor locali, s-au promovat concepte şi iniţiative care nu numai că nu au nimic de-a face cu existenţa unei pieţe libere şi concurenţiale, dar în subsidiar urmăresc să deturneze o parte a consumului către proprietarii pieţelor, unde cvasi-totalitatea operaţiunilor comerciale este nefiscalizată", susţine asociaţia.

Marii comercianţi susţin şi că ideea închiderii supermarketurilor duminica şi în timpul sărbătorilor legale este deplasată şi nejustificată.

"Obiectivul urmărit este acelaşi - diminuarea sumelor vărsate la bugetul statului prin scăderea vânzărilor", conform sursei citate.

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale arată de asemenea că acuzaţiile de creştere artificială a preţurilor nu au fost confirmate de nicio instituţie abilitată în acest sens şi că a recomandat membrilor săi să utilizeze toate instrumentele comerciale pe care le au la dispoziţie pentru ca scăderea TVA să se regăsească în preţul la raft.

În urmă că două săptămâni, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că se teme ca în această perioadă să nu apară înţelegeri între magazine, lanţuri de magazine şi între producători care să încerce să păstreze în profiturile lor reducerea TVA la 9% la alimente începând cu 1 iunie.

Un raport analizat la începutul lunii mai de Guvern privind preţurile la alimente din marile magazine nu prezintă informaţii legate de creşterea acestora înainte de reducerea TVA, Consiliul Concurenţei urmând să ceară informaţii retroactive privind preţurile practicate şi să verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine

Conform documentului, Consiliul Concurenţei a comunicat asociaţiilor profesionale ale retailerilor şi producătorilor că pot recomanda membrilor să scadă preţurile cu minimum 12%, după reducerea TVA, şi i-a anunţat că va verifica la nivel naţional evoluţia preţurilor şi după scăderea TVA, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp.

Documentul menţionează "eventuale creşteri de preţuri pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie" şi precizează că, urmare a informaţiilor pe această temă din presă, Ministerul Agriculturii a dispus verificări în Bucureşti, Braşov, Cluj, Dolj, Iaşi, Sibiu şi Timiş, direcţiile din minister urmând însă să prezinte conducerii o notă informativă în care să indice eventuale astfel de majorări.

Şi Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel naţional, dar a identificat doar nereguli constând în utilizarea de expresii precum "ieftin" sau "discounter garantat" care induceau ideea unui preţ redus, dar fără afişarea preţului actual de vânzare, lipsa afişării preţurilor, etichetarea neconformă, nerespectarea condiţiilor de depozitare.

Presa a relatat însă că mari lanţuri de magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reacţionat spunând că Guvernul nu poate îngheţa preţurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituţionale şi europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianţii nu scad preţurile la raft după diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei să verifice atent situaţia preţurilor din magazine.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici